Inlägg från: Bride in the city |Visa alla inlägg
  • Bride in the city

Vem ska jag gå med till altaret??

Tja, varför bar bruden en gång slöja och vit klänning, i vart fall efter förra sekleskiftet. Vi vet nog alla vad det signalerade för 50 år sen- oskuld. Ingen inbillar sig väl numera i vart fall i Sverige att bruden är oskuld för att hon bär vitt?

Och om 50 år och om denna nya/nygamla sed med brudöverlämning biter sig fast kommer nog alla symbolik vara raderad. Det är den redan i USA, ett land där man gifter sig båden två och tre gånger. Det är mer intressant att fråga sig vad själva äktenskapet symboliserar och innebär, då det uppenbarligen är något man i USA och stora delar av världen idag fäster lite betydelse vid. Att gifta sig där är en ren formalitet för många, eftersom det fortfarande anses som fel att vara sambor. Där ligger den största problematiken anser jag.

• Bride in the city
    Aleta skrev 2009-07-31 13:56:50 följande:
    Vit klänning = Rik brudBrudkrona = oskuld (och hur ofta används de idag?)Bride in the city skrev 2009-07-31 13:53:42 följande:
    Tack för att du rättar. Men jag vet inte om alla som bär vit klänning är rika så jag antar att man får anse att det är att fara med osanning likafullt.

Jag är nog rätt oengagerad i symboliken, men jag tror ändå att slöjan bör ingå i oskuldssymboliken, eftersom jag har för mig att en brud som gifte sig för andra gången inte bar slöja. Då bar man nog dräkt och gjorde det borgerligt.
  • Bride in the city
    lajnd skrev 2009-07-31 14:55:07 följande:
    Hm, jag funderar lite... en del vill bli överlämnade av sin pappa, och försvarar det med "han betyder så mycket", "det är så fint" mm det har vi hört tusentals gånger.Men ingen av dessa blivande brudar förklarar varför de absolut INTE vill gå med sin blivande man? För mig känns det som det klart mest romantiska just för att man gör det tillsammans...Och lite känns det som att alla försvarar brudöverlämningen så mycket för att de sett det i filmer, och tror att det är så det går till i verkligheten. Sen när man inser att det finns en annan svensk tradition (med väldigt fina tankar bakom om mannens och kvinnans lika värde)så vill de ändå inte släppa den där amerikanska filmdrömmen?
    Tror du att svenska kyrkan verkligen tänkt att det handlar om lika värde mellan könen? Det betvivlar jag faktiskt. För det handlar om kyrkan som idag inte gärna vill viga dem som är av samma kön, vi pratar om kyrkan som bara för ca 50 år sen inte heller gärna ville ville viga (synbart) gravida kvinnor, vi pratar om kyrkan som fortfarande inte tycks tolerera kvinnliga präster helt och fullt. Tillåt mig tvivla.

Man får gärna gilla utformningen av den svenska vigselordningen, men jag förstår inte meningen med att tolka in något speciellt i denna. Vi vet att under alla de århundraden som kyrkan vigt män och kvinnor så har kvinnor och män delvis haft olika möjligheter i samhället, så vad spelar en symbolhandling i kyrkan för roll då? Vad symboliserade den i realiteten utanför kyrkans väggar för säg 150 år sen? Parterna må ha gått upp för altargången tillsammans men de kunde bara vigas av en man t e x.

Sen tror ju jag att det funnits många äktenskap som varit goda och lyckade för båda parter även för 150 år sen.
Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??