• Annelajan

Vänta med sex

...och så finns det lika många som har valt ATT ha sex som anser att det är det bästa i lika många många avseenden...

• Annelajan
    Fjosok skrev 2009-09-30 22:00:49 följande:
    Just det att man inte skulle kunna leva utan sex? Som om sex vore lika viktigt som mat eller vatten? Sex är inte heller en mänsklig rättighet, vilket fler och fler verkar tycka idag.Nä, avdramatisera sex och om man (som jag) måste leva utan får man väl acceptera det och leva gott ändå?Eller har jag fel?
    Vad är det som gör att du *måste* leva utan sex?
    Om det är självvalt så kan det säkerligen vara mer lätt att stå över...
  • Annelajan

Kjell Präst skrev 2009-10-01 09:10:20 följande:

Allt som kan sägas i den här debatten är förmodligen redan sagt, och debatten stundtals infekterad. Jag tar ändå risken att tala om hur jag som präst ser på detta. Nämligen såhär: Sex är inte synd. Sexualiteten är en gåva som människan fått av Gud. Gud har skapat vår sexualitet, alltså vill Gud att vi ska använda oss av den. Jag kan inte förstå varför det skulle vara särskilt gudi behagligt att vänta med sex tills man gifter sig. Själv gjorde jag det definitivt inte. Jag tror att Gud vill att vi ska ha det bra tillsammans. När två människor av kärlek väljer att dela liv med varandra, oavsett om man lever i äktenskap eller som sambor eller särbor, oavsett om det är ett förhållande mellan två människor av motsatta eller av samma kön,så är det något som Gud tycker är gott. Gud ler varmt när vi visar varandra kärlek, för Gud är själv kärleken. Om vi däremot missbrukar vår sexualitet så att vi sårar andra människor så är det förstås ett misslyckande - men ett lika stort misslyckande om man är sambo/särbo som om man är gift.Nu har jag sagt mitt i den här diskussionen.
    [/citat]
    Bra sagt!
    Wiggy skrev 2009-10-01 09:26:10 följande:
    [citat]
    Kjell Präst skrev 2009-10-01 09:10:20 följande:Menar du att han smygtittar?
  • Annelajan
    Aleta skrev 2009-10-01 09:47:50 följande:
    Men är det verkligen så att man bara håller handen och dricker te? Jag har ju svårt att tro det (eftersom jag känner mig själv .)Nu behöver jag lite upplysning av er som väntar så att jag inte lever med vanföreställningar.Pussas ni inte?Kramas?Hånglar?Känner lite på varandra och så där?
    Min arbetskamrat har av religiösa skäl väntat med sex före äktenskapet...men av nyfikenhet frågade jag samma sak och hans svar blev "Man kan tillfredsställa varandra utan att ha sex (penetrerande sådant)och det gör vi"...
  • Annelajan

...kan tillägga att han HAR haft sex, även penetrerande sådant, med andra tjejer innan han träffade den tjejen som han ville gifta sig med.
    Hon däremot hade inte haft det, enligt honom.

Så egentligen ställer väl kanske inte religionen till så mycket- man kanske kan göra lite som man vill...??

• Annelajan
    Heloise skrev 2009-10-02 00:04:47 följande:
    Jag känner iofs en tjej som genomgått någon form av rit som tagit bort all sex hon har haft och hon är numera oskuld igen, iaf i hennes kyrkas ögon. Perosnligen tycker jag att det är lite löjligt att tro att man kan tvätta bort ett 5årigt sexuellt förhållande.
    ...ytterligare ett "sidospår" men jag har en kvinnlig bekant som är tillsammans med en muslim, som i sin religion har en del stora NO-NO vad det gäller sexuellt umgänge...men han KAN och FÅR utföra alla dessa NO-NO så länge han utför en reningsritual i duschen efteråt...jag tycker att det är konstigt
  • Annelajan
    Stefan09 skrev 2009-10-02 09:38:24 följande:
    Fast muslimer eller judar är ju inte direkt kristna eller hur. Sverige är ett högst sekulariserat land därför är det inte mer än 0,1% kristna och jag vill poängtera att alla kristna är troende annars är man inte kristen alls. Men sett till världen är det helt tvärtom, kristendomen är ju ändå världens största religion!
    Det finns en ikon i varje inlägg som du kan klicka på för att citera det inlägget du svarar på- det blir lättare att veta VEM du svarar då.
    Nu vet inte jag om ditt inlägg var ett svar till.
  • Annelajan
    Stefan09 skrev 2009-10-02 09:41:15 följande:
    Det är ju dubbelmoral? Kan han inte bara vara ärlig med att han syndar då? Alla gör vi fel ju.
    Ja, jag ser det också som dubbelmoral.
  • Annelajan
    Stefan09 skrev 2009-10-02 09:41:15 följande:
    Det är ju dubbelmoral? Kan han inte bara vara ärlig med att han syndar då? Alla gör vi fel ju.
    Jag vet inte om man "får" synda hur mycket som helst i det sammanhanget.
    Jag vet inte heller om det är ett berättigat "ops, jag gjorde fel" när det är något man gör om och om igen- en synd ska man ju förstå och be om förlåtelse för- inte göra om samma fel en gång till...
Svar på tråden Vänta med sex