• Miley

Barn på bröllop???

Vi ska gifta oss i mitten av juni 2010 men har nu fått reda på att fem av våra nära kompisar ska ha barn mellan december-mars. Vi vill egentligen ha ett barnfritt bröllop men kan man "förvänta" sig att föräldrarna "går med på" det då barnen är så små? Man vill ju gärna att så många av ens vänner kommer men samtidigt vill vi inte ha med några barn.

Tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Barn på bröllop???
  • Heloise

Vi hade en barnfri fest. Det gick alldeles utmärkt bra och ingen gnällde.
    Jag hörde Magdalena Ribbing på radion ett par veckor innan vårt bröllop och hon sa faktiskt att hon ansåg att man kunde ha en fullständigt barnfri fest, dvs inte ens ammande barn. Hon menade att kan man inte hitta/vill inte lämna ifrån sig sitt barn så får man stanna hemma. Men hon tyckte att det var underligt att det inte längre ska finnas "vuxna"festerm, utan barnen skall alltid inkuderas, och inkuderas de inte skall värdparet må dåligt över det.
    Jag är benägen att hålla med henne. Det skulle aldrig falla mig in att ta med mig ett litet barn till en fest anpassat för vuxna.

• Heloise
    allehanda skrev 2009-08-10 18:08:56 följande:
    de som inte klarar av ett litet barn under en middag skall överhuvudtaget inte ha vänner( med barn)
    Hmm ska man då välja vänner utifrån om de kan tänkas bli föräldrar 15 år senare? Det var nog det dummaste jag läst på väldigt länge!!!
    Jag: hm Stina, vill du ha barn om 15 år?
    Stina: ja kanske
    Jag: Nä då kan inte vi vara vänner, för tänk om jag gifter mig om 15 år och så har du barn, och så har jag inte barn och så vill jag itne ha barn på mitt bröllop, då måste du stanna hemma eller skaffa barnvakt, hur ska det gå?
    Stina: nä alltså jag vill ju inte ha några kompisar som om 15 år inte vill ha mina barn skrikande på sitt bröllop, du har rätt vi kan inte vara vänner.

Bara för att mina vänner har barn behöver ju inte betyda att jag måste älska deras ungar eller ungar över huvudtaget. Jag kan vara en jävligt bra vän trots det. Mina vänner val är inte mina val!
  • didis

Ähh!

Vi tar livet alldeles för allvarligt! Vad gör det om vännerna kommer med sina barn? Huvudsaken är väl att få dela sin dag med dem om så för några timmar? Hur rigid är inte den som störs av lite barnskrik under middagen (föräldrarna störs garanterat mest)!

Slappna av! Livet är för kort för att irritera sig över barn eller att just den enda dagen i livet inte blev precis som i Hollywoodfilmer. Gläds åt att vänner o släktingar vill fira er!

• soon and very soon
    Sarisen82 skrev 2009-08-10 13:44:35 följande:
    Jag är normalt helt för barnfria bröllop (även om vårt inte kommer vara det), tycker att det är upp till brudparet att själa bestämma hur de vill ha sin fest.Diskussionen rör dock riktigt små barn som ännu har ett stort behov av sina föräldrars närhet. När TS är rädd för "störningsmoment" så som ett litet spädbarn som är hungrigt - då är frågan om TS verkligen vill att hennes vänner ska komma? Man kan inte bara lämna iväg små bebisar för att de inte ska störa någon hispig brud. Möjligt att man har någon väldigt nära vän/släkting som kan ta hand om ens barn någon timme men jag har väldigt svårt att föräldrarna skulle lämna sitt barn och köra 24 mil t/r. Förlåt TS, brukar normalt aldrig visa min irritation i inlägg men hade du varit min vän som velat att jag skulle lämna min 3 månaders bebis hemma för att alla ev. risk- och störningsmoment skulle vara eliminerad från er fest - då hade jag, utan att tvecka, tacka nej.Men hade jag varit på ett bröllop med en liten ammande bebis så hade jag alt. min man givetvis lämnat festlokalen om bebisen skrek under talen. Jag hade inte heller halat fram brösten vid middagsborden utan sökt mig till någon avskild vrå. Ha lite förtroende för era vänner, de kommer säkert ta hänsyn till brudparet om de har med sig sina underverk.
    håller med!
    äldre barn kan man "begära" att föräldrarna kan lämna bort men barn upp till 6-7 mån förstår jag inte hur riktigt hur du tänkt ut....
  • allehanda
    didis skrev 2009-08-10 18:59:23 följande:
    Ähh!Vi tar livet alldeles för allvarligt! Vad gör det om vännerna kommer med sina barn? Huvudsaken är väl att få dela sin dag med dem om så för några timmar? Hur rigid är inte den som störs av lite barnskrik under middagen (föräldrarna störs garanterat mest)!Slappna av! Livet är för kort för att irritera sig över barn eller att just den enda dagen i livet inte blev precis som i Hollywoodfilmer. Gläds åt att vänner o släktingar vill fira er!
    vettigt folk! tack!
  • Nordiskbrud

TS, jag tycker att ni ska överlåta på föräldrarn att ta beslutet eftersom det rör sig om så små barn. Vi var bjudna på bröllop förra sommaren när vår dotter var 6 månader och hon var välkommen men vi valde att låta henne vara med mormor, det blev roligare för alla. Hade hon däremot varit några månader yngre så skulle jag nog tvekat lite.

Det är så olika hur man som förälder känner inför detta att lämna bort ett litet spädbarn, alla har kanske inte heller en självklar barnvakt. Och visst, baren kan störa men ni får ställa det i relation till hur gärna ni vill ha era vänner med barn där. Är vännerna eller att undvika ev skrik eller att en mamma lämnar bordet en halvtimme viktigast?

Flygande taxen skrev 2009-08-10 12:55:53 följande:

Hoppas bara att ingen av föräldrarna känner sig tvungen att också åka hem då barnen gör det. Men just eftersom det är våra syskon det är fråan om så ska jag försöka prata med dom så att alla vuxna lämnar kvar på festen :)
    Låter som ni har ett litet dubbelt budskap i ert upplägg Å ena sidan är barn välkommna men inte senare på kvällen. Det är inte speciellt lätt att få en barnvakt att ställa upp från 22.30 på kvällen. Då väljer man antigen att ha barnvakt hela kvällen eller att själv åka hem med barnen när det inte blir "barntillåtet" längre. Varför inte bara ha barnfritt om ni ändå vill ha en barnfri fest? Jag skulle uppfattat det som att barnen egentligen inte var välkommna...
  • MV85

1. Jag förstår inte varför det inte kan vara okej att vissa stör sig på skrikande barn. Jag gör det - oavsett om det är på en finare middag eller i mataffären, i hissen eller på gatan.

2. Jag KAN INTE välja mina vänner efter vem som ev. kommer vilja ha barn 10år senare. Jag har inte heller någon möjlighet att välja huruvida mina syskon ska få barn eller ej, eller mina kusiner, eller mostrar... osv.

3. Det ÄR okej att som brudpar vilja ha helt barnfritt! Det är också precis lika okej att på en inbjudan tacka nej om det inte passar en.

4. Det är INTE okej att klanka ner på någon annan för dennes val i livet eller vid specifika tillfällen - även om man inte håller med dem i deras åsikt och val.

• 20080719

Mitt bröllop var den största händelsen i mitt liv hittills. Det är en glädjens dag och jag vill at alla mina gäster skall fira den med oss även deras barn om de vill. Men som många andra säger, det är ju upp till brudparet att bestämma!

• allehanda
    MV85 skrev 2009-08-10 22:49:16 följande:
    [citat]
    1. Jag förstår inte varför det inte kan vara okej att vissa stör sig på skrikande barn. Jag gör det - oavsett om det är på en finare middag eller i mataffären, i hissen eller på gatan.2. Jag KAN INTE välja mina vänner efter vem som ev. kommer vilja ha barn 10år senare. Jag har inte heller någon möjlighet att välja huruvida mina syskon ska få barn eller ej, eller mina kusiner, eller mostrar... osv.3. Det ÄR okej att som brudpar vilja ha helt barnfritt! Det är också precis lika okej att på en inbjudan tacka nej om det inte passar en.4. Det är INTE okej att klanka ner på någon annan för dennes val i livet eller vid specifika tillfällen - även om man inte håller med dem i deras åsikt och val.

Känns fortfarande som att ingen läser vad jag skriver.JAG har inta sagt att barn skall vara välkomna på fester där de inte önskas, min reaktion var att det inte fanns någon tanke bakom upplägget att man skulle ha barnvakt några timmar när man som brudpar väljer att ha festen 12 mil hemifrån. Det är just det att det ses som gnäll när man som förälder väljer att fokusera på sitt mer eller mindre nyfödda barn istället för på brudparet. Jag kan lätt överleva att inte närvara vid ett bröllop(det är ingen viktig händelse i MITT liv)men om jag är orolig för mitt barn så VILL jag vara med mitt barn, gärna hemma.
Svar på tråden Barn på bröllop???