• Miss Biii

Vett o etikett ang. möhippan

Hej allihopa.
    Lite funderingar ang. möhippan och vilka som ska vara med på den. Alla jag pratat med menar att ALLA tjejer som är bjudna till bröllopet ska bli informerade/inbjudna till att delta i möhippan. Är det nån som känner till detta? Jag har annars rätt bra koll på traditioner o vad som är "rätt o fel" i dessa samanhang men just detta är jag lite fundersam över... Någon som vet?? Det verkar ju vettigt att bjuda in ALLA och inte bara lilla tjejgänget....tycker jag :))

• Svar på tråden Vett o etikett ang. möhippan
  • Pomparet

Vi gör en komplett lista på alla inbjudna gäster som vi lämnar över till de som ska ta emot anmälningar och dels till tärna och bestman, av den framgår det ganska så klart vilka som kan vara lämliga att bjuda in till möhippa o svensexa....man får stoppa detaljerna under näsan på dem så att de inte behöver vara tveksamma själva!

• konstigabaralillajag

Så gjorde jag. Fast vi har ingen tärna, toastmaster eller toastmadame eller ngn form av kontaktperson till vår fest. Men jag lämnade en lapp på alla inbjudna gästerna till en av hans närmaste vän (han frågade efter det) och han har styrt upp det hela tillsammans med alla andra kompisar...
    Om jag får en möhippa vet jag inte men jag gråter inte blod för det... huvudsaken är att de kommer på festen och vill fira dagen med oss :)

Men vi förväntar oss inte heller en svensexa alt möhippa. Men imorgon är det dags för min nu ovetandes sambo att få uppleva en heldag med hans närmaste vänner... Det blir spännande...

• 090208

Min kompis mailade tjejerna på min Facebook... Kul!

• Miss Biii

jo idag kan man knappast skylla på att man inte vetat vilka man ska kontakta samt kontaktuppgifter...

090208 skrev 2009-08-07 14:57:28 följande:
    Min kompis mailade tjejerna på min Facebook... Kul!
  • passionsblomman

Nej det är det egentligen inte, det är som Aleta sa förut vännerna som ska fixa. Men jag gissar att det faktum att tärnan ofta står bruden extra nära gör att det är vanligt att hon tar på sig lite ansvar att dra igång det hela, och att det utifrån det verkar ha blivit ett "etablerat missförstånd" att hon SKA göra detta.

konstigabaralillajag skrev 2009-08-07 13:54:45 följande:
    Men är det en av tärnans obligatoriska roll i hela sammanhanget att planera möhippa? När jag blev tillfrågad om att vara tärna så berättades det inte vilka förväntningar man som tärna hade på sig. Jag är en person som aldrig varit på ett enda bröllop i hela mitt liv innan detta... visste inte ngt om vad vigsel, möhippa osv var (är inte så jätteintresserad av bröllop)Det kan väl lika gärna vara nära vän, släkt eller toastmadame?Lilla fröken H skrev 2009-08-07 12:41:38 följande:
  • konstigabaralillajag

Tack, det var det jag ville ha svar på :)

Jag stod inte bruden närä, kände henne ytligt och blev tillfrågad som tärna iom att sambon skulle vara bestman och hennes 1:a val inte kunde ställa upp.

passionsblomman skrev 2009-08-07 16:18:11 följande:
    Nej det är det egentligen inte, det är som Aleta sa förut vännerna som ska fixa. Men jag gissar att det faktum att tärnan ofta står bruden extra nära gör att det är vanligt att hon tar på sig lite ansvar att dra igång det hela, och att det utifrån det verkar ha blivit ett "etablerat missförstånd" att hon SKA göra detta.
  • Hoffsennanen Tottoplex

har aldrig blivit frågad på de bröllop jag varit på...men skulle blivit glad att bli tillfrågad

• Hedebris

min tärna frågade mig- vilka vill/vill du inte ska komma på ex möhippa.

sen utgick hon från det. jag ville tex inte ha svärmor med. men min mamma ville jag skulle vara där.

min man ville inte ha släktingar alls på sin svensexa för att han skulle kunna slappna av helt

• Lilla fröken H

konstigabaralillajag skrev 2009-08-07 13:54:45 följande:
    Men är det en av tärnans obligatoriska roll i hela sammanhanget att planera möhippa? När jag blev tillfrågad om att vara tärna så berättades det inte vilka förväntningar man som tärna hade på sig. Jag är en person som aldrig varit på ett enda bröllop i hela mitt liv innan detta... visste inte ngt om vad vigsel, möhippa osv var (är inte så jätteintresserad av bröllop)Det kan väl lika gärna vara nära vän, släkt eller toastmadame?Lilla fröken H skrev 2009-08-07 12:41:38 följande:

Jag har bara varit på 2 bröllop i mitt liv.. kan ingenting om något känns det som nu när man planerar själv!
    Tur att bröllopstorget finns!!
    Min syster ska vara tärna och hon kommer vara den som håller i möhippan, men det kommer ju vara fler som hjälper till gissar jag..

100821
  • Miss Biii

Ang vilka som ska komma på möhippan så kan jag ju bara utgå från vad jag själv skulle vilja... Nu har jag inget "tjejgäng" men jag skulle vilja att så många som möjligt kom såklart... Sen kanske ingen som jag aldrig träffat, men ska nån som jag inte känner komma på mitt bröllop så skulle jag nog föredra att träffa denne 1a gången på min möhippa än på bröllopsdagen...
    I mitt fall så känner jag bruden men ingår inte i hennes "tjejgäng"... vi är flera som är lite ledsna... vi hade väl självklart kunnat ringt runt o snokat fram vem som låg bakom planerna, men jag tycker inte jag ska behöva göra det... Så då struntade vi i det istället... Ska iaf se till att ALLA kvinnliga gäster på mitt bröllop blir kontaktade!!

• ettem

Ett tips... Kolla NOGA så att de du tar kontakt med verkligen är bjudna, kan tyckas självklart, men men...
    Var själv tärna en gång, och fick namnen på alla tjejer som var aktuella för möhippan från hennes blivande man. Men när jag ringde upp en av dem för att fråga om hon ville och kunde vara med fick jag svaret "jooo, fast jag har inte fått någon inbjudan..." Arrrrgggghhh! Det var så pinsamt och jag kände mig så urbota dum! Min svåger hade helt enkelt inte full koll på vilka som var bjudna!
    Gissa om det tog emot att ringa resten på listan sedan...

• Bondbönan

Men jag tycker det är helt okej att ha med tjejer på möhippan som INTE är bjudna på bröllopet! Man har kanske en massa arbetskollegor som man inte bjudit men som vill hitta på något!

När min sambos kompis frågade mig vilka som han kunde ringa ang. sambons svensexa skrev jag en lista på alla män som var bjudna + en massa annat folk som jag vet gillar min kille och säkert inte tar illa upp att de inte är bjudna men blir glada att få va med och fira innan!
    Men jag skrev noga vilka som var bjudna så att det inte skulle bli pinsamt för kompisen som ringde runt.

Svar på tråden Vett o etikett ang. möhippan