Inlägg från: Top secret bride |Visa alla inlägg
  • Top secret bride

Några tips på hur lägger upp ekonomin till ett bröllop?

Hej!

Det viktigaste, tycker jag, är att ni två bestämmer er för hur NI vill ha er dag. Bry er inte om alla andras "måsten" eller krav utan sätt er ner och bestäm er för hur just er perfekta dag skulle se ut.
    Och med det menar jag - vad är viktigt för er?

Hur - Kyrkligt eller borgerligt?
    Lokalen - Festvåning eller fixa/piffa samlingslokal själva?
    Maten - restaurangmat (dyrt) eller catering (mindre dyrt), 3-rättersmiddag eller buffé?
    Musik - Live-band (dyrt) eller DJ (mindre dyrt) eller spellista på dator (billigt)
    Gäster - Hela släkten? Alla kompisar? Litet och mysigt med bara de närmaste?
    Kläder - Köpa/hyra?

Sätt därefter en budget som ni ska få råd med och ta hjälp av ALLA i bekantskapskretsen - så blir det lättare att just få råd! Man kan kapa kostnaderna rejält på det viset, tro mig!
    Någon kanske känner en granne kan spela under kvällen? Någon kanske kan hjälpa till med inbjudningskort/placeringskort/festprogram mm? Någon duktig kompis kanske kan göra brudbukettn/coursage/dekorationerna? Serveringspersonal kanske kan plockas ihop i bekantskapskretsen?

Sen handlar det så klart om att SPARA till er stora dag.
    Hur långt fram i tiden ska det ske? En stående månadsöverföring på en eller flera 1000-lappar är ju oslagbart. Så gjorde vi. Plus att vi la undan allt överskott på servicekontot varje månad så att det började på noll varje ny månad. Överskottet hade vi ju inte gjort av med och tro mig, man gav sig tusan på att storhandla och göra storkok, allt för att få pengar över på kontot tills nästa lön kom Ibland var det en 1000-lapp, ibland ett par hundra kronor. Men ALLT gick till bröllopskontot!
    Prata sen med föräldrarna, är någon av dessa beredd att stötta er med ett bidrag?

Ett bröllop behöver inte bli så fasligt dyrt, det viktigaste är dock att ni två är överens om hur NI vill ha det. Mindre dyrt - ni kan gifta er tidigare. Dyrt - ni får jobba under en längre tid på att spara ihop till ert mål.

Lycka till!

Svar på tråden Några tips på hur lägger upp ekonomin till ett bröllop?