Inlägg från: PennyJenny |Visa alla inlägg
  • PennyJenny

inget händer?

beibz skrev 2009-08-14 23:06:45 följande:
    tackar för alla svar och tankar. Vet att han vill gifta sig, min syster tog upp det med honom engång hon var på besök hos oss. Hon frågade när vi, jag och gubben tänkte gifta oss. Det enda han sa var då vi fyllde 30 år. Med tanke på att det kostar en heldel. Själv satt jag vid samma bord och tänkte att snart kommer han fria... Det hände ung 2006, när jag var gravid med 2 barnet. själv fyller jag 25 snart och gubben 27. Hoppas verkligen att han menade då han fyller 30 år. Men ska vi inte förlova oss först och vara det några år innan giftemålet närmar sig. det är min stora fråga. Det är väl tänken med det hela. snart blir vår första barn 6 år och minstningen 2. samt året 2009 susar förbi. ska ligga lågt med frieri tankar men känns att man exploderar snart.
    Fast det tycker inte jag är att veta. Det var ett svar på en fråga och han kan ju precis lika väl ha svarat så för att han inte där och då bland en massa människor inte ville dra upp sina ev skäl till varför han inte tror på giftemål.

När det gäller hintar så är det ju ungefär det sämsta tänkabara sättet att påverka någon. Plugga och jobbar med kommunikation och där måste man alltid tänka på att mottagaren (din sambo) av informationen (dina hintar) har ett tolkningssätt. Det behöver inte stämma överens med den intentionen som sändaren (du) hade med. Det är till och med så att det nästan alltid finns risk för att meddelandet (du vill gifta dig) förvrängs från det att det lämnat sändaren (du) och processats av mottagaren (sambon). Dessutom är en hint ett otydligt budskap och det är dödsynden inom kommunikation.

Nä, ta ansvar för ditt eget liv och lycka. Prata med honom. Verkligen prata, berätta vad du drömmer om, berätta att du inte vill vänta 10 år på att få gifta dig, fråga vad han tycker, ge honom lite tid att få fundera på det om han inte kan svara direkt. Men snälla, sluta hinta och anta en massa, ingen är tankeläsare.
  • PennyJenny

Hur trött är jag eg? Läser mitt eget inlägg och inser hur dålig svenskan är på vissa ställen. *S*

Svar på tråden inget händer?