• Wiggy

Dum fråga kanske men vad är det för ris man kastar?

Är inte nån djurrättsaktivist för fem öre, men lite grymt är det väl att små pippifåglar exploderar av riset folk kastar... Fåglarna äter riset, sen sväller riset i magen trycker på lungorna vilket leder till kvävning - fågeln dör och kyrkvaktmästaren får ett evigt jobb att plocka döda fåglar överallt. Därför har vi såpbubblor istället. Blir inga fläckar på kläderna av det heller.

• Wiggy

Är inte så insatt i fåglars matsmältningsprocesser och kapaciteter att jag kan göra ett expertuttalande. Har bara hört att många kyrkor ber folk att inte använda ris, just pga nedskräpning, att det drar till sig fåglar och råttor m.m. Och jag fick rådet att lägga ut ris i stuprännan för att fåglarna som byggde bo där skulle äta det och dö. Men det testade jag aldrig. Fågeln tröttnade efter ett tags meningslösa försök att få boet att fästa. En skata får liksom inte plats på en 15 cm bred markisplåt...

Men vi ska inte ha ris ändå. Bubblor är roligare.

Det står inte vad bubblorna innehåller.
    "Self contained wand in cap
    Use instead of birdseed or rice
    Safe for the environment
    Will not stain"

• Wiggy

Ja, det låter ju lite panndött... Tuggummin däremot är väl inte så bra för de små liven. Fast jag tror inte det är så många som kastar tuggummin på brudparet

Svar på tråden Dum fråga kanske men vad är det för ris man kastar?