• ElinDaniel

Vem ska jag gå med till altaret??

Denna svåra, men ganska aktuella fråga: Ska jag låta min gamla pappa leda mig till altaret? Eller ska min blivande man föra mig dit? Vad är smidigast?

Har länge haft en dröm om att pappa för mig dit. Han kramar om min fästman, och sedan mig, efter det sätter han sig. Utan att säga att det är han som ger bort mig. (Det ser alla ändå...)
    Vore det inte fint att den första mannen i mitt liv går med mig fram till (förhoppningsvis) sista mannen i mitt liv? :)

Både jag och min kille är födda i Sverige och har därför inte denna variant som den vanligaste seden.
    Hur ska ni göra/hur gjorde ni?
    Kan mannen ha sett sin brud innan man möter varandra i kyrkan, även fast någon annan leder fram en?

Tacksam för svar! Diskutera gärna!

• Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??
  • Jemima

December 2009 skrev 2009-07-28 12:52:29 följande:

Jag kommer gå in med den person som stått vid min sida och stöttat mig hela mitt liv, min gudfar. För att symbolisera att jag nu kommer inte behöva hans stöd mer utan har en man vid min sida Dvs lite vårt avsked och ett tack för alla år han funnits där.
    Låter lite sorgligt att ta avsked av sin familj vid en vigsel. För mig är ett bröllop något som knyter ihop främst de två som vigs men även deras familjer. Jag ser det som att min familj utökats, min man ingår i min familj och jag i hans. Verkligen inte nåt avsked.

Att tacka din gudfar för alla år han funnits där (han kommer väl förhoppningsvis fortsätta med det, eller?) kan man ju lika gärna göra med ett fint tal på hans bröllopsfest.

Nej jag kommer heller aldrig att förstå fascinationen med det där. Och ingen har hittills heller lyckats förklara varför det är så viktigt att det är just brudens far/fadersfigur och inte någon mamma eller brudgums släkting som följer med in, förutom att hänvisa till enskilda personliga familjeförhållanden ("för just mig och min blivande är brudens far den ALLRA viktigaste föräldern"). Så jag kan inte annat än dra slutsatsen att det generellt handlar om att man överdoserat romantiska filmer alternativt tycker att det är en trevlig tradition att bruden blir överlämnad från en manlig auktoritet till en annan.

Men alla gör ju som dom själva vill, så det blir mitt svar till TS också: gör som ni själva vill. Lycka till!
  • Jemima

...i andra stycket ovan ska det stå "med ett fint tal på hans födelsedagsfest eller liknande" och inget annat. Så går det när man överdoserar på bröllopsprat

• Hemlig2009

090208 skrev 2009-07-29 16:20:41 följande:
    Ingen behover val leda dig fram, sa lange du haller dig nykter...

Så det är DÄRFÖR så många vill bli ledda, ha ha.

• aus

Enligt tradition är det väl din pappa som ska leda dig fram till altaret... Men sen ¨är det upp till dig det är ju du som väljer vad som känns bäst för dig Det är ju din dag!

• allehanda

VIlken tradition? Aha födda i utlandet kanske? För det finns ingen svensk sed med överlämning av brud.

• aus

Inte i Sverige är det så vanligt dock men i andra ländeer

• Hemlig2009

aus skrev 2009-07-29 22:41:05 följande:
    Inte i Sverige är det så vanligt dock men i andra ländeer

Ja, och det är väl en svensk vigsel TS pratar om?

• aus

tradition i andra länder javisst, sverige är inte så långt borta från vad andra länder har för traditioner... Det kommer nog hit:O)

• aus

och om ni ser tillbaka i tiden, var/är det fadern som ger bort sin dotter och det skedde/sker i sverige idag likaså:)

• Maalina

Klockrent! Haha..

090208 skrev 2009-07-29 16:20:41 följande:
    Ingen behover val leda dig fram, sa lange du haller dig nykter...
    Dock tycker jag att det är lite väl mycket pekfinger över den här diskussionen... Låt folk göra som de vill så länge ingen tar skada!
Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??