• ario

Vänta med sex

Nej, det är inte samma Gud

Var har du lärt dig det att Allah och Gud är samma person?

Stefan09 skrev 2009-10-02 11:30:44 följande:
    Jag trodde det var uppenbart, båda har en religion och tror på samma Gud.
  • ario

Absolut!

Men tänk på meningen "Allah agbar" betyder (på arabiska)
    Då förstår man innebörde av meningen och varför vi inte har "samma" Gud, men vi tror sjävklart på att det bara finns EN Gud, men frågar är ju..vems Gud existerar...?!

Nåja, det är en lång diskussion, men jag trodde också många år att det var en och samma Gud tills jag verkligen började studera religion

Aleta skrev 2009-10-02 20:05:22 följande:
    Båda tror på Abrahams gud i grunden, även judar. Sedan går åsikterna isär om hur man ska tro och en massa detaljer om vem som var vad och varför runt omkring.
  • ario

Det finns det säkert:)

SelMseh skrev 2009-08-12 23:51:10 följande:
    Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...Finns det några här på BT som valt att vänta? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?
  • ario

Eftersom det fanns flera religioner då islam började expanderas så ville Islam förmedla att DERAS Gud var störst, och därför betyder meningen att "Allah är störst" ( Man ville betona att Deras Gud var störst bland andra religioners Gudar..)

Usch..nu blev det lite koko när jag förklara...:P

Annelajan skrev 2009-10-02 20:15:10 följande:
    Vad betyder "Allah agbar" då?
  • ario

Jag har svarat i andra tråden..:)

Hammerman skrev 2009-10-02 20:18:43 följande:
    Annelajan skrev 2009-10-02 20:15:10 följande:
    Betyder, enligt Wikipedia, "Gud är stor" eller "Gud är störst". Ser inte riktigt hur det stöder arios utlåtande?
  • ario

Sen kan det vara så att de som väntar med sex efter bröllop gör det eftersom de inte vill ha många partner innan äktenskap.

SelMseh skrev 2009-08-12 23:51:10 följande:
    Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...Finns det några här på BT som valt att vänta? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?
Svar på tråden Vänta med sex