Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vänta med sex

Stefan09 skrev 2009-09-28 15:36:29 följande:
    Att skriva att någon har fel är helt korrekt väldigt provocerande.
    Sa snubben som inte drar sig för att totalsåga både andra människors tro och yrkesutövning utan att blinka ens.

Först sitter du och kapar en hel tråd med idel spydigheter, påhopp och provokationer av sällan skådat slag...för att sedan inte dra dig för att ta över och börja svara på frågor som inte ens ställts till dig...för att sedan sätta dig i den här tråden och påstå att någon är så otrevlig när den skriver att du inte behöver svara. Trots att du ifrågasatte just det bemötandet bara häromdagen...

Skaffa dig heltäckande skyddskläder, det kommer du att behöva när ditt glashus imploderar.

Att du dessutom använder ord som "ödmjukhet" och "respekt" är ju så man inte vet om man saka skratta ihjäl sig, bli skogstokig eller ringa psykakuten.

Så länge du inte bett Kjell Präst om ursäkt för dina äckliga påhopp så har du inte trovärdighet för ett smack av något du kan komma på att säga. Och jag VET att det inte var i den här tråden, men du får nog stå för din stil och attityd som helhet.

Och vad gäller vad människor tror om kristna och kyrkan så är det beklagligt nog så att så länge folk kräker ur sig sådant som du gjort sedan du dök upp här så behövs inga fördomar. Du uppfyller dem alla alldeles ensam.

Och nu skrev jag här fast jag hade bestämt att låta bli...så det kan gå när någon provocerar...
  • passionsblomman

Här är ett utmärkt och kunnigt inlägg om hur lite Bibeln egentligen säger om hur oredt "gift" definieras.

Det förklarar väldigt bra frågeställningen "när är man gift"

Duchess skrev 2009-09-28 12:03:13 följande:
    Jag vill också följa Bibeln, men för att göra det på rätt sätt kräver det att jag förstår vad som faktiskt står där. För egen del tycker jag att det är smått problematiskt att Bibeln är ganska luddig i kanterna när det gäller äktenskapets ingående. Det jag kan utläsa av GT är i princip inget mer än att när en man inte gör någon hemlighet av att han "känner" en kvinna (har sex med henne) så betraktas de som gifta. Jesus själv talar i NT om att en man ska lämna sin far och sin mor för att hålla sig till sin hustru, och de ska bli ett. Men vad är detta "bli ett"? Jag är ytterst tveksam till att det handlar bara om sex, eftersom jag inte tror att ett äktenskap där man av någon anledning inte kan ha sex skulle vara ogiltigt på något vis. Utifrån Bibelns texter gör jag just nu tolkningen att äktenskapet konstitueras av att man överger sin födelsefamilj (föräldrar och syskon) som primär familj, och istället skapar en ny enhet tillsammans med sin partner. Skeendet ska också vara offentligt och på något vis erkännas av samhället. Själva sexbiten är något som i princip alltid följer med detta, men är inget krav för att det ska betraktas som ett äktenskap. Jag ser också äktenskapet som en världslig institution som Gud gläds över, och som Gud gärna välsignar. Men kikar man på de slutsatser jag kommit fram till här ovanför så finns det ytterst få skäl till att inte betrakta seriösa samboförhållanden som äktenskap. De innehåller ju det offentliga skapandet av en ny, primär familjeenhet, och även samborelationerna är idag reglerade via lagstiftning (även om jag är medveten om att rättsskyddet för gifta är starkare). Att äktenskapet är en ceremoni och en officiell handling verkar också vara gemensamt för de allra flesta kulturers äktenskap....vilket gör det lite extra intressant att man idag kan gifta sig hemligt, såtillvida att det enda som krävs är en snabb ceremoni på rådhuset som inte ens behöver offentliggöras. Om man menar att äktenskap är en offentlig handling så borde väl sådana äktenskap ligga längre ifrån det traditionella äktenskapsbegreppet än vad ett seriöst samboförhållande gör?
  • passionsblomman

Ja för du är så tydlig och bra! .-p

kan du inte bidra lite mer...

Duchess skrev 2009-09-28 23:47:24 följande:
    Oooh! *kikar in och ser att jag är citerad*
  • passionsblomman

VEM är det du pratar med nu??? Fattar du inte att du måste använda citatknappen människa! och har du en sådan dä för hela Bibeln så varsågod, men du är mer än lovligt korkad om du tror det är det alla menar. Du måste på ett forum där många deltar i diskussionerna visa VEM du riktar dina olika inlägg till. Medan du skriver ett kan det hinna in femton andra och allt blir en enda röra om du inte gör som man ska och använde citatknappen!!

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:24:46 följande:
    Du vet att det är åtta kapitel va, vill du fortfarande att jag ska citera eller ska du läsa själv?
  • passionsblomman

Jag tycker man både ute i samhället och i kyrkan på sätt och vis blåser upp sex och betydelsen av sex till helt absurda proportioner fast på olika sätt. Samtidigt gör man sex midre än det är också.

Vad gäller skuld och sexualdrift som talades om redan tidigt i tråden så är det nog ändå om vi tänker efter lite ganska mycket som skuldbeläggs som nog verkligen ska skuldbeläggas också. Det är mycket som kan bli väldigt snett när människor fritt gör precis vad lusten driver dem till.
    Där kommer ju lagstiftningeen in, eftersom sex tminstone måste vara frivilligt för alla inblandade.

Pedofiler tycker nog bara att de har en drift eller vad tror ni? och allt möjligt annat hemskt som görs...

För ig hör sex och integritet oerhört intimt samman. För att kunna ha ett sexliv som man verkligen mår bra i, behöver man ha integritetoch känna sig själv tror jag. Man behöver absolut inte ha övat med många eller alls egentligen för att vara trygg och fri i förhållande till sin kropp och kunna möta en annan människa.

Däremot ser jag inga som helst anledningar att inte njuta av varandra om man båda känner att man vill.

Både inom kyrkan och i samhället i stort så har man använt just sex och skuld som ett sätt att hålla kvinnor i schack och inte bara i kyrkan förklaras tjejer som tar för sig varandes slampor, horor osv. Det är inte länge sedan som både skilsmässa och barn utanför äktenskapet var rejäla skandaler och det är sannerligen inte bara ifrån folk som varit med i kyrkan som det spottats och viskats. Långt därifrån.

Vi har en hora-madonnasyn på kvinnan i mångt och mycket fortfarande och jag tror ärligt talat att vi allihop behöver jobba med den synen, för sådant sitter djupt i folksjälen.

Och lösningen är knappast att alla ska pippa med allt och alla i bärsta Flower Poweranda, utan jag tror för att upprepa mig, att det handlar väldigt mycket om att fostra och forma barn och ungdomar till individer med integritet. Har man det kalrar man av att känna efter vad som är bra för en och man trampar heller inte på någon annans integritet för egen njutnings eller vinnings skull.

Det sker fruktansvärda övergrepp både inom och utom äktenskap.

• passionsblomman

Ibland hör man ju uttrycket "idka könsumgänge" Det låter ju som att sex är när "könen umgås"

( Ursäkta, men hur sjukt lät inte det nudå som Humle och Dumle ungefär...)

Nej men seriöst, när man har umgänge med sitt eget och eller någon annans kön, då har man väl sex?

Det måste ju finnas en definition åt det hållet, eftersom vi ju ställer människor till svars för sina handlingar i de fall där ena parten är ett offer. Då måste man ju kunna bena ut vad som är sexuellt utnyttjande och så vidare.

• passionsblomman

Jamen visst är det viktigt att kunna reda ut det på något vis?! För nog fasen finns det gynekologer och andra läkare som begått övergrepp och nog LÄR man märka om en undersökning plötsligt inte är en vanlig undersökning längre?

Fy vad obehagligt att ens tänka på!

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-01 23:31:06 följande:
    HAHAHAHAOj oj oj, när "könen umgås", den ska jag skriva upp!Jo FAST sexuellt utnyttjande kan ju vara ta på brösten också, så har man då sex när man "umgås" med ett par bröst??? :POch räknas då ett gynekologbesök som sex?! Och tillochmed när man får brösten undersökta?För då har nog alla kvinnor sex utanför äktenskapet :O(okej jag är lite skojfrisk nu men jag är trött) ;)
  • passionsblomman

förresten så kan jag i ett läge vidröra en annan mans kön utan att vara otrogen mot min egen man-det vet alla som jobbat i vården, det ska tvättas en hel del i både hemtjänst och långvård...

...medan jag kan vara bra mycket närmare otrohet genom att kyssa en annan man med all den värme, längtan och innerlighet som egentligenhör till min sambos och mitt förhållande.

Nu är otrohet fullständigt otänkbart för mig öht, men för att spetsa till det och visa på att sex kan vara så mycket och ibland nästan ingenting, så drar jag nu till med att påstå att den där nyss beskriva kyssen skulle kunna vara en värre katastrof -om den verkligen betydde allt det den kan betyda, än om ett fyllesex skulle "råka" hända.

Det senare skulle faktiskt kunna vara precis så klyschigt att "det betydde ingenting..."

Obs igen-jag accepterar verkligen ingen form av otrohet, det är bara ett exempel på vad som kan rymmas i olika handlingar-allt och inget.

• passionsblomman

Usch Aleta! Jag ryser! Stackars dig!

Aleta skrev 2009-10-01 23:46:57 följande:
    Usch, jag gick hos en när det var något knas med en tidig graviditet, han tog ultraljud, men sa så konstiga saker att jag absolut ville ha min man med nästa gång. Det gillade INTE gynekologen, men de saker som han sa var definitivt över gränsen. Jag tordes inte vara ensam med honom, men det var den enda tid jag kunde få snabbt.
  • passionsblomman

Sidospåret är ju relevant dessutom då frågan om man väntar med sex i sig kräver att man faktiskt vet vad det är man väntar med. Det är ju som du sa AAleta ganska avancerat "könsumgänge" man kan ha även om man aldrig fullbordar ett regelrätt samlag.

Förr var ju det viktigaste att det inte blev "konsekvenser" av det man sysslade med på ängar och höskullar, så att man inte behövde bära skammen att föda en oäkting.

Jag tror faktiskt att det här med att "hålla ordning på ungdomarna" egentligen är mycket mer kulturellt än religiöst och att man skapat en hel del regler som fungerat som styrmedel, utan att de egentligen har något uttalat stöd i bibeln.

Hela samhället har dömt skoningslöst utifrån dem och har man kunnat skrämma någon med skuld, skam och utanförskap, så har man gjort det.

• passionsblomman

I inlägg 375 står det.

Stefan09 skrev 2009-10-02 10:31:07 följande:
    Så han är alltså muslim då. Det är ganska viktigt att veta för att kunna svara på dina inlägg. Vilken gren av islam följer han då?
  • passionsblomman

Aleta: Jag tycker du borde få betalt av BT för att du snart skrivit den tydligast tänkbara "hadbok för trådhantering" de kunnat önska sig!

Fjällbruttan: Samma hjärna...

Annelajan: Ja det var precis det jag menade med min hänvisning.

Stefan: Detta är ett annat exempel på vedertaget sätt att möjliggöra kommentarer till flera utan att allt blir en enda röra.

Svar på tråden Vänta med sex