Någon som varit på Sicilien nyligen och vet prisläget på ön??
Som rubriken lyder, vad kostar det ungefär där nu??
Vore jättetacksam för svar gärna med lite prisex. för olika saker!
Som rubriken lyder, vad kostar det ungefär där nu??
Vore jättetacksam för svar gärna med lite prisex. för olika saker!
Har inte varit på den ön på ett tag, men Italien brukar vara en liten aning dyrare än t ex Grekland.
Extra dyrt runt medelhavet brukar det vara under juli och augusti på ALLA resmål .
Taormina och Naxos är ju "gamla" turistorter så de vet nog om att ta betalt (Sicilien i övrigt är ju ganska fattigt).
Skulle tippa att Cefalu är mycket billigare än t ex Taormina med omnejd. Över Taormina råder litet "jet-set".
Mmmm det är cefalut vi kikat på men hittar ingen bra tabell över priser..
Hur var Portugal förresten? Vart var ni?
Nu har gänget kommit ner till 3 resmålsalternativ:
Cefalu
Samos
Algarve-alvor
Någon åsikt?
Vi gillar Portugal, men det var ett tag sedan vi var där oxå (är ö-fixerade). Skulle vilja åka dit i september, men inte till Algarve.
Har släkt på Kreta, så numera blir det Kreta vare sig vi vill det eller inte
Jag har läst dina inlägg, och jag tror att ni skulle gilla SAMOS jättemycket och staden Phytagorion. En bit utanför den staden finns det fina hotell. Jag tror att Ving har längst erfarenhet av den ön.
Ja kanske är det Samos som är rätt för oss 4 som ska åka (shit vad svårt det visade sig vara att hitta ett resmål för oss alla) Kreta är väldigt fint så det är väl inget fel i att åka dit mycket =)
Ogillar du Algarve? Tycker de verkar ha fantastiska stränder där och resor till hyffsade priser..
Har hittat ett hotell på Samos som ska ligga 1 km från Pythagorion som verkar jättefint. www.airtours.se/cgi-bin/wspd_cgi.sh/visaHotell.p&hotell=DOR&sprak=SE&bokvaluta=SEK
Ska kolla ving med...
Vad är det som är bra med Samos? Portugal?
Jag minns det hotellet Doryssa. Det låg bredvid ett hotell som vi "utnyttjade" (vi bodde inne i stan båda gångerna).
Jag tror det blir perfekt.
Samos är en glad och "hemtrevlig" ö. Gör båtutflykter med de "Tre bröderna" (om de finns kvar).
Men, ni hade ju otur med Airtours förra året?
www.apollo.se/SE/vart-vill-du-resa/Europa/Grekland/Samos/Pythagorion/Accomodations/Pages/DoryssaSeasideResort.aspx
Oj har apollo också det hotellet! Ving hade det med. Verkar vara fint och omtyckt. Kanske skulle kunna vara vår resa ändå..
Hur är maten på Samos? Vinet i grekland är ju tyvärr ingen höjdare..
Hade vi otur med airtours?? Om du menar att flyget blev försenat så var det till vår fördel att det åkte iväg senare på dagen så vi slapp åka supertidigt till arlanda och vi fick dessutom tillbaka massa pengar från både flygbolag, hemförsäkring och visaförsäkringen så det blev en väldigt billig resa Har inget ont att säga om dem alls.
Maten är väl som i Grekland i övrigt, ev. litet inspirerad från Turkiet, som ligger, och finns t.o.m. inom synhåll vid klart väder = x-tra shoppingmöjligheter via en dagstur dit.
De har ett SAMOS-vin på Samos, i övrigt vet jag inte, eller kommer ihåg.
Ni kan oxå ta en färja över till Patmos, en söt liten ö.
Hyr en bil och åk runt på Samos.
Alternativ till billiga "sista-minuten-resor" ???
Välj små resebyråer, med flygbolag som får dåliga slot-tider = förseningar = ersättning från bolag, hemförsäkring och Visa-kort.
Skämtar bara
Samos blev det så nu ska vi ha långsemester och sen är det snart dags att åka...
Lycka till! Bra val!
Såg att Ving skrev att deras allra mest nöjda gäster hade varit just på Samos.
Hoppas de sluppit skogsbränder i år, så det är grönt och fint överallt.
Ta badbåten till Samiopoula.
Besök byarna Chora och Milli (nära med taxi)och ät där.
Undvik "turistfällorna" vid vattnet/hamnen i Pythagorion, sök upp restauranger på "bakgatorna".
Ni kommer att få en toppensemester!
"Cecilia"
Nästa gång föreslår jag att ni reser hit: www.solresor.se/en/resa-till/Tema/Premium/Solresor-Premium/Lissabon/
Och även provar på Italien på Sardinien: www.fritidsresor.se/resa/italien/sardinien/alghero/
Vi var i Céfalù i början av juli och var supernöjda med det. Särskilt med tanke på att det var minst 36 grader varje dag, bodde på fint hotell med stor balkong med utsikt mot havet, promenadavstånd till stranden som var liten och gullig - det var i slutet av stranden och alltså inte inne i stan, vilket vi var glada för. Eftersom vi hade det så bra på vår balkong handlade vi hem mycket goda delikatesser och sätt där och myste med utsikten mot havet.
Men vi upplevde det inte som dyrt.
Nu känns det inte som om jag kommer ihåg ett enda pris... men vi var supernöjda och kom till och med hem med pengar på fickan.
En dag hyrde vi bil (en liten men med helförsäkring och ac kostade 90?) och åkte längs kusten via Messina, Taormina och en pytteliten stad högt ovanför Taormina och där var det inte heller dyrt. En lasagne har jag för mig kostade 6?, färskpressad citronjuice 3?.
Vi körde till Etna och tog bergsbyarna på vägen hem. Mycket fin tur, även om det var snirklig på många ställen!
De italienska glassarna kan man ju aldrig få för många av och de kostade max 2?. En stor flaska vatten 1,5 ?.
Jajja, hoppas att det ger nån slags prisindikation. Vi var hur som helst så himla nöjda och glada att vi åkte dit vi gjorde.
Om jag hade fått välja:
Cefalu - älskar Sicilien och har varit där många gånger men dessvärre inte de senaste åren så jag har svårt att uttala mig om prisläget. Cefalù är dock en supermysig stad med smala gränder och fina badstränder som finns tillgängliga om man vill hyra bil/moped. Det finns även en precis utanför stan men åker man en bit utanför finns det flera.
Samos - bodde i en liten by (kommer inte ihåg namnet) som hade en lååång badstrand och några små restauranger. Åkte även runt ön men det var året efter den stora branden så det var inte så grönt. Helt ok men absolut inte en av mina favoritöar i Grekland.
Algarve - har inte varit i Algarve men väl bilat omkring i norra Portugal och det tillhör faktiskt en av mina favoritsemestrar.
Men om jag skulle rösta för sol och bad så blir det Sicilien.
Oooops, inser att jag nog är försent ute med mitt inlägg. Sorry!
vi var på resa i Sicilien nu i juli och JÄVLAR vad dyrt det var.
Det var väldigt romantiskt dock och vill man spendera mkt pengar så kanske. Vi betalad ink allt ca 75 000 för två veckor och då bodde vi 2/3 stjärnigt en vecka och 5 stjärnigt en vecka, hyrde bil och åt ute. Det som jag tyckte var frustrerande med Sicilien är att det trots att vi försökte hålla igen blev så himla dyrt. Vi drack ingen champagne, mannen köpte öl i butik för det mesta, vi åt aldrig mer än tre rätters. (inte de 5 rätter som de flesta italiernare äte).. men OM ni nu ska åka dit så är det iallafall oerhört vackert.
Jag kan rekommendera staden Erice (ligger nära trapani) bo på hotellet som ligger i ett slott (ca 1800 natten).
Vi var även i taormina men jag vill inte rekommendera den staden, varmt dyrt (solstolar en dag på en stökig strand kostade 20 EURO för båda...+linbana ca 10 EURO) Mycket turistigt och kanske värt max 1-2 dagar om man nu verkligen se den.
Det vi däremot kan rekommendera är att åka till ön Vulcano och bo på hotel Therasia, SÅÅÅÅ romantiskt och riktigt prisvärt för att vara femstjärning (googla på det och PM:a mig om du vill ha mer info om varför det är så fantastiskt) . Det är lätt att ta sig till ön och det är en av öarna som kallas Eolian Islands
några fler prisex:
latte/cappucino: 3-4 EUR
macka: aldrig under 5-6 EUR
ÖL: 4,50 -6 EUR
Vatten (som man dricker mkt) ca 1,25 EUR i närbutik runt 2-3 EUR i central butik.
Bensin som i sverige men lägg på 20-30 EUR om ni skall åka långt i vägtullar.
En flaska vin: från 25 EUR
Middag för två + vin = 60-80 EUR (om man inte lyxar för mkt men dricker vin, tar kaffe och nåt litet till efterätt)
Hotell: vi hittade inget under 1000 kr natten och då var de riktigt sunkigt vi valde.
Vi bor i stockholms innerstad och jag tycker att prisläget var ungefär som precis inne i city (Östermalm). Vilket ju blir rätt dyrt om man betlar det varje dag.
Det enda som var billigt var pizza (ca 10 EUR), himla gott, gick upp ca 2 kg på de där två veckorna.
oj såg nu att ni redan bestämt er...jaja kanske kan min tips alltid hjälpa någon
mandycandy - oj, har det blivit så dyrt! Taormina har alltid varit dyrt för dit åker alla turister medan resterande ön har tidigare varit billigt som resmål. 75 000 för två veckor låter hiskligt mycket med tanke på att jag och maken spenderade ca 65 000 för 2,5 vecka i Kalifornien.
Var tacksam att det bara blev 2 kg på 2 veckor. Första gången jag var där gick jag upp 3 kg på en vecka!!! Aldeles för mycket god mat och sötsaker.