Inlägg från: allehanda |Visa alla inlägg
  • allehanda

Vem ska jag gå med till altaret??

Jag som sett en del från sidlinjen (vaktmästare) kan lämna rapport om hur det ser ut. När brudparen går in tillsammans så är de glada, nervösa, fina, vackra tilsammans. När bruden går in med någon annan så syns inte mannen, man helt enkelt struntar i att titta på honom, bruden brukar vara lite av högsta hönset och faktiskt så brukar gästerna kommentera pappan inte brudparet. Helt fel tycker jag, tur att våra präster har tagit en policy som säger att här går man in tillsammans.

• allehanda
    ElinDaniel skrev 2009-07-28 12:37:28 följande:
    .Detta med att brudgummen inte får uppmärksamhet... Det är ju han alla tittar på från böörjan! :) Han som kommer in först. En liiiiten stund står han med bestmannen och väntar på bruden.
    Detta sker mycket sällan i en svensk kyrka LIKA lite som i en amerikansk film, brudgummen går fram innan allt börja om man skall följa de utländska seder som finns så tro för all del inte att de tittar på honom utan de sitter med nacken mot altaret och vänta på att dörren skall öppnas i den andra änden av kyrkan.
  • allehanda

VIlken tradition? Aha födda i utlandet kanske? För det finns ingen svensk sed med överlämning av brud.

• allehanda

MEN Långfredagsgudstjänstens ordning är det ingen utomstående som försöker ändra på, "bara" på vigselgudstjänstens ordning.

Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??