• MackanB

Att planera en förlovning

Hej på er alla!

Har följt med forumet nu en tid och har en del frågor kring en förlovning.

Jag och min flickvän har varit ett par i snart två och ett halvt år. Jag är 22, hon 21. Har nu bestämt mig för att fria och har då lite funderingar kring detta.

Vad är mer uppskattat, en fin middag ute eller en hemma? Antar att de flesta svarar hemma, men ute så är du ju helt fri, du behöver inte passa spisen :)

Därtill undrar jag om jag ska fria med ringd eller inte. Hade till en början tänkt det, för att sedan svänga över till att fria utan och sedan köpa eventuella ringar tillsammans. Nu tvekar jag lite ändå. Hur har ni gjort? Har han/hon friat med ring och var det en symbolisk sådan?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Att planera en förlovning
  • Maalina

Hej Markus!

Det jag tycker att du ska ta hänsyn till är vad du och din flickvän brukar göra tillsammans. När känner du att ni gör någonting som ni bara älskar? Är det när ni sitter hemma och kollar på film med hämtad thaimat? Är det när ni är ute och dansar? Är det när ni går promenader i skogen? Är det när ni äter på en lyxig restaurang eller kanske när ni är på en picknick vid havet?

För min del hade jag älskat om min pojkvän friade till mig när det bara var vi två, men inte nödvändigtvis hemma utan vid en vacker plats med en picknickkorg... Något utöver det vanliga, men ändå inte "för mycket" som en lyxrestaurang, för där hade inte jag känt mig hemma...

Vad gäller frågan om ring eller inte så har jag en idé om det också (hämtat från mina egna drömmar eftersom jag gärna vill vara med och välja ring själv) och det är att man friar med någonting som symboliserar en förlovningsring. Du kan till exempel binda en ring av blommor eller grässtrån och förklara att du vill att ni ska välja ut ringarna tillsammans. Om du tycker att det känns dumt att din flickvän ska gå runt med gräs runt fingret en längre tid så kan ni ju åka direkt från picknicken/middagen/hemifrån och köpa ringar...

Vad långt det blev! Hoppas du fått något tips som du gillar!

Lycka till!

Malin

• Dristig

Håller med föregående skrivare... fria med en symbol av en förlovningsring, kan vara en leksaksring från en tuggummiautomat eller en jordnötsring=) men tror inte det är det viktiga utan det du säger till henne. Om du tänker igenom det som du ska säga kommer dina ord att väga tyngre än vad/var ni åt någonstans eller om du hade en ring eller inte.

• Svanboet

Jag blev friad med ring och allt och att ringen sen inte passade, det gjorde ingenting

Jag tror att det som de flesta tjejer drömmer/fantiserar om är ett romantiskt frieri som är väl genomtänkt och sen har det ingen större betydelse var man är. Är din tjej en blyg person så är det kanske lättare att vara hemma än framför publik. Som tidigare talare sagt så är det viktigare vad du säger än hur omgivningen ser ut.

• aikidoaasa

Om du gör som min m2b gjorde så gick han till smyckesaffären och tittade på ringar... tog en som han gillade och köpte dem, men väntade med att göra själva beställningen av de riktiga ringarna (exakta mått och gravering) med sig hem hade han ett par atrapp ringar (skyltexen som inte är äkta guld)... friade med hemlagad trerätters (Supergott och så underbart då han oftast inte lagar den här typen av svårlagad mat) och friade. Dagen efter gick vi tillbaka till smyckesaffären och valde ut de ringar som vi bägge gillade och gjorde klart beställningen. Ca en vecka senare kom våra ringar.
    Då får du dels överraska med ring till henne... och hon får dessutom vara med och välja.
    Lycka till med frieriet!

• CeKe

Min kille fixade en lånering från en guldsmedsaffär (Guldfynd) som han hade när han friade, vilket va suveränt. Sen skulle vi välja ringar tillsammans, men för mig var ju den han redan valt och lånat vackrast (just för att han valt den), så det blev likadana ringar som låneringen.

Lycka till!

• MackanB

Tack för svaren hittills!

Har länge tänkt på att skaffa en ring som jag kanske friar med och sedan gå bägge två till guldsmeden. Det är kanske det som jag funderar mest på.

Har två alternativ till ställe egentligen. Antingen vid sommarhuset vid havet där vi brukar vara en hel del, eller så hemma med en middag och en hel del rosor.

Återstår då att se hur det blir.

Finns det något som man absolut INTE ska göra då man friar, som ni råkat ut för eller hört om?

• KatjaB

Jag friade till min sambo nyligen. Gick till en guldsmed och fick köpa ett par visningsringar som de haft attman får prova i affären, denna variant var ingen de sålde längre och fick ge det som de själva ger för dem, 200 kr. Tänkte att det skulle vara kul o spara ringarna, hade annars fått låna dem.

Och angående hur du ska fria, tycker jag du ska göra som känns bäst för er och är mest du. Är du inte den som på någon offentlig plats faller på knä, så kanske restaurangbesök går bort tex.
    Jag gjorde en romantisk picknick i en närliggande park, står i min pres om frieriet.

Lycka till!

• Svanboet

Något man ska undvika... hmmm

Att på allt för likgiltigt sätt förklara att eftersom HON vill det så är det ok med dig - tar lite udden av det hela.

Sätta förväntningarna för högt på att allt måste vara perfekt för jag tror ärligt inte hon märker när du väl ställer frågan vad det var för färg på servetterna

Och, fast det var gansak charmigt, fråga inte som min m2b gjorde - Vill du ha en sån här? - LITE mer romantiskt borde du kunna formulera frågan

Ett definitivt måste... Jag drar alla tjejer över en kam och säger kärleksförklaring! Okej, vissa tjejer gillar inte gullgull men jag tror ändå att hon vill få höra orden komma från dig om vad hon betyder för dig och att du vill inget hellre än bli hennes man och leva lyckliga alla dagar.

• Maalina

Absolut! Gullgull är obligatoriskt! Berätta vad hon betyder för dig och varför du vill spendera resten av ditt liv med henne. Och att du skulle bli lycklig om hon ville bli din fru...

Och glöm inte att skriva här sen och berätta hur det gick ;)

• MackanB

Tror att jag sparar middagen till efter ett ja (om det nu blir ett sådant).

Hade tänkt mig en picknickkorg, med åtminstone jordgubbar, champagne och ost. Duka upp nere på den egna bryggan. Sedan fråga henne med en ring. Hur själva frågan ska gå till och hur jag ska föra fram ringen vet jag inte än, men planeringen går vidare.

Svar på tråden Att planera en förlovning