• MackanB

Att planera en förlovning

Hej på er alla!

Har följt med forumet nu en tid och har en del frågor kring en förlovning.

Jag och min flickvän har varit ett par i snart två och ett halvt år. Jag är 22, hon 21. Har nu bestämt mig för att fria och har då lite funderingar kring detta.

Vad är mer uppskattat, en fin middag ute eller en hemma? Antar att de flesta svarar hemma, men ute så är du ju helt fri, du behöver inte passa spisen :)

Därtill undrar jag om jag ska fria med ringd eller inte. Hade till en början tänkt det, för att sedan svänga över till att fria utan och sedan köpa eventuella ringar tillsammans. Nu tvekar jag lite ändå. Hur har ni gjort? Har han/hon friat med ring och var det en symbolisk sådan?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Att planera en förlovning
  • MackanB

Tack för svaren hittills!

Har länge tänkt på att skaffa en ring som jag kanske friar med och sedan gå bägge två till guldsmeden. Det är kanske det som jag funderar mest på.

Har två alternativ till ställe egentligen. Antingen vid sommarhuset vid havet där vi brukar vara en hel del, eller så hemma med en middag och en hel del rosor.

Återstår då att se hur det blir.

Finns det något som man absolut INTE ska göra då man friar, som ni råkat ut för eller hört om?

• MackanB

Tror att jag sparar middagen till efter ett ja (om det nu blir ett sådant).

Hade tänkt mig en picknickkorg, med åtminstone jordgubbar, champagne och ost. Duka upp nere på den egna bryggan. Sedan fråga henne med en ring. Hur själva frågan ska gå till och hur jag ska föra fram ringen vet jag inte än, men planeringen går vidare.

• MackanB

Tusen tack för responsen!

Jo, hade tänkt mig kring den 15:e, beroende på hur våra scheman ser ut just då!

Funderar på om jag ska köpa en riktig ring eller en symbolisk. Det vore ju klart finast med en riktig, de går väl antagligen att byta, om den skulle visa sig vara i fel storlek.

Släta ringar är väl det vanligaste när det gäller förlovning?

• MackanB

EM ikström skrev 2009-08-03 16:26:53 följande:

En sak att tänka på är att verkligen ställa en fråga, som tjejen kan svara på. Det kan lätt bli: "Jag skulle bli jätteglad om du ville bli min fru" eller liknande, vilket ju inte är en fråga. Säg: "Vill du gifta dig med mig?" eller så (plus gulligull, som sagt) så att hon får möjlghet att säga JA!
    Ja, det har jag också tänkt på, att jag ska formulera det rätt. Säga det så att hon kan svara ja.

Får ta mig en funderare med ringen. Vore ju verkligen bra om man kunde få "låna" något från guldsmeden och sedan ta henne med och köpa åt oss båda.
  • MackanB

Tror inte att det blir på en restaurang, av den anledningen att vi träffades vid havet och att vi båda är ganska blyga. Känns bäst om det är hon och jag enbart.

• MackanB

Ja, det tror jag nog kan vara en bra idé. Hade det varit någon annanstans, typ på en promenad eller liknande så hade jag nog gått ner på knä, men det kan bli lite svårare nu.

Tror att jag kommer att vara ganska nervös, både för svaret och sådär allmänt. Kommer säkert att mummla fram det jag ska säga och glömma hälften. Det är väl bäst att göra det spontant, antar jag :)

Angående svaret så är jag 99,9 % säker på att jag får ett ja. Vi har diskuterat och funderat över hur det skulle vara att gå till altaret och konstaterat att vi är gjorda för varann. Om hon berättat att hon har drömt om att se sin pappa "överlämna" henne till mig framme i kyrkan så känner jag mig ganska säker.

Nu är det inte alls tal om att gifta sig nästa år, det kan nog ta sin tid. Är inte så traditionella att vi gifter oss "snabbt". Å andra sidan måste man ju inte vara som alla andra, man ska ju göra det som känns rätt, och vad som är rätt vet man bara själv!

Svanboet skrev 2009-08-04 07:58:51 följande:
    Då ska ni vara bara hon och du! Picknicken tycker jag låter underbar och det där med att stå på knä tycker jag är överdrivet men det är ju min åsikt. Min blivande gick ner på knä vilket resulterade i att jag också skönk ner på knä väldigt fort när han plockade fram ringen. Om ni nu redan sitter på bryggan. Sätt dig mitt emot henne och titta henne i ögonen. Spelar absolut ingen roll om du blir rörd eller om hon blir rörd - det kommer bara öka på känslan och stämningen. Det är ett stort ögonblick för de flesta och det ska kännas - tycker jag
  • MackanB

Det gick jättebra!

Det skedde hemma i lägenheten, av alla ställen. Hade köpt rosor och godishjärtan som jag placerat ut och tänt ljus. När hon väl kom så visste hon nog inte alls vad jag tänkte göra, men när jag väl gick ner på knä och frågade så svarade hon ja direkt :)

Sen sjönk vi ihop på golvet och bara myste.

Efter champagne och mys begav vi oss ut på stan för att leta ringar. Hittade de vi ville ha och nu bär vi dom, med vetskapen om att vi en dag ska gifta oss :)

Svar på tråden Att planera en förlovning