• ElinDaniel

Vem ska jag gå med till altaret??

Denna svåra, men ganska aktuella fråga: Ska jag låta min gamla pappa leda mig till altaret? Eller ska min blivande man föra mig dit? Vad är smidigast?

Har länge haft en dröm om att pappa för mig dit. Han kramar om min fästman, och sedan mig, efter det sätter han sig. Utan att säga att det är han som ger bort mig. (Det ser alla ändå...)
    Vore det inte fint att den första mannen i mitt liv går med mig fram till (förhoppningsvis) sista mannen i mitt liv? :)

Både jag och min kille är födda i Sverige och har därför inte denna variant som den vanligaste seden.
    Hur ska ni göra/hur gjorde ni?
    Kan mannen ha sett sin brud innan man möter varandra i kyrkan, även fast någon annan leder fram en?

Tacksam för svar! Diskutera gärna!

• Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??
  • Hofsan
    Ore skrev 2009-07-28 17:01:20 följande:
    [citat]
    Är inte din mamma MINST lika delaktig i att ha satt dig till livet? Och är inte brudgummens föräldrar viktiga? De har ju satt honom till livet, och uppfostrat honom? Varför bara din pappa som får denna minuts uppmärksamhet, och ingen annan?
    [citat]

Kort och enkelt: Kanke för att min pappa betyder väldigt mycket mer för både mig och min man än vad någon annan gör.
  • MiaMariaR

Kommer relationen man har med släkten att förändras av att man gifter sig? Jag antar och hoppas att mina föräldrar kommer finnas där för mig på precis samma sätt som tidigare.

Får väl se vad som händer om 1½ vecka

December 2009 skrev 2009-07-28 12:52:29 följande:

Jag kommer gå in med den person som stått vid min sida och stöttat mig hela mitt liv, min gudfar. För att symbolisera att jag nu kommer inte behöva hans stöd mer utan har en man vid min sida Dvs lite vårt avsked och ett tack för alla år han funnits där.
  • Frulle

Jag är också beroende av män!! Fast på ett annat sätt då kanske! hohohöhö..

feministbrud skrev 2009-07-28 16:19:54 följande:
    Mycket bra! Du väljer att bli överlämnad av precis rätt skäl. Inget snack om fin gest hit och dit utan du vill ha överlämningen med hela symboliken.Det jag i mitt liv aldrig kommer att förstå är varför du tycker att det känns bra att vara beroende av män hela ditt liv.December 2009 skrev 2009-07-28 12:52:29 följande:
  • December 2009
    Frulle skrev 2009-07-28 19:23:28 följande:
    !

(orkar inte diskutera då alla tolkar hejvillt)
  • Hemlig2009

För mig är det ointressant vem av våra föräldrar som betyder mest för oss. Vigseln handlade ju iaf endast om oss och vår kärlek. Ingen annan är inblandad i den och således skulle ingen annan blandas in i vigseln. Jätteenkelt.

Mötet med min man ville jag inte ha inför alla våra gäster. Det var en privat och stor stund som vi delade och vi minns den med värme.

• feministbrud

På DET sättet är väl vi alla heterosexuella kvinnor beroende av män

Frulle skrev 2009-07-28 19:23:28 följande:
  • feministbrud

Vaddå tolkar? Som Anne skrev så vill du ju att det ska vara en symbol för att du går från en man till en annan och det är ju precis vad det betyder. Bra, att du har fattat säger jag.

December 2009 skrev 2009-07-28 19:30:54 följande:

!(orkar inte diskutera då alla tolkar hejvillt)
  • Burre Präst

ElinDaniel skrev 2009-07-27 17:27:52 följande:

Denna svåra, men ganska aktuella fråga: Ska jag låta min gamla pappa leda mig till altaret? Eller ska min blivande man föra mig dit? Vad är smidigast?Har länge haft en dröm om att pappa för mig dit. Han kramar om min fästman, och sedan mig, efter det sätter han sig. Utan att säga att det är han som ger bort mig. (Det ser alla ändå...)Vore det inte fint att den första mannen i mitt liv går med mig fram till (förhoppningsvis) sista mannen i mitt liv? :)Både jag och min kille är födda i Sverige och har därför inte denna variant som den vanligaste seden.Hur ska ni göra/hur gjorde ni?Kan mannen ha sett sin brud innan man möter varandra i kyrkan, även fast någon annan leder fram en?Tacksam för svar! Diskutera gärna!
    Frågan är inte ett dugg svår. Gå in med din blivande make.

Har ni levt tillsammans en tid före bröllopet (vilket är det vanligaste i Sverige idag) så är det ju bara fånigt att din pappa plötsligt ska dyka upp och lämna över dig till den man du redan delat "säng och säte" med en tid.

Du och din man har hört ihop sedan *ni* bestämde er för det (för jag tror inte din pappa hade något med det att göra). Bröllopet är det offentliga tillkännagivandet av er båda att nu är ni även juridiskt en enhet. Alltså finns det inget annat logiskt sätt att gå in i kyrkan än tillsammans! Basta!
  • Tess80

Till TS, ni gör som ni själva tycker känns rätt helt enkelt! Här inne så finns det en salig blandning av åsikter, och därav så tillkommer det att alla tolkar olika.

Och framför allt när överlämning är på "tapeten" (som för övrigt är "känsligt" här inne) så vill oftast vissa ha svar här inne,ibland känns det som "kräver" svar när dom inte "godkänner" eller "inte förstår"(fast dom ändå aldrig kommer/vill förstå ändå) mm.

Men i grund o botten så är det NI som bestämmer (tillsammans med eran präst) :)

Vi hade den absolut BÄSTA dagen i vårat liv (förutom när vi fick vår son förståss) när vi gifte oss! Jag gick in med både min pappa och med min bonuspappa, en på varsinn sida om mig (framför oss gick mina 7 syskonbarn och vår son som var ringbärare!) Det var helt fantastiskt, hela sermonin var helt underbar! Hela dagen och kvällen var helt otrolig

Så jag säger bara, lycka till! För vad ni än bestämmer er för så kommer det att bli en dag som ni för alltid kommer att minnas!

• 090208

Ingen behover val leda dig fram, sa lange du haller dig nykter...

Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??