Varfor ar folk sa dumma mot oss som INTE VILL ha barn??
Vissa saker "ska" man bara tycka, annars är man konstig. Många som inte dricker kaffe eller alkohol tycker också att det är jobbigt att behöva försvara det, liksom många vegetarianer. Eller de som längtar efter att sommaren ska ta slut eller de som gillar FRA-lagen. Det är så självklart att tycka vissa saker, att folk ser det som ett aktivt ställningstagande från dem och deras livsstil, om man inte håller med. De tar det nästan personligt och reaktionerna blir helt oproportionella.
Att inte vilja ha barn är en sådan sak, som såklart blir extra känslomässig eftersom många älskar sina barn ännu mer än de älskar kaffe. Det borde vara så att var och en har rätt till sina åsikter, men verkligheten är inte så och det hjälper inte att blunda för det. Du kan välja att kämpa för det genom att berätta för alla att du inte vill ha barn och förklara varför och försöka öppna deras ögon för ett annat synsätt. Det vore starkt och osjälviskt av dig, men det är fullt förståeligt om du inte vill lägga den energin på en sannolikt fruktlös kamp. I så fall får du, och andra med en väldigt avvikande åsikt, ligga lite lågt med den.
Är det verkligen så att du inte alls tycker om barn, eller har du bara valt bort dem för egen del? Det senare tror jag folk har större förståelse för än det första, så jag skulle nog ha någon sådan variant att luta mig mot när jag inte orkar ta en konflikt, om jag var du.