• Ore

Kan min mamma överlämna mig?

CeKe skrev 2009-08-07 13:56:54 följande:
    Hej. Jag tycker det egentligen är lite lustigt det här med att det är sånt motstånd till att det är en man som går fram med bruden (alltså annan än brudgummen). Det spelar väl egentligen ingen roll om man går fram med sin mamma, mormor, pappa, svärfar, bror, morbror, morfar etc. Jag VET att historian säger att det är pappan som "ger" bort sin dotter och att det även i dagens läge verkar va ett hårt motstånd till att gå fram med just en man. Men vill man gå fram med någon annan än sin m2b, så lär man ju gå fram med den som man har den bästa relationen med, oavsett kön på denna person. (Jag VET också att kyrkan för några hundra år sedan sa ifrån det där med överlämning...)Jag tycker det låter jättefint att få fram med din mamma! Om bara prästen godkänner det, finns det ju inga hinder =) Själv har jag funderingar på att fråga momor =)
    "Motståndet" ligger ju i att seden är från en tid då kvinnan var helt omyndig, och när man då blev överlämnad så var det från sin manliga förmyndare (pappan, om han var vid liv, annars någon annan manlig nära släkting - bror eller farbror) till sin nya manliga förmyndare.

Angående det som snaily påpekade om att gå fram med farbrorn, så är det väl antagligen så att även om farbrorn till viss del tagit en "papparoll", så står man antagligen närmare sin mamma.

Hur som helst, av de som absolut vill ha överlämning så är det en klart överhängande majoritet som vill ha en manlig släkting som överlämnar dem. Varför?

Varför väljer man ut EN person som överlämnar EN annan? I "normalsituationen" (eller vad man ska kalla det) så har ju både bruden och brudgummen två föräldrar var. Varför är det då så extremt dominerande att bruden överlämnas av sin pappa? Kan inte brudgummen bli överlämnad av sin pappa? Eller kanske av sin mamma? Med tanke på hur många kvinnor som verkar ha problem med sina svärmödrar så kanske det är en otroligt bra symbol att ha?

Till TS: Varför vill du absolut bli överlämnad?
    Om du vill det, kolla att prästen godkänner det först (svenska kyrkan som organisation är emot brudöverlämningar och avråder från det).
Svar på tråden Kan min mamma överlämna mig?