Inlägg från: Linie |Visa alla inlägg
  • Linie

En tråd för vintagebrudar!

Hej! Jag tänkte att det skulle vara kul att starta en tråd för alla blivande brudar som tänker gifta sig i vintage-stil! Det spelar ingen roll vilken era ni inspireras av (för mig är det framförallt 50-tal!), eller om ni planerar ett temabröllop fullt ut, eller bara vill gifta er i en klänning som andas vintage (eller är äkta vintage för den delen!).

Själv ska jag gifta mig i en vadlång (s.k. tea length) 50-talsinspirerad klänning (den ska sys av en vän efter min design). Vårt bröllop blir inte ett rockabilly bröllop dock, som man skulle kunna tro efter klänningvalet, utan min blivande man kommer att ha en two-tone/ska kostym och musiken kommer att bli ska, rocksteady, motown och senare på natten (som en kompromiss med min blivande!) blir det även ett punkband.

Tänkte att vi kunde byta idéer, tips och inspiration! Vad planerar ni? Vad ska ni ha på er? Ska ni ha tema på festen? Ja... let's discuss, vintage darlings!

• Svar på tråden En tråd för vintagebrudar!
  • Linie

ja 20-tal är underbart glamoröst! Jag älskar tjugotal men har inte riktigt den rätta figuren för att bära upp de raka klänningarna och låga midjorna! har du sett filmen "bright young things"? jag tyckte den var riktigt bra, och mycket 20-talsglamour! ska din blivande man också klä sig i den stilen, och lägga frisyren? :)

ska du ha vintageinspirerade underkläder också tänkte du? jag tänkte jag skulle försöka mig på det, jag har några länkar med fina underkläder på min sida!

• Linie

samma här junebug! problemet för mig med att hitta en äkta vintage-klänning är att de ofta är väldigt små, speciellt midjemåtten! Och jag har ändå en rätt smal midja! Så det verkar som att jag måste få en klänning uppsydd. Men jag har sett flera jätte fina klänningar på poshgirlvintage.com.
    Även Etsy är ett tips! jag hittade den här: www.etsy.com/view_listing.php&listing_id=29101511
    den är såld nu såg jag, men jag blev faktiskt lite sugen på den och tänkte att kanske kan jag gifta mig i mörkblått?! Men jag visade min pojkvän och han var inte helt övertygad... det är vitt som gäller för honom tydligen :).

Tyvärr vet jag inga bra vintage-affärer i sthlm, eftersom jag bor i Engand, men jag skulle också gärna vilja ha tips eftersom jag ofta kommer till sthlm på besök!

• Linie

tack för tips stinch!! Kapellösa jag måste kolla Saker och ting! Det låter härligt! men som du säger junebug, det är svårt att hitta vintage om man inte är väldigt liten och nätt!
    jag ska även kolla in butiken i PUB huset när jag är i stockholm i oktober.
    Ditt sidenfodral låter fint, vilken färg är det? Är du en av de modiga som gifter sig i annan färg än vit?

Förresten, det kanske är en gammal nyhet, men www.dollycoutoure.net har en del fina 50-tals klänningar. De är heller inte så farligt dyra, så det är alltid ett alternativ om man är ute efter 50-tal! Jag tror dock att jag ska satsa på att få en klänning uppsydd, mest för att jag kan få den precis som jag vill då! Men så ska man ju bestämma sig för vad det egenligen är man vill ha... hmmm... jag funderar på siden med vissa spetsdetaljer, kanske runt midjan och axelpartiet.. men jag ändrar mig typ varje vecka! Tur att jag har gott om tid att fundera än så länge..

• Linie

kappellösa, ja jag kanske inte ska ge upp på en vintageklänning riktigt än då! det är ju alltid värt att spana i alla fall! för jag är också ca 40-42 och rätt "framtung" haha. Din brokadklänning låter riktigt fin! Jag vill göra samma sak och hoppas att min klänning kommer funka till min doktorandexamen också. Kanske inte lika lätt om den är vit, men man kan ju få den färgad kanske..

bride in the city, din klänning låter fantastisk! Spännande att nån beundransvärd har burit den också :). Du får berätta efter bröllopet!!
    Jag skulle faktiskt föredra att gifta mig i en annna färg än vit, men min kille är inte riktigt med på den idén! Han är underligt traditionell för en annars rätt alternativ person! Jag är mer traditionell än honom generellt, men skulle gärna gifta mig lite mer okonventionellt!

Cltsp... ja, *suck* Candy Anthony... det är ju förtsås drömmen!
    Tack, jag hoppas verkligen att vårt bröllop blir fantastiskt... just nu känns det lite kärvt för vi har inte lyckats spara ihop så mycket pengar än! Men vi har inte satt datum än och det blir nångång i vår/sommar så vi har ju lite tid på oss.

Vår vigsel blir i Bournemouth, antagligen på en 'register office', alltså borgligt. Men deras register office är en gammal och vacker byggnad och själva rummet är väldigt smakfullt så det känns helt okej! Sen vet vi faktiskt inte hur vi ska göra med festen!!
    vi vill inte hyra lokal, åtminstone inte från det vanliga utbudet här i england (fula heltäckningsmattor och takplattor och generellt fult fult fult)..... vi har funderat på att vara på en bar, vi känner några som driver en liten fin bar där vi skulle kunna vara gratis eftersom vi skulle fylla stället med gäster (stängd för allmänheten då alltså). Men den baren ligger på en gata som kanske inte är den vackraste... så jag vet inte hur jag känner för det faktiskt!

hursomhelst så ska vi bara bjuda de närmaste vännerna och vår familj till själva vigseln, och sen bjuda alla våra vänner till festen. jag funderar på att äta middag med de närmaste efter vigseln och sen bjuda folk till kvällen och skippa att bjuda de flesta på mat, förutom lite tilltugg kanske... kan man göra så?!!

Vart och hur ska ni hålla era bröllopsfester?

När det gäller musiken vet vi precis hur vi ska ha det, vi har nämligen så många vänner som är musiker eller spelar i band eller är dj:ar, så det kommer bli jätte bra tror jag!
    vi har faktiskt jätte tur som känner folk för nästan allt vi behöver! fotograf, frisör, sömmerska, florist... :) inte för att vi får allt helt gratis då förstås, förutom musiken och mitt hår!

Jag har tittat på ett program som går här i england som heter "four brides" där fyra brudar går till varandras bröllop och betygsätter allt, vinnaren får sedan en lyxig smekmånad. Väldigt trashigt program men jag måste erkänna att jag har tittat på vartenda avsnitt! haha. Men det har också fått mig att inse att de flesta bröllop är likadana och hur vanligt det är att gästerna tycker det är rätt trist emellanåt.... så jag funderar rätt mkt på hur vi kan ställa till med nåt extra speciellt som alla kommer tycka är fantastiskt!

Oj nu blev det ett långt inlägg! hoppas ni orkar läsa ;)

ps. junebug.. 50-talsklänning i spets i perfekt storlek?! KÖP!!

• Linie

PS. cltsp, jag tittade på dina bröllopsbilder.... underbart!! älskar din klänning! var hade ni ert bröllop?

• Linie

bride in the city, jag gillar verkligen din klänning! ska bli spännande att se lite bilder från ert bröllop också! kommer du att lägga upp några bilder? Hoppas dagen blev underbar för er :). Jag älskar också dina ringar! väldigt vackra, är de antika?
    min kille försökte verkligen hitta en antik ring till mig, men i slutändan blev det en modern (men ändå vacker!).

• Linie

den dansen gillar jag!! jag och min kille har precis börjat prova på lite swingmusik, det är något som vi antar att vi skulle gilla men inte riktigt har lyssnat på än.. däremot älskar jag ragtime från 40 och 50-talet och jazz, men det gör inte min kille, så jag undrar hur jag ska lyckas få in lite sån musik ändå utan att han märker.. ;)

Är era killar också intresserade av retro/vintage, gammal musik osv? Min kille älskar 50-tal på mig, men han klär sig inte så själv, hans inspiration är mer "rudeboy"/2 tone från 60 och 70-talet, fast han klär sig faktiskt rätt så "vanligt" för det mesta.

Bride in the city.. åh det är speciellt med arvegods. Min killes mamma erbjöd mig sin ring, men den är från 70-talet och faller mig verkligen inte i smaken... tyvärr! gult guld och "cluster"-fattning. Nej det var synd... Men jag kikar lite på en antik vigselring i platina som jag hittat, helt enkel och slät bara, antagligen från 1920-talet. Men det är så tidigt att köpa ringen nu, och jag skulle å andra sidan vilja designa en egen, tex rundad (se i mitt bildgalleri för exempel från www.stepheneinhorn.co.uk)

hoppas du hittar några bilder som känns okej att lägga ut! Det vore kul att se hur ni såg ut! kanske fotoshoppa bort era ansikten?

Tja, jag har inte kommit längre med klänningen ännu.. jag har två erbjudanden om hjälp att sy den av duktiga personer, så det lutar åt att det blir en klassisk vit klänning med mycket vidd i kjolen! Jag har många halterneck-klänningar och jag är lite trött på att visa så mycket urringning faktiskt, så jag tror brudklänningen får bli lite mer oskuldsfull!

Jag visade lite bilder för min kille och spets gick verkligen inte hem... så det kanske lutar mot att det blir siden utan spets. Hur mycket bryr ni er om vad era killar tycker?! Min kille har väldigt starka åsikter om vad han tycker om, och generellt har han väldigt god smak när det gäller kläder, design, inredning osv. så jag förlitar mig ganska ofta på vad han tycker..

jag har lagt in några bilder på klänningar jag gillar i mitt galleri!

ursäkta det långa inlägget igen! :)

KatjaB skrev 2009-09-19 23:05:00 följande:
    har du sett den här första dansen? helt underbar
  • Linie

oj! jag har fixat det nu tror jag...

KatjaB skrev 2009-09-26 18:56:47 följande:
    ditt galleri syns förresten inte
Svar på tråden En tråd för vintagebrudar!