Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

Ytterligare en som behöver råd angående efternamn

Man gör ju precis som man vill, men heter du ett väldigt "svenskt" förnamn då? För jag hade problemet att jag hade ett utländskt efternamn och ett supersvenskt förnamn, om jag bytte efternamn till min makes svenska skulle jag bli "helsvensk" per namndefinition, istället för "halvsvensk" som jag var nu (svenskt förnamn+ utländskt efternamn). Jag var ju den enda i världen som hette som jag gjorde och det kändes tråkigt att bli en i mängden. Jag tog då istället och bytte förnamn (till mitt andranamn) vilket gör att jag har ett ovanligt förnamn och ett lite vanligare efternamn, och fortfarande är den enda i världen som heter det jag gör. Du ska såklart inte byta förnamn (Det är bara jag som är konstig och gör sånt )men tänk hellre på vad du vill förknippas med än vad folk bryr sig om CV:t. För min del skulle det kännas som "falsk marknadsföring" att heta Anna Svensson när jag inte ÄR en svensson. Vill du inte ha dubbelnamn till efternamn då? Är dock glad att mina barn kommer att heta min makes efternamn eftersom efternamnet är så himla fint och mina barn ÄR svenska. Blir lite konstigt resonemang men jag tror många halvsvenskar/nysvenskar/2a generationens invandrare förstår vad jag menar.

Svar på tråden Ytterligare en som behöver råd angående efternamn