• Tindre

Ytterligare en som behöver råd angående efternamn

Handen på hjärtat nu tjejer; om ni skulle se en jobbansökan / cv / någon sa att ni får en ny arbetskollega / barnets klasskamrat / en ny unge på dagis (eller någon annan härlig situation) där ni fick ett "svensson namn" och ett utländskt namn, skulle ni reagera olika på dem?
    Ni förstår kanske vart jag vill komma även om jag svamlar så vansinnigt.
    Det jag menar är; vilket efternamn är "bäst" ett vanligt svensson namn eller ett utlänskt? Spelar det någon roll? Finns det fördelar med det ena kontra det andra, eller nackdelar för den delen? Jag blir inte på något sett ledsen om ni säger att svensson namnet är bättre, jag vill bara få ytterligare feedback på det här med namn (mitt utländska efternamn är ju fortfarande "jag" även om man måste bokstavera det varje gång =). Blivande och jag kan inte riktigt enas, inte för att den ena inte gillar det andra namnet, jag har nämligen numer förlikat mig med tanken att heta ett svensson namn, men vilket är "bäst".
    Jag tänker ju då också på blivande ev. kottar som ska in på dagis, skola och allt sånt... Det finns bara jag som heter som jag gör i sverige, skulle jag byta blir jag en av 13...

Whhhhaaaa - jag blir galen och snart ännu mer bridezilla! Hjälp!

• Svar på tråden Ytterligare en som behöver råd angående efternamn
  • Tindre

Ja, men det jag har börjat fundera på är frågan; Är det bra att det är "unikt" eller blir det i andra människors ögon "konstigt"? Jag har aldrig kännt något utanförskap utan det enda jag har behövt är att bokstavera och svara "ja det är ovanligt, det kommer ifrån Estland". Jag vet inte om jag har blivit nekad arbetsplats eller om någon haft en förutfattad mening om mig pga mitt efternamn, för det kommer jag ju inte få veta heller.. Så jag undrar helt enkelt vad ni tycker.

• Tindre

Red Scarlet - visst hade jag velat ignorera vad folk tycker om mitt CV, men tyvärr ser inte världen ut så och därför började mina tankegångar kring namnen. Precis som flera har skrivit tror jag att om man har ett utländskt efternamn kan det vara ett minus i vissa situationer... Sen att jag har sveriges näst vanligaste förnamn (om inte det vanligaste) gör att jag vill vara lite "speciell" på något sätt.

Hemlig - du beskriver min situation ganska exakt. Jag pratade med mitt brorsbarn som är 15 och hon har också ett utlänskt efternamn (men från tyskland den här gången - vi är en mixad släkt ) som hon aaaaldrig kommer byta bort. Hon är stolt över att få bokstavera det och även hon har ett "vanligt" förnamn.

Tack för alla era åsikter förresten! Det gör mig glad att folk gärna hjälper till.

Svar på tråden Ytterligare en som behöver råd angående efternamn