Inlägg från: Hofsan |Visa alla inlägg
  • Hofsan

Vem ska jag gå med till altaret??

Följ ditt hjärta, det gjorde jag. Jag gick in med min pappa men det vågar man knappt nämna här

• Hofsan

Det ögonblicket behöver man ju inte enbart uppleva just när man ska gå in i kyrkan. Den underbara stunden var vi med om när vi träffades innan cermonin och vi satte oss i limosinen och var på väg till kyrkan tillsammans. Och jag kan lova att det pirrade i magen vääääldigt mycket

brudjuli2010 skrev 2009-07-27 17:35:24 följande:
    Det var en tjej som gift sig alldeles nyss och skrev att det allra bästa under hela bröllopet, fest och vigsel, var ögonblicket innan dörrarna till kyrkan öppnades och hon stod där med sin blivande man, de tittade på varandra och gick gemensamt in i kyrkan. Det pirrar i hela mig bara jag tänker på det ögonblicket. Ett ögonblick som jag inte skulle vilja dela med någon annan än min man!
  • Hofsan
    RebeckaEhlin skrev 2009-07-28 11:01:06 följande:
    KOpiering det lever vi i samhället av ehla tiden så vad är det för fel att få det som man vill ha det...Jag ser inte att jag blir överlämnad utan jag ser det som en frin gest och mycket vackert..Alla som är emot att fadern går in med bruden realterar till överlämnning om ni inte fokuserade så mycket på överlämning utan på kärlek... Vad är det för fel att visa att min far tycker att detta är bra eller kul.... Måste man se överlämning de som känner så borde knappt kunna sitta här och skriva den tiden är förbi!
    Detta var det bästa och klokaste jag läst här på väldigt länge!
  • Hofsan

En fin gest att visa den som satt mig till livet och uppfostrat mig till något bra(det är så JAG tycker men det finns ju som sagt 100 andra skäl till varför)
    Min man får min och alla andras uppmärksamhet i timmatal innan, under och efter vigslen och min pappa får 1 minuts uppmärksamhet.

• Hofsan
    Ore skrev 2009-07-28 17:01:20 följande:
    [citat]
    Är inte din mamma MINST lika delaktig i att ha satt dig till livet? Och är inte brudgummens föräldrar viktiga? De har ju satt honom till livet, och uppfostrat honom? Varför bara din pappa som får denna minuts uppmärksamhet, och ingen annan?
    [citat]

Kort och enkelt: Kanke för att min pappa betyder väldigt mycket mer för både mig och min man än vad någon annan gör.
  • Hofsan

Bride in the city skrev 2009-07-31 15:34:08 följande:

Tror du att svenska kyrkan verkligen tänkt att det handlar om lika värde mellan könen? Det betvivlar jag faktiskt. För det handlar om kyrkan som idag inte gärna vill viga dem som är av samma kön, vi pratar om kyrkan som bara för ca 50 år sen inte heller gärna ville ville viga (synbart) gravida kvinnor, vi pratar om kyrkan som fortfarande inte tycks tolerera kvinnliga präster helt och fullt. Tillåt mig tvivla. Man får gärna gilla utformningen av den svenska vigselordningen, men jag förstår inte meningen med att tolka in något speciellt i denna. Vi vet att under alla de århundraden som kyrkan vigt män och kvinnor så har kvinnor och män delvis haft olika möjligheter i samhället, så vad spelar en symbolhandling i kyrkan för roll då? Vad symboliserade den i realiteten utanför kyrkans väggar för säg 150 år sen? Parterna må ha gått upp för altargången tillsammans men de kunde bara vigas av en man t e x. Sen tror ju jag att det funnits många äktenskap som varit goda och lyckade för båda parter även för 150 år sen.
    Exakt!
Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??