Inlägg från: mandycandy |Visa alla inlägg
  • mandycandy

Någon som varit på Sicilien nyligen och vet prisläget på ön??

vi var på resa i Sicilien nu i juli och JÄVLAR vad dyrt det var.

Det var väldigt romantiskt dock och vill man spendera mkt pengar så kanske. Vi betalad ink allt ca 75 000 för två veckor och då bodde vi 2/3 stjärnigt en vecka och 5 stjärnigt en vecka, hyrde bil och åt ute. Det som jag tyckte var frustrerande med Sicilien är att det trots att vi försökte hålla igen blev så himla dyrt. Vi drack ingen champagne, mannen köpte öl i butik för det mesta, vi åt aldrig mer än tre rätters. (inte de 5 rätter som de flesta italiernare äte).. men OM ni nu ska åka dit så är det iallafall oerhört vackert.

Jag kan rekommendera staden Erice (ligger nära trapani) bo på hotellet som ligger i ett slott (ca 1800 natten).

Vi var även i taormina men jag vill inte rekommendera den staden, varmt dyrt (solstolar en dag på en stökig strand kostade 20 EURO för båda...+linbana ca 10 EURO) Mycket turistigt och kanske värt max 1-2 dagar om man nu verkligen se den.

Det vi däremot kan rekommendera är att åka till ön Vulcano och bo på hotel Therasia, SÅÅÅÅ romantiskt och riktigt prisvärt för att vara femstjärning (googla på det och PM:a mig om du vill ha mer info om varför det är så fantastiskt) . Det är lätt att ta sig till ön och det är en av öarna som kallas Eolian Islands

• mandycandy

några fler prisex:
    latte/cappucino: 3-4 EUR
    macka: aldrig under 5-6 EUR
    ÖL: 4,50 -6 EUR
    Vatten (som man dricker mkt) ca 1,25 EUR i närbutik runt 2-3 EUR i central butik.
    Bensin som i sverige men lägg på 20-30 EUR om ni skall åka långt i vägtullar.
    En flaska vin: från 25 EUR
    Middag för två + vin = 60-80 EUR (om man inte lyxar för mkt men dricker vin, tar kaffe och nåt litet till efterätt)

Hotell: vi hittade inget under 1000 kr natten och då var de riktigt sunkigt vi valde.

Vi bor i stockholms innerstad och jag tycker att prisläget var ungefär som precis inne i city (Östermalm). Vilket ju blir rätt dyrt om man betlar det varje dag.

Det enda som var billigt var pizza (ca 10 EUR), himla gott, gick upp ca 2 kg på de där två veckorna.

• mandycandy

oj såg nu att ni redan bestämt er...jaja kanske kan min tips alltid hjälpa någon

Svar på tråden Någon som varit på Sicilien nyligen och vet prisläget på ön??