• aus

Några tips på hur lägger upp ekonomin till ett bröllop?

Jag skulle behöva lite hjälp med hur man "får" råd till ett bröllop? Sparar ni eller hur gör ni?

• Svar på tråden Några tips på hur lägger upp ekonomin till ett bröllop?
  • December 2009

Nej ärligt så är jag nog inte rätt person att svara

Vi försöker skära på allt. Sen hjälper mamma betala loss sakerna och vi betalar henne vart efter vi får in pengar Så vet inte slutnotan förrän dagen efter vi gift oss

• brudjuli2010

Vi är studenter båda två och har därför en mycket begränsad ekonomi. Vi har jobbat nu hela sommaren och räknar med att kunna spara rätt mycket av det. Sen hoppas vi på att kunna skrapa ihop 1000 kr var av csn under året och även extrajobba när det hinns med. Övriga kostnader flörtar vi med föräldrar, är enda utvägen då vi absolut vill bjuda alla våra vänner. Vårt motto är att hellre bjuda alla vi vill på pyttipanna än att bjuda 20 pers på oxfilé. =)

Ett bra tips är att kolla in Blocket och andra köp&sälj-sidor på internet. Finns också en låna-ut-sida. Så visst finns det många saker att spara in på. Det är bra att vara ute i god tid.

Lycka till!

• aus

Okeej! Men vad ska man helst lägga pengar på? Vad är mest värt? Det är så mycket omkring som spelar in och det blir svårt att koncentrera sig på tex. mat?

• Martinaa

Vi har ökat på vår månatliga insättning till sparkontot sedan frieriet, och försöker leva så snålt vi bara kan fram till bröllopet så vi kan sätta undan så mycket som möjligt. Sedan hoppas vi ju på ekonomiskt stöd från föräldrarna, men hur mycket vi kommer få har jag inte en aning om!
    Vi försöker också sprida ut kostnaderna under året. Har redan börjat köpa grejer till inbjudningskorten till exempel (fast de inte ska skickas förrän om ett halvår).

Sen gäller det ju att prioritera utgifterna. Jag tycker till exempel det är värt att lägga mer pengar på ring och fotograf, vilket är det som kommer bestå även efter bröllopet, medan jag sparar ner på klänning som bara kommer användas en dag (ska beställa från Kina).

Men skriv en budget. Surfa runt så du får ett hum om vad saker och ting kostar; blombukett, håruppsättning, smink, naglar, hyra eller pris på brudgummens klädsel, ring, hyra av festlokal och så vidare. Prata med ert festställe eller de som sköter cateringen så du får en prisuppgift på kuvertavgiften, det är oftast det största kostnaden.

Kolla också vad du kan fixa billigare. Kanske har du en faster som är frisör och kan fixa håret billigare, eller en vän som kan sminka eller fixa naglar, en mamma som kan göra brudbuketten och så vidare. Bröllop är mycket pengar i slutändan så finns det sätt att spara in, så gör det ju inget!

Om vi kommer lyckas med vår budget eller ej vet jag inte ännu, men det löser sig säkert på ett eller annat sätt...hoppas jag :S

Lycka till i alla fall!

• aus

Tack så mycket!! Till stor hjälp! Ska redan nu börja smått planera så att de stora kostnaderna inte kommer på en och samma gång:)

• brudjuli2010

Det finns så otroligt många nivåer vad gäller bröllop. Allt kan köpas i lyxförpackning men nästan allt kan göras själva också. Vi kommer göra väldigt mycket själva, men ändå med lyxkänsla. Inbjudningskorten gör vi själva. Maten ska våra mammor fixa. Min kompis tar korten osv. Vi satsar på festen, billig, men god mat, alkohol från Tyskland, en kompis som DJ:ar. Jag vill att alla ska ha roligt! Jag tror inte många bryr sig om vad maten blir, bara det är gott! Men som sagt, kika runt i bekantskapskretsen och se vad du kan hitta.

• Ex animo

Det viktigaste är att man får det bröllop man vill.....med det menar jag att ett bröllop inte behöver kosta skjortan!
    Vi betalar en del själva medans våra föräldrar delar på resten. Kan ju även tillägga att vi inte direkt drar in på nåt....men vi har turen att pengar inte är så himla stort problem för oss. Däremot planering......jobbigt att gifta sig i annan stad än där man bor speciellt om den staden ligger 118 mil bort =/

• aus

Det ska vi absolut göra, får ta vara på nära och kära inom den fronten:) Kan inte vänta tills vi är gifta:)

• Top secret bride

Hej!

Det viktigaste, tycker jag, är att ni två bestämmer er för hur NI vill ha er dag. Bry er inte om alla andras "måsten" eller krav utan sätt er ner och bestäm er för hur just er perfekta dag skulle se ut.
    Och med det menar jag - vad är viktigt för er?

Hur - Kyrkligt eller borgerligt?
    Lokalen - Festvåning eller fixa/piffa samlingslokal själva?
    Maten - restaurangmat (dyrt) eller catering (mindre dyrt), 3-rättersmiddag eller buffé?
    Musik - Live-band (dyrt) eller DJ (mindre dyrt) eller spellista på dator (billigt)
    Gäster - Hela släkten? Alla kompisar? Litet och mysigt med bara de närmaste?
    Kläder - Köpa/hyra?

Sätt därefter en budget som ni ska få råd med och ta hjälp av ALLA i bekantskapskretsen - så blir det lättare att just få råd! Man kan kapa kostnaderna rejält på det viset, tro mig!
    Någon kanske känner en granne kan spela under kvällen? Någon kanske kan hjälpa till med inbjudningskort/placeringskort/festprogram mm? Någon duktig kompis kanske kan göra brudbukettn/coursage/dekorationerna? Serveringspersonal kanske kan plockas ihop i bekantskapskretsen?

Sen handlar det så klart om att SPARA till er stora dag.
    Hur långt fram i tiden ska det ske? En stående månadsöverföring på en eller flera 1000-lappar är ju oslagbart. Så gjorde vi. Plus att vi la undan allt överskott på servicekontot varje månad så att det började på noll varje ny månad. Överskottet hade vi ju inte gjort av med och tro mig, man gav sig tusan på att storhandla och göra storkok, allt för att få pengar över på kontot tills nästa lön kom Ibland var det en 1000-lapp, ibland ett par hundra kronor. Men ALLT gick till bröllopskontot!
    Prata sen med föräldrarna, är någon av dessa beredd att stötta er med ett bidrag?

Ett bröllop behöver inte bli så fasligt dyrt, det viktigaste är dock att ni två är överens om hur NI vill ha det. Mindre dyrt - ni kan gifta er tidigare. Dyrt - ni får jobba under en längre tid på att spara ihop till ert mål.

Lycka till!

• Mammilon

Tänk på att utnyttja alla kontakter ni har. Man vet aldrig vad det kan ge. Vi hyrde t.ex dukar av en kollegas man, min pappa som jobbar på reklambyrå hjälpte till med trycksaker, en kompis fotade... Blir mycket pengar ihop.

• CeKe

Hej!
    Har ni tänkt på att be gästerna om en kuvertavgift som anmälan och istället undanbe eventuella presenter? Så funderar jag och min kille på att göra för att få allt att gå ihop och kunna bjuda alla vi vill... och så slipper gästerna fundera på presenter!

• Hjartafró
    CeKe skrev 2009-07-28 18:23:40 följande:
    Hej!Har ni tänkt på att be gästerna om en kuvertavgift som anmälan och istället undanbe eventuella presenter? Så funderar jag och min kille på att göra för att få allt att gå ihop och kunna bjuda alla vi vill... och så slipper gästerna fundera på presenter!
    Nej, vi har inte funderat över att ta ut kuvertavgift, istället sparar vi för att kunna bjuda på allt på vår stora dag.
  • Nove

Jag läste i en bröllopstidning om olika tips på sparande till bröllop, bla. att man har olika kuvert undanlagda tex. ett kuvert för klänningen, ett för blommor, osv. och så kan man bestämma i förväg vad allt får kosta så lägger man pengar i kuverten tills summan är uppnådd.

• Avalon75

Vi sparar rätt mycket varje månad. Cirka 8-10.000 och har så gjort i snart ett år. Vi ska inte gifta oss än på ett tag heller, sommaren ungefär nästa år.
    Till saken hör att vi har ett väldigt stort renovering sprojektpå huset som görs nu i höst och de pengar som blir över gifter vi oss för.
    Dock har vi satt en gräns, det ska absolut inte skena iväg och bli för mycket pengar. Bara för att det finns pengar ska vi inte ha favors, toakorgar, ringakuddar och annat bös...
    Gästlistan har vi också satt innan vi vet hur mycket pengar det de facto blir, vi bjuder alltså inte fler bara för att vi har pengar till det, utan vi bjuder de vi vill redan från början.

Mitt tips är att göra en budget för bröllopet.
    Använd det budgetverktyget som finns här, en del utgiftsposter får man nog lägga till, men i det stora hela är allt med.

• Avalon75

Ja just det...
    Troligen får vi bidrag från våra föräldrar när vi väl berättar att vi bestämt datum etc. Men det är absolut inget vi räknar med i vår budget. Vilket innebär att får vi en slant av dem så blir det mer pengar på vårt buffertkonto och tex. renovering av tvättstuga, vardagsrum kan bli tidigare än beräknat, eller att man kan ta en go' resa någonstans.

Svar på tråden Några tips på hur lägger upp ekonomin till ett bröllop?