Några tips på hur lägger upp ekonomin till ett bröllop?
Vi har ökat på vår månatliga insättning till sparkontot sedan frieriet, och försöker leva så snålt vi bara kan fram till bröllopet så vi kan sätta undan så mycket som möjligt. Sedan hoppas vi ju på ekonomiskt stöd från föräldrarna, men hur mycket vi kommer få har jag inte en aning om!
Vi försöker också sprida ut kostnaderna under året. Har redan börjat köpa grejer till inbjudningskorten till exempel (fast de inte ska skickas förrän om ett halvår).
Sen gäller det ju att prioritera utgifterna. Jag tycker till exempel det är värt att lägga mer pengar på ring och fotograf, vilket är det som kommer bestå även efter bröllopet, medan jag sparar ner på klänning som bara kommer användas en dag (ska beställa från Kina).
Men skriv en budget. Surfa runt så du får ett hum om vad saker och ting kostar; blombukett, håruppsättning, smink, naglar, hyra eller pris på brudgummens klädsel, ring, hyra av festlokal och så vidare. Prata med ert festställe eller de som sköter cateringen så du får en prisuppgift på kuvertavgiften, det är oftast det största kostnaden.
Kolla också vad du kan fixa billigare. Kanske har du en faster som är frisör och kan fixa håret billigare, eller en vän som kan sminka eller fixa naglar, en mamma som kan göra brudbuketten och så vidare. Bröllop är mycket pengar i slutändan så finns det sätt att spara in, så gör det ju inget!
Om vi kommer lyckas med vår budget eller ej vet jag inte ännu, men det löser sig säkert på ett eller annat sätt...hoppas jag :S
Lycka till i alla fall!