• Linie

En tråd för vintagebrudar!

Hej! Jag tänkte att det skulle vara kul att starta en tråd för alla blivande brudar som tänker gifta sig i vintage-stil! Det spelar ingen roll vilken era ni inspireras av (för mig är det framförallt 50-tal!), eller om ni planerar ett temabröllop fullt ut, eller bara vill gifta er i en klänning som andas vintage (eller är äkta vintage för den delen!).

Själv ska jag gifta mig i en vadlång (s.k. tea length) 50-talsinspirerad klänning (den ska sys av en vän efter min design). Vårt bröllop blir inte ett rockabilly bröllop dock, som man skulle kunna tro efter klänningvalet, utan min blivande man kommer att ha en two-tone/ska kostym och musiken kommer att bli ska, rocksteady, motown och senare på natten (som en kompromiss med min blivande!) blir det även ett punkband.

Tänkte att vi kunde byta idéer, tips och inspiration! Vad planerar ni? Vad ska ni ha på er? Ska ni ha tema på festen? Ja... let's discuss, vintage darlings!

• Svar på tråden En tråd för vintagebrudar!
  • KatjaB

vi har tänkt ha 20-tals anda på klädsel och frisyr. Inte helt och fullt 20-tal kanske på min klänning, men iallafall åt det hållet. tänker mig hollywood glamour från gamla filmer, tider när håret låg i lagda vågor, man rökte cigaretter med munstycke och hade långa satinnattlinnen.. typ. Tycker det är så fint! Får se om vi lyckas förverkliga det också

• Linie

ja 20-tal är underbart glamoröst! Jag älskar tjugotal men har inte riktigt den rätta figuren för att bära upp de raka klänningarna och låga midjorna! har du sett filmen "bright young things"? jag tyckte den var riktigt bra, och mycket 20-talsglamour! ska din blivande man också klä sig i den stilen, och lägga frisyren? :)

ska du ha vintageinspirerade underkläder också tänkte du? jag tänkte jag skulle försöka mig på det, jag har några länkar med fina underkläder på min sida!

• KatjaB

åh, måste in och kolla. Kommer faktiskt ha en a-linjeformad vidd på kjolen, men annars så kommer tyget och stilen vara med 20-tal.. framförallt hår smink och såna detaljer ska vara det. M2b ska också ha 20-tal, frisyr har vi inte pratat om men han vill ha plommonstop.. tror dock att det är egentligen 10-tal?
    Jag har iallafall kommit så långt som att veta att jag vill ha gräddfärgade romantiska spetsunderkläder, gärna med en gammaldags touch, (och korsett) men längre än så har jag inte kommit

• londontjejen

Jag gifter mej om 3 veckor i en vintage kjol fran 1960 talet o till det en sjal fran 20 talet. Har hela tiden kannt att jag ville se annorlunda ut o inte som alla andra brudar.

• Junebug

Oh här vill jag gärna vara med, gifter mig nästa år och har redan påbörjat jakten efter den perfekta vintageklänningen från 50-talet. Håller stenkoll på e-bay och www.poshvintagegirl.com.

Men tycker samtidigt det vore kul att få prova, någon som har tips om bra vintage-affärer med brudklänningar i Sthlms-området (mer än beyond retro då)?

• Linie

samma här junebug! problemet för mig med att hitta en äkta vintage-klänning är att de ofta är väldigt små, speciellt midjemåtten! Och jag har ändå en rätt smal midja! Så det verkar som att jag måste få en klänning uppsydd. Men jag har sett flera jätte fina klänningar på poshgirlvintage.com.
    Även Etsy är ett tips! jag hittade den här: www.etsy.com/view_listing.php&listing_id=29101511
    den är såld nu såg jag, men jag blev faktiskt lite sugen på den och tänkte att kanske kan jag gifta mig i mörkblått?! Men jag visade min pojkvän och han var inte helt övertygad... det är vitt som gäller för honom tydligen :).

Tyvärr vet jag inga bra vintage-affärer i sthlm, eftersom jag bor i Engand, men jag skulle också gärna vilja ha tips eftersom jag ofta kommer till sthlm på besök!

• kapellösa

Här kommer jag instormande, äntligen en tråd för mig! Jag har ett sidenfodral från 40-talet hängandes i min garderob som skall modifieras lite och användas som brudklänning. (dessutom behöver jag gå ner de 10 cm i midjan som jag "växt" sen jag köpte klänningen)
    Jag köper mina vintageklänningar hos en exentrisk dam som har en liten liten affär på sturegatan i stockholm. Affären heter 'Saker och ting' och är nog på totalt 15 kvm och det finns klänningar överallt!
    Om man vill ha lite gammaldags underkläder så är mitt tips den intressanta butiken längst upp i PUBhuset. Där finns det mesta man kan behöva till en burleskshow, underbara 50-tals inspirerade kläningar och även.. hmmm.. diverse 'leksaker'.

• stinch

[citat]
    Tyvärr vet jag inga bra vintage-affärer i sthlm, eftersom jag bor i Engand, men jag skulle också gärna vilja ha tips eftersom jag ofta kommer till sthlm på besök!
    [/citat]
    Här kommer lite klänningstips!

Vilken tidsålder är ni ute efter? Det jag kan tipsa om är följande, där det finns mest 20-70 tal när det gäller brudklänningar:

Beyond Retro
    Finns både på Åsögatan 144 på söder (T-bana Medborgarplatsen) och på Drottninggatan i SOUK mitt inne i City (T-bana T-centralen, uppgång Åhléns). Åsögatan är störst och bäst, men SOUK brukar ha klänningar. Båda har dessutom helt fantasktiska knälånga underkjolar!

Lisa Larsson
    På Bondegatan 48 (T-bana Medborgarplatsen) på söder

Judits second hand
    På Hornsgatan 75 (T-bana Zinkensdamm eller buss 4), även det på söder

Epok gammalt & nytt
    Odengatan 83 (T-bana Odenplan). På våning två finns ett skåp med brudklänningar i

Linie skrev 2009-08-24 00:46:41 följande:
  • Junebug

Tack, bra tips!
    Jag har nästan gett upp hoppet om en vintageklänning... majoriteten av dem jag hittat har haft midjemått på kring 63 cm, vilket jag som storlek 38 inte är i närheten av. Men det är gott om tid kvar och absolut värt att leta vidare..

• Linie

tack för tips stinch!! Kapellösa jag måste kolla Saker och ting! Det låter härligt! men som du säger junebug, det är svårt att hitta vintage om man inte är väldigt liten och nätt!
    jag ska även kolla in butiken i PUB huset när jag är i stockholm i oktober.
    Ditt sidenfodral låter fint, vilken färg är det? Är du en av de modiga som gifter sig i annan färg än vit?

Förresten, det kanske är en gammal nyhet, men www.dollycoutoure.net har en del fina 50-tals klänningar. De är heller inte så farligt dyra, så det är alltid ett alternativ om man är ute efter 50-tal! Jag tror dock att jag ska satsa på att få en klänning uppsydd, mest för att jag kan få den precis som jag vill då! Men så ska man ju bestämma sig för vad det egenligen är man vill ha... hmmm... jag funderar på siden med vissa spetsdetaljer, kanske runt midjan och axelpartiet.. men jag ändrar mig typ varje vecka! Tur att jag har gott om tid att fundera än så länge..

Svar på tråden En tråd för vintagebrudar!