Kan min mamma överlämna mig?
Hej Alla lyckliga!
Jag har en fråga, tror ni folk misstycker om min mamma överlämna mig i kyrkan? Min älskade pappa har nåmligen gått ur tiden....
Hej Alla lyckliga!
Jag har en fråga, tror ni folk misstycker om min mamma överlämna mig i kyrkan? Min älskade pappa har nåmligen gått ur tiden....
hej kära du.
självklart kan din mamma överlämna dig, din pappa lär vara med o bevaka o då kan ju din mamma representera både honom o sig själv... Det blir ju jättefint, tycker jag!! Det är ju helt upp till dig. Jag har varit med om brudar vars pappa inte finns i livet o då har hon blivit överlämnad av farbrorn.. alltså faderns bror... Oxå fint!
Hej TS! Jag har svårt att svara på om folk skulle misstycka eller ej, alla tänker så olika i den här frågan har jag märkt här på BT men det är ju inte HELT upp till dig (er?), förstås gäller det att prästen/kyrkoherden i församlingen ska godkänna det hela först, om vigseln ska ske i en kyrka!
Miss Biii - kanske lite OT, men... Jag kan (bara nästan) förstå om en brud som har en speciell och nära relation till sin far vill bli överlämnad av denne. Men varför av sin farbror? Varför måste hon till varje pris bli överlämnad av en man? Retoriska frågor, jag förstår att du kanske inte kan svara då det inte var din vigsel, det där med farbrorn. Men varför tycka att det är fint!?! *förvirrad* Att i så fall välja sin mamma känns mycket bättre tycker jag, även om jag tycker det allra bästa alternativet är att man går in tillsammans i kyrkan.
snaily - jag sa verkligen inte att det MÅSTE vara en man? va 17 fick du det ifrån?? Jag gav bara olika förslag o bidrog m mina erfarenheter, dessutom sa jag att det vore jättefint m hennes mamma....
Miss Biii, nej DU sa ju inte att du tycker det måste vara en man! Så menade jag inte. Men din vän, hon med farbrorn - det känns lite som man har tänkt så när man väljer sin farbror (i pappans frånvaro), att det måste vara en man. Likadant med de som blir överlämnade av sina bröder, eller söner. Annars hade man ju lika gärna kunnat valt sin mamma, som man med största sannolikhet har en närmare relation till än sin farbror. Eller gått in själv, eller tillsammans
nu snurrar du till det... läs mitt 1a inlägg igen så kanske du hajar vad jag menade...
Ok, nu har jag läst ditt första inlägg igen. Jag hajar att du tycker det kan vara fint att bli överlämnad av sin mamma, eller av sin farbror! Det var det jag menade att jag inte riktigt förstår, varför vissa människor (då menar jag inte bara du!) tycker att det är fint att bli överlämnad av sin farbror.
Men miss Bii, vi pratar ju bara förbi varann - lätt hänt på nätet - så jag tror vi kan ge upp diskussionen ungefär här. Om inte du vill ha sista ordet förstås
Hej. Jag tycker det egentligen är lite lustigt det här med att det är sånt motstånd till att det är en man som går fram med bruden (alltså annan än brudgummen). Det spelar väl egentligen ingen roll om man går fram med sin mamma, mormor, pappa, svärfar, bror, morbror, morfar etc. Jag VET att historian säger att det är pappan som "ger" bort sin dotter och att det även i dagens läge verkar va ett hårt motstånd till att gå fram med just en man. Men vill man gå fram med någon annan än sin m2b, så lär man ju gå fram med den som man har den bästa relationen med, oavsett kön på denna person. (Jag VET också att kyrkan för några hundra år sedan sa ifrån det där med överlämning...)
Jag tycker det låter jättefint att få fram med din mamma! Om bara prästen godkänner det, finns det ju inga hinder =) Själv har jag funderingar på att fråga momor =)
Jaa, klart hon kan!
Men ingenting jag hejar på direkt, tycker inte en vuxen kvinna behöver ledas fram. Och tycker faktiskt inte det är så kul för mannen heller, man får ju inte se honom på samma sätt, han står ju bara där...
Tack alla för era fina svar! Det är första dagen för mig här inne... lite nervöst dock hihi.
Att jag ska bli överlämnad är något som min blivande man och jag har tagit ett gemensamt beslut om! Därför ställde jag denna fråga här på forumet! Hoppas bara att prästen går med på detta oxå!
kram till er alla