Inlägg från: Maalina |Visa alla inlägg
  • Maalina

Vem ska jag gå med till altaret??

Klockrent! Haha..

090208 skrev 2009-07-29 16:20:41 följande:
    Ingen behover val leda dig fram, sa lange du haller dig nykter...
    Dock tycker jag att det är lite väl mycket pekfinger över den här diskussionen... Låt folk göra som de vill så länge ingen tar skada!
  • Maalina

Väldigt väl skrivet! Håller med dig! Hoppas att du blir nöjd, vilket val du än gör ;)

ElinDaniel skrev 2009-07-30 21:53:07 följande:
    Jössös... haha... Jag har inget mer att säga just nu, saknar ord... Många är åsikerna... Men de inlägg jag verkligen tackar ödmjukast för, är de som skriver att jag ska följa mitt hjärta. Att de är min o killens dag! Det brukar jag nämligen säga till alla andra :P Så d är skönt att nån såger till mig...Sen kan jag ju tillägga att min grundtanke med tråden inte var att få en åsikt. Det har jag redan. Där i mot har det varit intressant att höra alla som har varit emot detta. Med styrka och nästan avsky för detta ämne, har några hört av sig... Tråkigt tycker jag. Visserligen kommer man alltid ta ställning i en fråga, och välja ett lag. Men även om man tycker annorlunda, kanske det går att lägga fram sin åsikt lite mera ödmjukt... Nästa gång är det kanske du som väljer en annan väg, och det finns ingen människa som vill få sneda blickar!Det finns trots allt mer i världen att bry sig om! Krig, hungersnöd o... KÄRLEK!!! :)Tack till alal som engagerat sig!
  • Maalina

Det är lite skrämmande när man påstår att ens åsikter är fakta, då är man inte särskilt öppen för andra människors syn på saken..

Att ursprunget handlade om att bruden överlämnades av sin far är jag med på.. Dock är vårt samhälle inte sådant längre (och vi går därmed inte tillbaka till medeltiden just på bröllopsdagen) så därför tycker jag att man kan se på traditionen som en gammalmodig tradition vars gamla symbolik är förlegad men som nuförtiden hellre kan ses som att bruden lämnar sin gamla familj för att träda in i en ny familj... Självmant! Varför ses det som att hon blir ledd fram till altaret och sedan överlämnad? Jag ser det som att hon går tillsammans med en medlem ur sin gamla familj för att sedan gå vidare till sin make. På sina egna feministiska starka kvinnoben ;)

Ore skrev 2009-07-31 11:08:42 följande:
    Nja, visst kan litet ödmjukhet vara bra. Samtidigt så är fakta fakta oavsett om det lindas in i "ödmjukhet" eller inte, och rakt på sak är en kommunikationsmodell som oftast funkar väldigt bra.
  • Maalina

Jag tycker mig ha nämnt det flera gånger...

Jag vill att jag och min blivande man ska ses för första gången den dagen i kyrkan. Jag kommer att spendera kvällen och natten innan med mina tärnor och min mamma och han kommer att spendera den med sina marsalker och sin bror. Detta för att skapa en viss längtan och att man blir förväntansfull inför att ses till bröllopet. Sedan tycker jag att det är vackert att man ses första gången när bruden kommer in genom kyrkporten och går mot sin man.

För övrigt kan jag tänka mig att ställa mig inne i kyrkan och låta min m2b vandra ner altargången mot mig, men detta är inte något han vill...

Det är min dröm och jag skulle uppskatta om den inte förlöjligades eller avskrevs som romantiskt hollywooddröm. För var den än härstammar från så är den ändå min...

lajnd skrev 2009-07-31 14:55:07 följande:
    Hm, jag funderar lite... en del vill bli överlämnade av sin pappa, och försvarar det med "han betyder så mycket", "det är så fint" mm det har vi hört tusentals gånger.Men ingen av dessa blivande brudar förklarar varför de absolut INTE vill gå med sin blivande man? För mig känns det som det klart mest romantiska just för att man gör det tillsammans...Och lite känns det som att alla försvarar brudöverlämningen så mycket för att de sett det i filmer, och tror att det är så det går till i verkligheten. Sen när man inser att det finns en annan svensk tradition (med väldigt fina tankar bakom om mannens och kvinnans lika värde)så vill de ändå inte släppa den där amerikanska filmdrömmen?
Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??