Inlägg från: soffi73 |Visa alla inlägg
  • soffi73

Vem ska jag gå med till altaret??

Jag kommer ga in med min pappa i kyrkan, min m2B är engländare och vi gifter oss i England och där är traditionen att bruden gar in med pappan. Betyder det da att jag är " förtryckt" för att jag sagt ja till att ga in med pappa??????? Eller betyder det da att alla brudar i de länder där det sker brudöverlämning är " fötryckta"? För min m2B later det helkonstigt att man i Sverige gar in tillsammans. För varken honom eller mig har det nanting med förtryck att göra att jag skulle ga in med min pappa. För oss har det en helt anna symbolik.

Panzerfaust skrev 2009-07-30 10:48:35 följande:
    Jepp, marschera in i SS-uniformer till Horst Wessel-lied strunta helt i vad det symboliserar för det är ju Er dag!Nej, jag tycker nog du tänker tokigt här. Varför ska man bryta helt med svensk sed i svenska kyrkan och istället införa en utländsk sed som enbart symboliserar ett förtryck som många kämpat och faktiskt dött i kampen mot under åren?
  • soffi73

Ja men det är ju vad du tycker det. Da far du gärna tycka det da att jag är "förtryckt". Jag bryr mig inte vad andra tycker om det hela, det som spelar nan roll för oss är vad det betyder för oss och inte för nan annan. Och jag känner mig inte det minsta förstryckt pa nat sätt.
    Jag tycker alla desa diskussioner om hur man gar in i kyrkan har blivit fullkomligt överdrivna.

Hemlig2009 skrev 2009-07-31 10:13:07 följande:

Vad är det annars för symbolik då, en man leder dig till en annan man. Du måste väl veta att ursprunget är att kvinnan inte ansågs myndig och behövde någon som överlämnade henne till hennes blivande man? Jag skulle aldrig tillåta min blivande man säga att jag skulle bli överlämnad av min pappa. Vad har han i vår vigsel att göra? Skulle känns mig oerhört förnedrad inför mina gäster om jag inte gick in med min man.
  • soffi73

Jag maste inte rättfärdiga mig för dig eller förklara för dig vad jag vet eller inte vet om ursprunget. Om du vill tro att jag är dum i huvudet sa far du tro det ocksa.

Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??