• Lälla

Tärnor som håller i ljus??

Jag ska gifta mig i februari och vill ha mycket levande ljus i kyrkan. Jag har funderat på att ha 2 tärnor och kom på tanken att de kanske kunde hålla i ljus istället för blommor. Vad tycker ni om den idén? Det kanske blir jobbigt att hålla i ljus i 1 timme?

• Svar på tråden Tärnor som håller i ljus??
  • Cantaton

Det låter väldigt vackert. Man kanske kan ställa ljusstakar där framme där de kan ställe ifrån sig ljuset?

• MissSweetSkane

Känns lite som ett luciatåg men samtidigt kan det säkert bli jättefint.

• Lälla

Ja de var ju en idé att ha något så de kan ställa ifrån sig om det blir jobbigt.
    Jo det var tanken på luciatåg som fick mej att tänka på ljus. Jag vill ju så klart inte ha något luciatåg, men är ju väldigt fint med ljus eftersom det är på vintern..

• allehanda

Nu vet inte jag hur er kyrka ser ut men i väldigt många kyrkor så finns det en ljusbärare där man vanligtvis tänder ljus, i och utanför gudstjänsten. Kanske kan ni sätta ljusen där? Jag är rädd att det blir lite Lucia varning annars.
    Kolla upp med fördamlingen så att ni verkligen får tända så mycket ljus som ni vill ha( det är en kostnadsfråga och ibland en ren brandfråga).Där jag jobbar så måste jag börja jobba en knapp timme före normal arbetstid om alla ljus skall tändas, vilket betyder att ljuständning förekommer inte på vigslar.
    Tycker själv att det är vackert en när man måste betala 2 timmar övertid för det kanske det kommer i en annan dager.

• Lälla

Ja det är risk för luciavarning.

Oj, ja så långt hade jag inte tänkt, vore ju tråkigt om man inte får tända ljus! Och..kostnadsfråga också.. hm.. mycket att tänka på!

• Svanboet

OM ni nu får tända ljus och så harjag ett annat tips. i många av kyrkorna jag har varit finns det plats för ljus vid varje eller varannan rad längs altargången.

Jag tror att det kanske blir lite Lucia-varning men spelar det roll? Då borde man ju inte kunna ha vita klänningar med röda band i midjan heller.

• Lälla

Ja, det är lite så jag har tänkt + i fönstren och i ljuskronorna. Men bäst att kolla upp som sagt att man ens får ha så mycket ljus. Nej, egentligen gillar jag lucia så det gör inte jättemycket om det blir lite luciafeeling. =)Om man sätter några blommor på ljushållaren på nått sätt kanske det blir mindre luciakänsla..

• allehanda

Har en bild på en bänkljusstake i mitt galleri. Det är inte det lättasta att sätta dit blommor också. Glaset blir varmt som f-n.

• Besservvisser

Tärnor som håller i ljus?

Bwahahahah....

Natten går tunga fjät
    runt gård och stuva.
    Kring jord, som sol'n förlät,
    skuggorna ruva.
    Då i vårt mörka hus
    stiga med tända ljus
    Sankta Lucia, Sankta Lucia.
    Då i vårt mörka hus
    stiga med tända ljus
    Sankta Lucia, Sankta Lucia.

• Lälla

Allehanda: jag tänkte mer att de skulle gå in med något i handen med ljus och blommor, inte att de skulle sitta på bänkarna.

Ja ja, det är ju tur att man får göra preciis hur man vill på sitt EGET bröllop även om det skulle bli luciafeeling.

• allehanda
    Lälla skrev 2009-08-07 16:32:20 följande:
    Allehanda: jag tänkte mer att de skulle gå in med något i handen med ljus och blommor, inte att de skulle sitta på bänkarna.Ja ja, det är ju tur att man får göra preciis hur man vill på sitt EGET bröllop även om det skulle bli luciafeeling.
    ÄHH vem har lurat dig att tro att man själv bestämmer?
  • Fjosok

JO, det låter minst sagt lite luciatåg.

Som "musikmajje" skulle jag ha svårt att hålla mig om ni hade det, men det är ju jag...

• FelizLane

Men, det blir kanske inte så mycket lucia om du har stora blockljus som är färgade i den färg ni har?! Eller kanske blockljus och nå blommor bundna runt :) Dock kan det bli lite tungt och det kan vara bra att dom kanske kan få ställa ifrån sig dem nått.. Men det var iaf en idé jag fick!

• Hedebris

en annan idé hade varit att ni har ljus i hållare i altargången som är släckta. och att tärnorna går med någon form av tändpinne och tänder ljus för ljus i altargången. så när du kommer in så är alla ljusen tända

• Mrs4ever

Jag har någonstans sett, jättefina buketter där man "bundit" in
    ljusslinga eller dioder. Jättejättefint!
    Hade besämt mig för att ha en sådan brudbukett tills
    vi bestämde oss för sommabröllop.

• allehanda
    Hedebris skrev 2009-08-07 21:01:22 följande:
    en annan idé hade varit att ni har ljus i hållare i altargången som är släckta. och att tärnorna går med någon form av tändpinne och tänder ljus för ljus i altargången. så när du kommer in så är alla ljusen tända
    Tekniskt omöjligt det skall sitta en glascylinder runt ljusen och det är lite bökigt+det ser inte precis vackert ut när man kollar så att ljusen tar sig samtidigt som man står med ljuständaren i högsta hugg i ena handen och glascylindern i den andra.
  • Lälla

tack för alla idéer. Jag får tänka på saken =)

Ljusslinga inbunden lät ju intressant...

Svar på tråden Tärnor som håller i ljus??