Bör man i inbjudan nämna att det är en borgerlig vigsel?
Bör man i inbjudan nämna att det är en borgerlig vigsel? Det har väl ingen direkt betydelse för gästerna?
Bör man i inbjudan nämna att det är en borgerlig vigsel? Det har väl ingen direkt betydelse för gästerna?
Nej men jag tycker man ska nämna det.
Jag har vart på en borgerlig vigsel och det stog i inbjudan då
Det låter logiskt att nämna det. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Men varför egentligen?
Men skriver man inte på inbjudan vart vigseln kommer att äga rum? Det borde väl höras ifall det är borgligt eller inte?
Du är inbjuden att delta vid vigseln av XX & XX i Kungsbo kyrka/Ekotemplet i Hagaparken/ i vår vildvuxna trädgård osv osv.
Typ..?
Varför skulle man göra det? Jag ser ingen som helst anledning till att vare sig säga att det ska vara borgerligt eller kyrkligt och tror knappast att det påverkar gästerna på något sätt. Som Red Scarlet skriver, man anger ju när och var vigseln ska vara och det är väl det som är viktigt?
För övrigt kan man väl ha en kyrklig vigsel med präst på annat ställe än kyrka också, så att man är t.ex. utomhus betyder ju inte att det per automatik är borgerligt.
Red Scarlet skrev 2009-08-10 13:02:29 följande:
Nej, jag tycker inte det är relevant.
Kanske har det men gästerna klädsel att göra med. Vid en borgelig vigseln brukar ju gästerna tona ner klädseln och vid kyrkligt klä upp sig lite mera. Så det kanske gästerna vill veta
Jag skulle då vilja veta det iaf
Det har inte vi, det saknar för våra gäster all betydelse att vi gifter oss borgerligt, det avgörande är att vi gifter oss.
Klädkod anges i inbjudan precis som vid kyrkligt bröllop. Varför skulle man klä ner sig vid borgerlig vigsel, det låter som en tanke från den tid när man gifte sig borgerligt för att man var skild eller gravid och följdaktligen borde skämmas och därför göra en diskret affär av sin vigsel; dvs absolut inte fjädra sig med fina kläder i sitt moraliska förfall. Platsen är angiven, klockslaget också. Det är allt de behöver veta. Det skulle vara att folk vet att de inte behöver sjunga upp sig för psalmerna då, möjligen....
Jag har varit på ett borgerligt frackbröllop så nej, att det är borgerligt säger ingenting om festligheternas nivå!
Man följer väl klädkoden hur som? Varför skulle det vara någon skillnad? Är kyrkligt bröllop på något sätt mer värt än ett borgeligt?
Tycker inte att heller är relevant att informera om det.
Hmm, känns som en upprepning...
det finns all anledning att ange var vigseln hålls men inte på vilket sätt den ska hållas såvida det inte är av särskild betydelse (tex pingstsläktingarna går bara på kyrkliga bröllop och då kan det ju vara bra att skriva att det är kyrkligt).
Annars spelar det väl ingen roll för gästerna om det är en präst eller vigselförrättare, möjligen blir en hel hoper glada för att de slipper mima i fader vår...
Att klädsel skulle vara mindre lättsam eller nedtonad på ett borgligt bröllop är ganska förlagt. Idag gifter sig de flesta som gifter sig borgligt lika pampigt som de som gör det kyrkligt. Jag tycker det räcker med att skriva var och klädsel.
vi tänker ha en borgerlig cermoni eftersom vi inte vill lova och svära på nått vi inte tror på. det innebär inte att vi kommer poängtera att det är en borgerlig vigsel i inbjudan, och inte heller att vi förväntar oss att gästerna ska tro att det är mindre fest än vid en kyrlig ceremoni. vi tänker ha klackarna i taket, vara finast av alla och vill att alla ska komma och fira vår kärlek och vårt äktenskap! ;)
Precis! Jag håller med dig helt och hållet.