• Linie

En tråd för vintagebrudar!

Hej! Jag tänkte att det skulle vara kul att starta en tråd för alla blivande brudar som tänker gifta sig i vintage-stil! Det spelar ingen roll vilken era ni inspireras av (för mig är det framförallt 50-tal!), eller om ni planerar ett temabröllop fullt ut, eller bara vill gifta er i en klänning som andas vintage (eller är äkta vintage för den delen!).

Själv ska jag gifta mig i en vadlång (s.k. tea length) 50-talsinspirerad klänning (den ska sys av en vän efter min design). Vårt bröllop blir inte ett rockabilly bröllop dock, som man skulle kunna tro efter klänningvalet, utan min blivande man kommer att ha en two-tone/ska kostym och musiken kommer att bli ska, rocksteady, motown och senare på natten (som en kompromiss med min blivande!) blir det även ett punkband.

Tänkte att vi kunde byta idéer, tips och inspiration! Vad planerar ni? Vad ska ni ha på er? Ska ni ha tema på festen? Ja... let's discuss, vintage darlings!

• Svar på tråden En tråd för vintagebrudar!
  • Bride in the city

Har köpt min klänning där, fantastisk butik och bra service! Min klänning är äkta vintage, sydd i London på 50-talet. Turkos! Ingen bild i galleriet, vill behålla den för mig till dess att jag gift mig. En liten detalj är att jag vet vem som ägt klänningen innan mig eftersom butiksinnehaverskan berättade det. Det vill jag också behålla för mig själv, men det var en person som jag beundrar hursomhelst.

Poängen med klänningen är att jag kan bära den många gånger till. Det är bara på min bröllopsdag det är en brudklänning.

kapellösa skrev 2009-08-30 12:31:42 följande:
    Här kommer jag instormande, äntligen en tråd för mig! Jag har ett sidenfodral från 40-talet hängandes i min garderob som skall modifieras lite och användas som brudklänning. (dessutom behöver jag gå ner de 10 cm i midjan som jag "växt" sen jag köpte klänningen)Jag köper mina vintageklänningar hos en exentrisk dam som har en liten liten affär på sturegatan i stockholm. Affären heter 'Saker och ting' och är nog på totalt 15 kvm och det finns klänningar överallt!Om man vill ha lite gammaldags underkläder så är mitt tips den intressanta butiken längst upp i PUBhuset. Där finns det mesta man kan behöva till en burleskshow, underbara 50-tals inspirerade kläningar och även.. hmmm.. diverse 'leksaker'.
  • kapellösa

Junebug och Linie, var inte så oroliga vad storleken beträffar! Jag har köpt fler vintageklänningar än vad min studentplånbok egentligen klarar av och jag var en kurvig och framtung strl 40-42 innan jag gick upp mina 10cm i midjan. Så till ungefär storlek 40-42 brukar det finnas klänningar, åtminstone hos 'min' exentriska tant. Sen beror det ju även på vad man har för kroppsform.
    Mitt fodral är ett grå/beige/vitaktigt sidenbrokadtyg så den är ju inte vitvit på något sätt. Borde försöka lägga upp en bild nån dag.. och försöka komma i den UTAN korsett!

• kapellösa

Bride in the city skrev 2009-09-03 23:57:21 följande:

Poängen med klänningen är att jag kan bära den många gånger till. Det är bara på min bröllopsdag det är en brudklänning.
    Jag känner likadant, min 'brudklänning' kommer jag bära på min diplomering också. Och förhoppningsvis blir jag klar med min examen innan det är dags för giftermål!
  • Cltsp

Åh *suck* vintageklänningar är ju så underbara!

Linie, ert bröllop låter fantastiskt! Vart ska ni ha vigsel/fest?

Ni som bor i England har ju Candy Anthony runt hörnet! ;) Jag skulle kunna gfta mig igen bara för att få ha en av hennes klänningar ;P

Måste verkligen kolla in "saker och ting" nästa gång jag är i Sthlm.

KatjaB, gud vad härligt med 20-tal, berätta med hur ni har tänkt! :D

• Junebug

Ja candy anthony klänningar är ljuvliga, om man ändå hade råd.. :)

Jag har faktiskt hittat en 50talsklänning i spets i en liten vintage affär i sundbyberg av alla ställen, funderar på att slå till i veckan! :O 700 kronor, överkomligt pris och perfekt storlek.

Men jag ska springa till saker och ting i veckan och spana vidare!

• Linie

kappellösa, ja jag kanske inte ska ge upp på en vintageklänning riktigt än då! det är ju alltid värt att spana i alla fall! för jag är också ca 40-42 och rätt "framtung" haha. Din brokadklänning låter riktigt fin! Jag vill göra samma sak och hoppas att min klänning kommer funka till min doktorandexamen också. Kanske inte lika lätt om den är vit, men man kan ju få den färgad kanske..

bride in the city, din klänning låter fantastisk! Spännande att nån beundransvärd har burit den också :). Du får berätta efter bröllopet!!
    Jag skulle faktiskt föredra att gifta mig i en annna färg än vit, men min kille är inte riktigt med på den idén! Han är underligt traditionell för en annars rätt alternativ person! Jag är mer traditionell än honom generellt, men skulle gärna gifta mig lite mer okonventionellt!

Cltsp... ja, *suck* Candy Anthony... det är ju förtsås drömmen!
    Tack, jag hoppas verkligen att vårt bröllop blir fantastiskt... just nu känns det lite kärvt för vi har inte lyckats spara ihop så mycket pengar än! Men vi har inte satt datum än och det blir nångång i vår/sommar så vi har ju lite tid på oss.

Vår vigsel blir i Bournemouth, antagligen på en 'register office', alltså borgligt. Men deras register office är en gammal och vacker byggnad och själva rummet är väldigt smakfullt så det känns helt okej! Sen vet vi faktiskt inte hur vi ska göra med festen!!
    vi vill inte hyra lokal, åtminstone inte från det vanliga utbudet här i england (fula heltäckningsmattor och takplattor och generellt fult fult fult)..... vi har funderat på att vara på en bar, vi känner några som driver en liten fin bar där vi skulle kunna vara gratis eftersom vi skulle fylla stället med gäster (stängd för allmänheten då alltså). Men den baren ligger på en gata som kanske inte är den vackraste... så jag vet inte hur jag känner för det faktiskt!

hursomhelst så ska vi bara bjuda de närmaste vännerna och vår familj till själva vigseln, och sen bjuda alla våra vänner till festen. jag funderar på att äta middag med de närmaste efter vigseln och sen bjuda folk till kvällen och skippa att bjuda de flesta på mat, förutom lite tilltugg kanske... kan man göra så?!!

Vart och hur ska ni hålla era bröllopsfester?

När det gäller musiken vet vi precis hur vi ska ha det, vi har nämligen så många vänner som är musiker eller spelar i band eller är dj:ar, så det kommer bli jätte bra tror jag!
    vi har faktiskt jätte tur som känner folk för nästan allt vi behöver! fotograf, frisör, sömmerska, florist... :) inte för att vi får allt helt gratis då förstås, förutom musiken och mitt hår!

Jag har tittat på ett program som går här i england som heter "four brides" där fyra brudar går till varandras bröllop och betygsätter allt, vinnaren får sedan en lyxig smekmånad. Väldigt trashigt program men jag måste erkänna att jag har tittat på vartenda avsnitt! haha. Men det har också fått mig att inse att de flesta bröllop är likadana och hur vanligt det är att gästerna tycker det är rätt trist emellanåt.... så jag funderar rätt mkt på hur vi kan ställa till med nåt extra speciellt som alla kommer tycka är fantastiskt!

Oj nu blev det ett långt inlägg! hoppas ni orkar läsa ;)

ps. junebug.. 50-talsklänning i spets i perfekt storlek?! KÖP!!

• Linie

PS. cltsp, jag tittade på dina bröllopsbilder.... underbart!! älskar din klänning! var hade ni ert bröllop?

• Cltsp

Tack, vi hade så underbart roligt den dagen :) Vi gifte oss i ett museum här i stan som just nu har en utställning med en massa coola prylar bl a från 50-talet.

Jag håller med dig om att de flesta bröllop är likadana och att det är trist. Det låter ju dock som om ni kommer ha ett jätteroligt och annorlunda bröllop som är mer ni :) En bar låter ju hur mysigt som helst!

Linie skrev 2009-09-09 21:26:52 följande:
    PS. cltsp, jag tittade på dina bröllopsbilder.... underbart!! älskar din klänning! var hade ni ert bröllop?
  • KatjaB

cltsp: vi har tänkt ha lite 20-30 tals inspirerade kläder, dock är klänningen inte en tidstypisk rak och enkel variant utan mer princessig i formen, men med satin och spetsar och med sweetheart-format liv. Sambon ska ha kostym med väst i samma färg, käpp och plommonstop.
    håret ska ligga i 20-talsvågor och en bulle i nacken, och just nu håller vi på med danskurs för att lära oss sväva fram på dansgolvet till Frank Sinatra, lite wienervals för att övergå till quickstep eller foxtrot. Får se hur det blir i slutändan.
    Sen försöker vi få en känsla avglamuor och svunna tider i dukning osv.. lite gammaldags känsla på det.

Helt 20-tal blir det ju som sagt inte, men det är tidsepoken 20-40 tal som är inspirationen iallafall

• Bride in the city

Min 50-talsklänning som jag gifte mig i finns nu i galleriet. Färgen är dock lite svår att fånga med blixtljus, klänningen är i verkligheten mer åt det turkosgröna hållet.

Svar på tråden En tråd för vintagebrudar!