• Miley

    Barn på bröllop???

    Vi ska gifta oss i mitten av juni 2010 men har nu fått reda på att fem av våra nära kompisar ska ha barn mellan december-mars. Vi vill egentligen ha ett barnfritt bröllop men kan man "förvänta" sig att föräldrarna "går med på" det då barnen är så små? Man vill ju gärna att så många av ens vänner kommer men samtidigt vill vi inte ha med några barn.

    Tacksam för svar och tips!

  • Svar på tråden Barn på bröllop???
  • charmed84

    kan ni inte ha med barn som ammas? Skriva att ni denna dag önskar att man skaffa barnvakt men barn som ammas är välkommna?

  • För  kärlekens  skull

    Håller med.... vi har skrivit på inbjudan om att vi vill fira vår dag i vuxnas sällskap men att ammande barn får givetvis följa med... många väljer då att den dagen ändå lämna den lilla hemma med någon släktning och den dagen har man kanske pumpat ur oxå....
    det brukar lösa sig till det bästa... men visst har vi fått kommentater om att det är svårt att ornda barnvakt med mera.....
    vi har bjudit in 120 gäster och det är bara ett par som tackat nej pga att deras barn inte har ngn som kan ha dem.....


    charmed84 skrev 2009-08-10 08:20:14 följande:
    kan ni inte ha med barn som ammas? Skriva att ni denna dag önskar att man skaffa barnvakt men barn som ammas är välkommna?
  • Miley

    Hur har det fungerat för er med ammande barn på bröllopet och festen? Har det "påverkat" er middag/fest, t.ex. att föräldrar har fått "avbryta" middagen för att ta hand om barnet (om det t.ex. börjat gråta)?

  • Flygande taxen

    Min egen åsikt är att också barnen ska vra välkomna på festen, men där tycker ju alla olika! Så man måste ju såklart få välja att göra som man vill till sin egen fest!

    Vi har i inbjudningarna skrivit att barnen är välkomna, men efter kl. 22.30 är det en barfri fest. Hoppas då att de som har barn ordnar barnvakter som kommer och hämtar barnen till den tiden. Vi har ju förstås en väldigt liten fest med bara 47 pers. inbjudna, så alla barn som också är bjudna är syskonbarn så jag tror inte nån tar illa upp för vår "begäran". De flesta barn kanske brukar bli trötta till den tiden ändå och bara är glada att få åka hem (de är mellan 5 och 10 år gamla).

    Då behöver ingen förälder blistött för att barnen inte är välkomna, men samtidigt så kan man ha "vuxenfest" också senare på kvällen.
    Hoppas bara att ingen av föräldrarna känner sig tvungen att också åka hem då barnen gör det. Men just eftersom det är våra syskon det är fråan om så ska jag försöka prata med dom så att alla vuxna lämnar kvar på festen :) Tänkte att vi kanske skulle kunna fixa skjuts hem/till barnvakten åt barnen också.

    På er fest är ju barnen mycket yngre, men kanske ni kunde göra på nåt liknande sätt ändå, ifall ni tycker att det passar er?

  • Martinaa

    Var på ett bröllop för några veckor sedan där ett par hade med en liten bebis, som inte alls var på humör för det. Paret fick åka hem tidigare för att bebisen var så kinkig.

    Ett annat par hade lämnat sin bebis hos en släkting, och de åkte hem och ammade vid två-tre tillfällen och det verkade gå hur bra som helst. Detta kan man dock inte kräva av ett par föräldrar med en liten bebis. Inte alla som vill lämna bort sitt barn om de är under halvåret.

    Visst är det tråkigt med det första exemplet, men det kan väl också fungera jättebra. Kolla upp er festlokal om det finns något litet avskilt rum där man kan amma i fred, eller kanske ställa en barnvagn med babywatcher så barnet/barnen kan sova. Att föräldrarna får "avbryta" middagen är väl mest jobbigt för dem själva, och inget som ni andra ska behöva lida av.

  • Miley

    För mig skulle det vara lite av en "mardröm" om man under middagen sitter och lyssnar på ett tal och ett barn börjar gråta. Det känns lite som att det blir ett oönskat "avbrott" för alla. Självklart behöver inte detta hända men om man innan har en bild av hur man vill att bröllopet ska vara och bli, vill man gärna försöka att "eliminera" alla eventuella "risk- och störningsmoment" som man kan och vet om innan. Vi har tänkt att ha vårt bröllop ca. 12 mil från föräldrarnas hemstad, vilket gör det omöjligt för dem att åka hem och amma. Vi kommer självklart att prata med de inblandade innan för att stämma av lite, men det kan vara bra att höra lite andras åsikter och erfarenheter innan. Att fixa barnvakt några timmar och sedan åka hem på kvällen kan kanske också vara ett alternativ...

    Det borde väl inte ligga på brudparet att ordna med/betala för barnvakt eller...?

  • Sarisen82

    Jag är normalt helt för barnfria bröllop (även om vårt inte kommer vara det), tycker att det är upp till brudparet att själa bestämma hur de vill ha sin fest.

    Diskussionen rör dock riktigt små barn som ännu har ett stort behov av sina föräldrars närhet. När TS är rädd för "störningsmoment" så som ett litet spädbarn som är hungrigt - då är frågan om TS verkligen vill att hennes vänner ska komma?
    Man kan inte bara lämna iväg små bebisar för att de inte ska störa någon hispig brud. Möjligt att man har någon väldigt nära vän/släkting som kan ta hand om ens barn någon timme men jag har väldigt svårt att föräldrarna skulle lämna sitt barn och köra 24 mil t/r.

    Förlåt TS, brukar normalt aldrig visa min irritation i inlägg men hade du varit min vän som velat att jag skulle lämna min 3 månaders bebis hemma för att alla ev. risk- och störningsmoment skulle vara eliminerad från er fest - då hade jag, utan att tvecka, tacka nej.

    Men hade jag varit på ett bröllop med en liten ammande bebis så hade jag alt. min man givetvis lämnat festlokalen om bebisen skrek under talen. Jag hade inte heller halat fram brösten vid middagsborden utan sökt mig till någon avskild vrå. Ha lite förtroende för era vänner, de kommer säkert ta hänsyn till brudparet om de har med sig sina underverk.

  • allehanda
    Miley skrev 2009-08-10 13:16:55 följande:
    . Att fixa barnvakt några timmar och sedan åka hem på kvällen kan kanske också vara ett alternativ...Det borde väl inte ligga på brudparet att ordna med/betala för barnvakt eller...?
    Hur puckad är inte denna tanke???
    12 mil hemmifrån ca 2 timmar
    göra sig iordning innan 1 timme
    vänta på ett brudpar?som fotas? 2 timmar
    fest 3 timmar
    köra hem 2 timmar
    summa 10 timmar
    "ordna barnvakt några timmar" hur blåögd får man bli?
    de som inte klarar av ett litet barn under en middag skall överhuvudtaget inte ha vänner( med barn)
  • lingon82

    Egentligen är det väldigt enkelt. Bjud in vännerna med barn om ni absolut vill att de ska komma. Om ni tycker att barnfritt är viktigare står ni för det beslutet och tar inte åt er av att folk har åsikter eller kallar er dumma saker (vilket jag tycker är barnsligt om de gör).
    Vi hade ett helt barnfritt bröllop. Inte för att vi har något emot barn utan för att det passar oss. Ingen hade dock spädbarn som behövde ammas vilket såklart gjorde saken lättare.
    Att man inte ska ha vänner med barn bara för att man inte vill att en middag avbryts av barnskrik är precis sådana kommentarer du ska ignorera. Stå för det beslut du tar är viktigare.

  • allehanda

    Jag vill tillägga att jag har inga problem med barnfria fester MEN dumma kommentarer om hur man skall fixa barnvakt klarar jag och alla nyblivna föräldrar sig utan. Personligen har jag stannat hemma flera gånger när barnen var små och de syrliga kommentarerna vi då fick för att vi inte VILLE komma glömmer jag aldrig.

Svar på tråden Barn på bröllop???