• MackanB

Att planera en förlovning

Hej på er alla!

Har följt med forumet nu en tid och har en del frågor kring en förlovning.

Jag och min flickvän har varit ett par i snart två och ett halvt år. Jag är 22, hon 21. Har nu bestämt mig för att fria och har då lite funderingar kring detta.

Vad är mer uppskattat, en fin middag ute eller en hemma? Antar att de flesta svarar hemma, men ute så är du ju helt fri, du behöver inte passa spisen :)

Därtill undrar jag om jag ska fria med ringd eller inte. Hade till en början tänkt det, för att sedan svänga över till att fria utan och sedan köpa eventuella ringar tillsammans. Nu tvekar jag lite ändå. Hur har ni gjort? Har han/hon friat med ring och var det en symbolisk sådan?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Att planera en förlovning
  • Svanboet

Spännande

Det låter väldigt mysigt planerat än så länge.

• Maalina

Vad spännande! Picknick är supermysigt! När är det du har tänkt genomföra din plan?

• Maybe2010

Jag tycker att din plan om en picknick låter bra!
    Och jag skulle definitivt se till att ha med mig en ring! Jag blev "friad till" rätt så nyligen, och just det att han hade skaffat fram en ring gjorde liksom pricken över i:et.

• MackanB

Tusen tack för responsen!

Jo, hade tänkt mig kring den 15:e, beroende på hur våra scheman ser ut just då!

Funderar på om jag ska köpa en riktig ring eller en symbolisk. Det vore ju klart finast med en riktig, de går väl antagligen att byta, om den skulle visa sig vara i fel storlek.

Släta ringar är väl det vanligaste när det gäller förlovning?

• Mörk Ängel

Låter jätteromantiskt att fria vid havet!!

Vet inte om det är vanligast med släta ringar fortfarande. Men även där finns det ju variationer som bredd, höjd och form. Har själv valt en som inte är slät, för jag vill helt enkelt inte ha det. Jag tycker att det är schysstare mot henne om du bara tar en ring att fria med och sen låter henne vara med och välja.

MackanB skrev 2009-08-03 14:10:12 följande:
    Tusen tack för responsen!Jo, hade tänkt mig kring den 15:e, beroende på hur våra scheman ser ut just då!Funderar på om jag ska köpa en riktig ring eller en symbolisk. Det vore ju klart finast med en riktig, de går väl antagligen att byta, om den skulle visa sig vara i fel storlek. Släta ringar är väl det vanligaste när det gäller förlovning?
  • Maybe2010

Om du är osäker kan du absolut köpa en tillfällig ring, så att ni kan välja förlovningsringar tillsammans sedan.
    Jag fick en ring i silver med stenar på och jag blev glatt överraskad över att min sambo hade så bra smak, för hade den varit äkta i vitt guld så hade jag garanterat velat behålla den!

• Maalina

Jag hade nog också hellre valt en tillfällig ring... Eller som flera andra har föreslagit; försök att få låna en atrapp i en smyckesaffär.. Om hon gillar den ringen så kan ni ju alltid byta en den mot en "riktig" likadan.

Det är nog minst lika vanligt med förlovningsring med stenar, så det gör inte det inte lättare att välja "rätt"..

• Svanboet

Förlovningsringar måste beställas och kan därför inte bytas om de är i fel storlek. MEN fel storlek ändrar man ganska lätt. Bäst vore det ju om du kunde komma över en annan av hennes ringar som du vet passar på ringfingret - så gjorde min sambo men det blev fel iaf för ringan han använde var för liten.

Är du det minst osäker på stilen så välj en annan ring eller atrapp.

• EM ikström

En sak att tänka på är att verkligen ställa en fråga, som tjejen kan svara på. Det kan lätt bli: "Jag skulle bli jätteglad om du ville bli min fru" eller liknande, vilket ju inte är en fråga. Säg: "Vill du gifta dig med mig?" eller så (plus gulligull, som sagt) så att hon får möjlghet att säga JA!

• MackanB

EM ikström skrev 2009-08-03 16:26:53 följande:

En sak att tänka på är att verkligen ställa en fråga, som tjejen kan svara på. Det kan lätt bli: "Jag skulle bli jätteglad om du ville bli min fru" eller liknande, vilket ju inte är en fråga. Säg: "Vill du gifta dig med mig?" eller så (plus gulligull, som sagt) så att hon får möjlghet att säga JA!
    Ja, det har jag också tänkt på, att jag ska formulera det rätt. Säga det så att hon kan svara ja.

Får ta mig en funderare med ringen. Vore ju verkligen bra om man kunde få "låna" något från guldsmeden och sedan ta henne med och köpa åt oss båda.
Svar på tråden Att planera en förlovning