• Tequila Sunrise

    Bråk...

    Hej alla!
    Jag måste bara fråga er en sak...Jag är så himla ledsen!
    Måste man bjuda sina föräldrars kompisars dotters pojkvän som är en skitstövel?!
    Vi tog beslutet att strunta i det eftersom han är otrevlig och aldrig visat ngt intresse av att lära känna oss eller våra barn.
    Sagt och gjort, jag skrev bara tjejens namn på inbjudan men då tog de förgivet att han ändå var bjuden! Jag tog mod till mig och ringde henne och sa hur det var (till saken hör att deras förhållande är inte så seriöst i mina ögon, de träffar andra och så...) Hon blev lite besviken men förstod när jag sa att vi bara vill bjuda dom som vi har ngn relation till och som vi vill dela denna dag med.
    Sen pratade hennes mamma med min och sa hur djupt vi har sårat dom, vi had sårat henne ända in i själen (hon vet ju förståss inget om dotterns kärlekshistorier...)
    Jag blev arg och ringde upp henne och berättade om hur det var och att dottern själv sagt att hon var kär i en annan...
    Men det gick inte in, igår ringde dottern mig och berättade om hur jag hade trampat på henne eftersom pojkvännen inte är bjuden, hon spydde galla över mig i en halvtimme! Det slutade iallafall med att hon sa att hon inte kommer på bröllopet.
    Så min fråga till er kära medsystrar..är vad tycker ni? Måste man bjuda folk man inte tycker alls om? Och får man verkligen bete sig på ett sånt sätt?
    Min pappa dog väldigt hastigt i aug förra året och NU när man äntligen har nåt kul att se fram emot så blir man bara nertryckt....

  • Svar på tråden Bråk...
  • J D

    Nej, men man bör bjuda etablerade par oavsett vad man tycker om den andre i paret. De här verkar dock inte vara särskilt etablerade... även om vissa nu verkar se dem som det.


    Är förlusten av den här tjejen/mammans vänskap en stor grej för dig? Annars skulle jag bara släppa det och fokusera på bröllopet. Vi har också varit med om en "vän" som visade sin rätta sida under bröllopsplaneringen och jag kan säga att denne är ingen vi saknar/hindrar oss från att glädjas inför bröllopet.

  • Hemlig2009

    Naturligtvis är ni i er fulla rätt att bjuda vilka ni vill. Samtidigt så tycker jag att man inte har rätt att dömma ut några förhållanden som oseriösa. Vi bjöd alla våra vänners respektive, oavsett om vi hade någon relation till dem eller inte. Tycker det hör till god etikett.

    Sedan att hon ringde och skällde låter lite överdrivet, det var antagligen för att du hade avslöjat saker för hennes mamma som hon kanske ville hålla hemligt.

  • Jiel o Deps

    Det tycker jag absolut inte! Jag hoppas att hon fick höra ett och annat av dig med, för det förtjänar hon!

    En av mina vänner har en sambo som jag inte direkt känner. De få ggr vi träffats har han knappt tittat åt mig än mindre direkt pratat med mig. Jag känner inte att jag direkt vill lära känna honom och det verkar vara ömsesidigt. Så vi bjöd honom inte och varken han eller min vän verkar ha något emot det. Fast de brukar ju också göra rätt mycket på var sina håll.

    Jag tycker det är lustigt att du ens bjuder dina föräldrars kompisars dotter! Vilket du nu har turen att slippa förstås.

  • Svanboet

    I min värld så ringer man inte upp en blivande brud och skäller ut henne för att man inte blivit bjuden som ett par. Däremot tycker jag som tidigare talare också nämnt att man bjuder hela par oavsett om vad man anser om den andra partnern. Enda ursäkten är när det finns risk för stor tumult och bråk som kan förstöra dagen för brudparet.

    Så jag skulle vilja säga att den som gjort mest "fel" i denna situation är hennes mamma - och det kan ju vara därför hela cirkusen startade. Låt inte detta lägga sorti på er dag utan gläd er med de som kommer för er skull.

  • Annelilalle

    Man ska bara dela sin stora dag med de man absolut vill ha där! Jag skulle bli väldigt besviken på min kompis om hon betedde sig så ... hon borde väl veta bättre, eller?
    Efter en sån där grej skulle jag inte vilja ha någon av dem där ...

  • Mammilon

    Som sagt, låter som en avlägsen relation, skit i dom då.

  • Fjällbruttan

    För mig ser det ut så här

    1: det är ni som gifter er!
    2: att ni bjuder föräldrar , det förstår jag
    3: FÖRÄLDRARS kompisar? Förutsätter att ni har en lång relation bakom er, typ växt upp ihop, varit på semestrar etc.. så att det är ERA vänner och de inte bjuds för att det är föräldrars vänner...
    4: föräldrars vänners dotter?? Se pukten ovan, hoppas att det är din kompis då, varför ska hon annars vara med??
    5: ja, om det är etablerat par så hör det ju till hyfs och ton.. men vi bröt den regeln och fick faktiskt ingen reaktion..
    (mannens kusin bjöds för husfridens skull men henes sambo som vi aldrig sett trots att de varit i vår by flertal ggr struntade vi i)

    Om dottern nu är/var din kompis...Tja, det verkar ju inte som ni kommer att sakna henne, så lägg din energi på nåt annat, roligt i stället.
    Ni ska gifta er, det kommer ni att göra minst lika bra utan dem

  • Tequila Sunrise

    Tack för era svar!
    Jag var bara tvungen att få ur mig lite....Tack Fjällbruttan, ditt svar värmde i allt elände.
    Den här dagen har man gått och drömt om så länge, det känns som att det räcker med det fruktansvärt tråkiga och jobbiga att min älskade pappa inte kan finnas med. Han såg fram emot att vi en dag skulle gifta oss, hoppas väl att han sitter där på ett moln och tittar på oss....
    Jag ska försöka att titta framåt och skita i knäppa människor som bara vill såra en...
    Kram på er!

  • jaao

    Nej, de har ingen rätt att bli sura. Ni bjuder vilka ni vill!
    Jag hade nog valt att inte bjuda någon av dem dock, eftersom hon inte verkar vara någon nära vän eller så.

    "Jag blev arg och ringde upp henne och berättade om hur det var och att dottern själv sagt att hon var kär i en annan..."

    Det är dock INTE okej i mina ögon, om hon vill att mamman ska veta det så berättar hon det själv! jag hade blivit arg av den orsaken.

  • Divina73

    Förstår att det är jobbigt för dig. MEN betänk att det är lika bra att de som har attityd och/eller är negativa stannar hemma och inte kommer och pestar ned din/er dag, Bjud bara de som du vill ha nära. Skit i allt annat, reglerna bestämmer du/ni själva!

  • kikki kikki

    Du gjored rätt som ringde och talade om hur ni kände in för hennes pojkvän och att ni inte ville ha med han.
    Om dom nu inte kan ta det utan tänker låta bli att komma alls så är det hennes förlust inte eran.
    Njut av dagen och släpp tanken på dom

  • AnnBo

    Jag har problem med en av mina bästa vänners (dessutom min tärna) pojkvänner, han avskyr både mig och min m2b och har kallat mig både det oct andra utan anledning (han är världens största svin som behandlar min vän som en matta)och efter senaste utbrottet från hans sida gjorde vi klart att han inte var välkommen på vårt bröllop och hon har tagit det med ro, de blir alltid osams på fester och han skriker alltid saker åt folk när han blir onykter, så för henne verkar det vara lugnt.

    Så jag tycker absolut inte att du gör fel som inte bjuder den killen!

  • Mulken

    Wow.. drama!

    Förstår din situation! Och jo, från vissa etikettregler kan det vara sisådär, men kom ihåg att etiketterna som gäller i Sverige inte gäller andra kulturer! ;D Vi i arabvärlden måste bjuda med par för ja, om sanningen ska fram, fruarna får ju sällan gå utan sin makes tillstånd mer eller mindre.... (Nej detta gäller inte de som har blivit försvenskade!) För min mammas vänninor är så ialla fall och så var det förr för mamma också! Dessutom; det är trots allt DIN dag! Eller ja, ER dag får jag nog säga :P Och tölpar borde inte bkli inbjudna, det är ju inte meningen att man ska ha falska apor och fyllon på sin stora dag eller hur? Tanken är ju ändå att man gifter sig en gång och den första gången är ju alltid speciell på något vis ju! ;D Njut av all planering och stress istället för de där nötterna!

Svar på tråden Bråk...