Maalina skrev 2009-07-31 12:02:40 följande:
Det är lite skrämmande när man påstår att ens åsikter är fakta, då är man inte särskilt öppen för andra människors syn på saken..Att ursprunget handlade om att bruden överlämnades av sin far är jag med på.. Dock är vårt samhälle inte sådant längre (och vi går därmed inte tillbaka till medeltiden just på bröllopsdagen) så därför tycker jag att man kan se på traditionen som en gammalmodig tradition vars gamla symbolik är förlegad men som nuförtiden hellre kan ses som att bruden lämnar sin gamla familj för att träda in i en ny familj... Självmant! Varför ses det som att hon blir ledd fram till altaret och sedan överlämnad? Jag ser det som att hon går tillsammans med en medlem ur sin gamla familj för att sedan gå vidare till sin make. På sina egna feministiska starka kvinnoben ;)
Men ursprunget ÄR ett fakta!
Angående symbolvärdet kring det hela kan man ju diskutera. För att dra en jämförelse kan vi ju diskutera om ett hakkors är ett soltecken eller ett tecken på nazism? Lagen säger det senare, och hindrar användande av symbolen.
I fallet med brudöverlämning så finns det en ursprunglig symbolik i handlingen - nämligen att kvinnan går från en förmyndare till en annan. Visst finns det många som anser att den symboliken nu är utspelad, och att man kan lägga annan symbolik i det. Och hakkorset är ju ett exempel på att symbolik kan ändras.
Men i det här fallet så är det allstå ett faktum att Svenska kyrkan har en uppsatt vigselordning, och i den ingår att brudparet går gemensamt i altargången. Finns alltså inte inom kyrkan som organisation intresse för att ändra symboliken.
Vilket de annars har gjort med t.ex. brudkrona, man får låna kyrkans krona även om man inte är oskuld - vilket tidigare inte var tillåtet.
Till BRide in the City: Kyrkan är, som du säkert vet, VÄLDIGT inriktade på symbolik. Färger, symboler, handlingar som görs i kyrkan har betydelse. Så det är inte konstigt att det anses viktigt med symboliska handlingar i just kyrkan.
Jag är också medveten om motstånd mot kvinnliga präster, motstånd mot att viga homosexuella osv. Nu är det ju dock så att kyrkan är demokratiskt styrd, det finns ett kyrkofullmäktige, kyrkoråd m.m. Det är mer människorna inom kyrkan vars motstånd mot vissa företeelser fortfarande existerar. Det är därför det måste finnas en diskussion kring det hela. Till skillnad från staten är kyrkan även ännu mer restriktiva med att förbjuda saker. Jag kan önska att brudöverlämning var förbjudet, i alla kyrkor i hela Sverige. Men kyrkan anser i princip att kvinnor som får höra ursprunget och får symboliken förklarad för sig självmant ska ändra sig i frågan, med tanke på att de flesta är hyfsat upplysta i jämställdhetsfrågor. Dock finns det församlingar som har tagit beslut om vad som gäller i just deras kyrkor, bl.a. för att en präst som nekar till överlämning inte ska "bytas ut" bara för detta, att prästerna spelas ut mot varandra etc.
Just nu händer nog inte så mycket i den frågan, eftersom frågan huruvida kyrkan ska behålla vigselrätten eller inte bör tas ställning till först. Det lär ju ha effekt även på brudöverlämningsfronten...