• Miss Biii

Vett o etikett ang. möhippan

Hej allihopa.
    Lite funderingar ang. möhippan och vilka som ska vara med på den. Alla jag pratat med menar att ALLA tjejer som är bjudna till bröllopet ska bli informerade/inbjudna till att delta i möhippan. Är det nån som känner till detta? Jag har annars rätt bra koll på traditioner o vad som är "rätt o fel" i dessa samanhang men just detta är jag lite fundersam över... Någon som vet?? Det verkar ju vettigt att bjuda in ALLA och inte bara lilla tjejgänget....tycker jag :))

• Svar på tråden Vett o etikett ang. möhippan
  • passionsblomman

Nu råkar det ju faktiskt vara så att en hippa inte är något man blir bjuden till, utan något man är med och ser till att den blir av. Det innebär att man själv har ansvar för att snacka ihop sig med andra tjejer man vet ska på bröllopet eller vill fira av bruden ändå. Alltså kan du i princip kontakta tjejerna som fixat och säga "kul att ni ordnat,jag hakar på vad kan jag hjälpa till med?"

• Miss Biii

men jag känner inte hennes tjejgäng... därav problemet.... kan knappast ringa bruden va.... det är tydligen vanligt att man blir inbjuden till PLANERINGEN av hippan, självklart inte till hippan i sig...

passionsblomman skrev 2009-08-07 12:05:39 följande:
    Nu råkar det ju faktiskt vara så att en hippa inte är något man blir bjuden till, utan något man är med och ser till att den blir av. Det innebär att man själv har ansvar för att snacka ihop sig med andra tjejer man vet ska på bröllopet eller vill fira av bruden ändå. Alltså kan du i princip kontakta tjejerna som fixat och säga "kul att ni ordnat,jag hakar på vad kan jag hjälpa till med?"
  • Aleta

Det är något ganska nytt det här med att man bjuds in till planering och möhippa.
    Enligt etiketten så är det brudens vänner som anordnar möhippan (kan alltså även vara manliga) och de behöver inte ens vara bjudna på bröllopet, bara de är vänner och vill fira.

Att man blir kontaktad inför en möhippa beror helt enkelt på att någon är driftig och sätter igång det hela. Hör man inget så får man sätta igång själv eller leta reda på de som har börjat (och uppenbarligen är lite inkompetenta som inte har lyckats meddela alla att de har börjat).
    Miss Biii skrev 2009-08-07 12:14:11 följande:

men jag känner inte hennes tjejgäng... därav problemet.... kan knappast ringa bruden va.... det är tydligen vanligt att man blir inbjuden till PLANERINGEN av hippan, självklart inte till hippan i sig...
  • Aleta

Det händer ju numera att en del får flera möhippor för att kompisgäng inte klarar av att kontakta varandra - skumt!

• NewLife

På min hippa var det bara mina närmsta vänner och familj.
    Inte alla andra från bröllopet.
    Och det tyckte jag var alldeles lagom, dom som jag känner bäst.
    Jag tror nog inte att jag kunnat slappna av och bjuda på mig själv så som jag gjorde om alla som jag inte känner så väl från min mans sida hade varit med.

• Lilla fröken H

Är det inte tärnan som fixar möhippan?

100821
  • allehanda

Att man kan få flera möhippor är väl inte skumt. Många har olika gäng som man ingår i och jag lovar det är faktiskt kul att bara fira med "kräftskivegänget" tex och att sedan barndomskompisarna eller vem tusan som helst som också vill ta tag i detta. Gläds med bruden, det är ju hon som gifter sig.

• Frulle

På min hippa så var det min syster som planerade den.. Och dom som kom var tjejer som JAG har anknytning till. Nu ringde dom inte typ min mans jobbarkompis sambo..

• CeKe

Du kan ju alltid ringa hennes M2B och fråga, hen har säkert en viss koll, eller brudens föräldrar eller liknande!

Miss Biii skrev 2009-08-07 12:14:11 följande:

• konstigabaralillajag

Men är det en av tärnans obligatoriska roll i hela sammanhanget att planera möhippa?
    När jag blev tillfrågad om att vara tärna så berättades det inte vilka förväntningar man som tärna hade på sig. Jag är en person som aldrig varit på ett enda bröllop i hela mitt liv innan detta... visste inte ngt om vad vigsel, möhippa osv var (är inte så jätteintresserad av bröllop)
    Det kan väl lika gärna vara nära vän, släkt eller toastmadame?

Lilla fröken H skrev 2009-08-07 12:41:38 följande:

Är det inte tärnan som fixar möhippan?
Svar på tråden Vett o etikett ang. möhippan