Kjell Präst skrev 2009-10-01 09:10:20 följande:
Allt som kan sägas i den här debatten är förmodligen redan sagt, och debatten stundtals infekterad. Jag tar ändå risken att tala om hur jag som präst ser på detta. Nämligen såhär: Sex är inte synd. Sexualiteten är en gåva som människan fått av Gud. Gud har skapat vår sexualitet, alltså vill Gud att vi ska använda oss av den. Jag kan inte förstå varför det skulle vara särskilt gudi behagligt att vänta med sex tills man gifter sig. Själv gjorde jag det definitivt inte. Jag tror att Gud vill att vi ska ha det bra tillsammans. När två människor av kärlek väljer att dela liv med varandra, oavsett om man lever i äktenskap eller som sambor eller särbor, oavsett om det är ett förhållande mellan två människor av motsatta eller av samma kön,så är det något som Gud tycker är gott. Gud ler varmt när vi visar varandra kärlek, för Gud är själv kärleken. Om vi däremot missbrukar vår sexualitet så att vi sårar andra människor så är det förstås ett misslyckande - men ett lika stort misslyckande om man är sambo/särbo som om man är
gift.Nu har jag sagt mitt i den här diskussionen.
[/citat]
Bra sagt!
Wiggy skrev 2009-10-01 09:26:10 följande:
[citat]
Kjell Präst skrev 2009-10-01 09:10:20 följande:Menar du att han smygtittar?