Inlägg från: Flygande taxen |Visa alla inlägg
  • Flygande taxen

Vänta med sex

Energy skrev 2009-08-25 14:36:46 följande:
    Om man känner att man vill vänta så tycker jag man ska vänta och vill man köra så kör man. Men att tycka att någon är "ute och cyklar" för att den vill vänta så tycker jag att dom har för mycket fritid att tycka så mycket om saker. Det är ju vad som är viktigt för individerna.
    Håller med om detdär.

Det viktigaste är inte vad man själv väljer att göra. Huvudsaken är att man inte känner sig tvingad till att välja det ena eller det andra. Eller att man inte blir respekterad för sitt val.

Känns det rätt att vänta, då ska man vänta. Ingen ska behöva bli retad/mobbad el. likn. för det.
    Men vill man inte vänta utan känner att man vill ha sex före bröllopet, då ska man heller inte bli stämplad som en slampa eller nåt annat fult för det.

Det viktigaste är att man själv får fatta egna beslut om sin egen kropp och att andra respekterar detta.

Därför tror jag många blir lite "rädda" av att unga nuförtiden väljer att vänta. Man är helt enkelt rädd för att det ska bli norm, så att man inte längre har möjlighet att välja. Dvs. att det blir en tillbakagång till den tiden då allt annat än oskuldsfulla brudar (och kanske också brudgummar, men det var väl inte lika noga?) var totalt tabu.

Jag/vi väntade inte med sex tills bröllopet. Vi hade också båda haft andra innan vi träffade varandra.
  • Flygande taxen

Ha! Det är ju sant det... om man ser saken ur den synvinkeln alltså. Eller ja... du får inte ha sex med din blivande, förrän ni gifter er. Men man kan ha haft tidigare sexuella förhållanden utan att det påverkar saken då..

shakynose skrev 2009-10-02 07:52:27 följande:
    Då har det ju ingen som helst betydelse att vänta med sex tills efter bröllopet!
  • Flygande taxen

Helt nyfiken fråga som går rätt mycket OT, eller nja... kanske inte.

Men, råkar du veta ifall det är OK för också kvinnor/tjejer att göra så. Dvs. är det okej enligt hans tro att kvinnor har sex före äktenskapet sålänge de utför reningsritualer. Eller är det bara männen förunnat.

Annelajan skrev 2009-10-02 10:30:12 följande:
    Han lever sitt liv efter Koranens ord.
  • Flygande taxen

Åh vad fräckt!
    Vad är det för slags "reningsritual" då, om den bara klarar av att rena männen. De borde kanske se över sin religiösa hygien då *fniss*
    Men väldigt orättvist i alla fall. Lika för alla, ska det vara!

Annelajan skrev 2009-10-02 10:33:49 följande:
    Flygande taxen skrev 2009-10-02 10:32:53 följande:
    Enligt honom så är det bara männen förunnat.
  • Flygande taxen

Jo... lite follow up på mitt tidigare inlägg.

Om det bara är män som kan rena sig och därför ha sex före äktenskapet, vilka slags kvinnor är det då de har sex med?
    Ogifta kvinnor, faller direkt bort.
    Gifta kvinnor? Knappast.
    Horor???

Eller hur klassar då deras religion de kvinnor som dessa män är tillåtna att ha sex med?
    Eller måste muslimska män skaffa flickvänner ur andra religioner för att kunna ha sex före Ä.S.?
    Ja... nu drog det iväg rätt mycket OT, ursäkta...

• Flygande taxen

Hmmm... hela grejen låter rätt så paradoxal i mina öron. Men ja, de får väl göra som de vil, sålänge ALLA är glada och nöjda. (här räknas väl hedersmord och påtvingad prostituion automatiskt bort...)
    Ja, ja... vi gör alla våra val. Själv valde jag att gå ur kyrkan, då får jag göra som jag själv vill *skratt*

Annelajan skrev 2009-10-02 10:46:27 följande:
    Jag vet inte...kanske ytterligare en anledning för reningsritualen
  • Flygande taxen

Tja... inte precis. Inte är det ju någon som tvingar en till nåt, men det finns ju vissa seder och bruk som jag tycker man bör följa som kristen. Och om jag väljer att helt strunta i detta, vad är det då för vits attman är med i försämlingen ÖHT?
    Om jag inte vill leva efter deras normer och följa deras seder och traditioner så varför ska jag då vara med?
    Som att vara med i en bokklubb du aldrig beställer böcker från.

Nå, om inte annat så vill jag inte ebtala kyrkoskatt till en kyrka jag inte stöder. Och det slipper jag ju inte undan som medlem i försämlingen. Så där är iaf ett exempel på hur jag nu "får göra som jag vill".

Sen har det ju varit många, långa diskussioner om hur själva vigselakten ska utföras. Man FÅR faktiskt INTE göra precis som man vill i kyrkan. Några exempel som diskuterats är brudöverlämning och dansa upp till altaret.
    Vi fick utforma vår vigsel, i princip, hur vi ville. Så det blev exempel nr 2.

Stefan09 skrev 2009-10-02 11:23:11 följande:
    Och det får du inte annars? Haha
  • Flygande taxen

Det betyder väl inte per automatik att man passar bättre ihop. Finns flera inriktningar inom bara kristendomen och islam också) som inte alls kan hålla sams, fastän de tror på samma gud osv.
    Det är nog mer kulrutskillnader än religionsskillnader som kan försvåra i ett förhållande, tror jag.

En ateist uppvuxen i ett (överlag) krsitet land, som Sverige, har nog mer förståelse för en kristen än vad en muslim, som kommer från en helt annan kultur, har. Nu säger jag ju inte att muslim-kristna förhållanden per automatik inte skulle fungera. Jag menar bara att både kombinationerna kan funka lika bra/dåligt.

Stefan09 skrev 2009-10-02 11:30:44 följande:
    Jag trodde det var uppenbart, båda har en religion och tror på samma Gud.
Svar på tråden Vänta med sex