• MackanB

Att planera en förlovning

Hej på er alla!

Har följt med forumet nu en tid och har en del frågor kring en förlovning.

Jag och min flickvän har varit ett par i snart två och ett halvt år. Jag är 22, hon 21. Har nu bestämt mig för att fria och har då lite funderingar kring detta.

Vad är mer uppskattat, en fin middag ute eller en hemma? Antar att de flesta svarar hemma, men ute så är du ju helt fri, du behöver inte passa spisen :)

Därtill undrar jag om jag ska fria med ringd eller inte. Hade till en början tänkt det, för att sedan svänga över till att fria utan och sedan köpa eventuella ringar tillsammans. Nu tvekar jag lite ändå. Hur har ni gjort? Har han/hon friat med ring och var det en symbolisk sådan?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Att planera en förlovning
  • kermit100

Du kan ju ta vilken billig ring som hellst så du bara her en symboliskt. En stor plastig ring med ett stooooort hjärta på. Det hade jag tyckt var kul och jag fått. Sen kan ni gå och titta tillsammans på ringar.

Personligen hade jag uppskattat middag ute på restaurang och ett frieri där manen faller på knä. Och tänk dig då en stor plastig röd hjärt ring, upplaggt för leende.

• MammaMiaa

Ett besök på en fin restarung kanske. Som någon sa innan någon billig ring som symboliskt.

För sen gå och välja ut ringar tillsammans.

Det hade jag uppskattat gärna att du går ner på knä.

Kanske har en smyckeask form av ett hjärta där du har ringen i.

• MackanB

Tror inte att det blir på en restaurang, av den anledningen att vi träffades vid havet och att vi båda är ganska blyga. Känns bäst om det är hon och jag enbart.

• Svanboet

Då ska ni vara bara hon och du! Picknicken tycker jag låter underbar och det där med att stå på knä tycker jag är överdrivet men det är ju min åsikt. Min blivande gick ner på knä vilket resulterade i att jag också skönk ner på knä väldigt fort när han plockade fram ringen. Om ni nu redan sitter på bryggan. Sätt dig mitt emot henne och titta henne i ögonen. Spelar absolut ingen roll om du blir rörd eller om hon blir rörd - det kommer bara öka på känslan och stämningen. Det är ett stort ögonblick för de flesta och det ska kännas - tycker jag

MackanB skrev 2009-08-03 22:51:54 följande:
    Tror inte att det blir på en restaurang, av den anledningen att vi träffades vid havet och att vi båda är ganska blyga. Känns bäst om det är hon och jag enbart.
  • MackanB

Ja, det tror jag nog kan vara en bra idé. Hade det varit någon annanstans, typ på en promenad eller liknande så hade jag nog gått ner på knä, men det kan bli lite svårare nu.

Tror att jag kommer att vara ganska nervös, både för svaret och sådär allmänt. Kommer säkert att mummla fram det jag ska säga och glömma hälften. Det är väl bäst att göra det spontant, antar jag :)

Angående svaret så är jag 99,9 % säker på att jag får ett ja. Vi har diskuterat och funderat över hur det skulle vara att gå till altaret och konstaterat att vi är gjorda för varann. Om hon berättat att hon har drömt om att se sin pappa "överlämna" henne till mig framme i kyrkan så känner jag mig ganska säker.

Nu är det inte alls tal om att gifta sig nästa år, det kan nog ta sin tid. Är inte så traditionella att vi gifter oss "snabbt". Å andra sidan måste man ju inte vara som alla andra, man ska ju göra det som känns rätt, och vad som är rätt vet man bara själv!

Svanboet skrev 2009-08-04 07:58:51 följande:
    Då ska ni vara bara hon och du! Picknicken tycker jag låter underbar och det där med att stå på knä tycker jag är överdrivet men det är ju min åsikt. Min blivande gick ner på knä vilket resulterade i att jag också skönk ner på knä väldigt fort när han plockade fram ringen. Om ni nu redan sitter på bryggan. Sätt dig mitt emot henne och titta henne i ögonen. Spelar absolut ingen roll om du blir rörd eller om hon blir rörd - det kommer bara öka på känslan och stämningen. Det är ett stort ögonblick för de flesta och det ska kännas - tycker jag
  • Maalina

Det blir nog superbra tror jag. Det låter som en toppenplan! Ett tips är att du tar med en liten flaska champagne som du gömmer nånstans som du tar fram när du får ett ja ;)

• Svanboet

MackanB - Jag tror nog alla tjejer som "hjälper" till här i tråden är väldigt avundsjuka på din blivande/tillfrågade vid detta laget. Det låter helt underbart och visst kan man vara nervös, det pirrar ju i mig bara jag föreställer mig situationen.

• Maalina

Haha, helt klart! Jag vill också bli friad till :(

• Svanboet

Hur gick det?

Nyfiken i en strut tittar in

• Maalina

Här är en till nyfiken som tittar in ;) Tell us!

• MackanB

Det gick jättebra!

Det skedde hemma i lägenheten, av alla ställen. Hade köpt rosor och godishjärtan som jag placerat ut och tänt ljus. När hon väl kom så visste hon nog inte alls vad jag tänkte göra, men när jag väl gick ner på knä och frågade så svarade hon ja direkt :)

Sen sjönk vi ihop på golvet och bara myste.

Efter champagne och mys begav vi oss ut på stan för att leta ringar. Hittade de vi ville ha och nu bär vi dom, med vetskapen om att vi en dag ska gifta oss :)

• Svanboet

Grattis!

MackanB skrev 2009-08-31 13:29:01 följande:
    Det gick jättebra!Det skedde hemma i lägenheten, av alla ställen. Hade köpt rosor och godishjärtan som jag placerat ut och tänt ljus. När hon väl kom så visste hon nog inte alls vad jag tänkte göra, men när jag väl gick ner på knä och frågade så svarade hon ja direkt :)Sen sjönk vi ihop på golvet och bara myste. Efter champagne och mys begav vi oss ut på stan för att leta ringar. Hittade de vi ville ha och nu bär vi dom, med vetskapen om att vi en dag ska gifta oss :)
Svar på tråden Att planera en förlovning