• soon honeymoon

7/11 Tips budgetdukning. Höst eller vinter?

Det är svårt att veta vädret den 7 november. Senhöst eller tidig vinter? Någon som kan tipsa på budgetdukning? Blommor eller annan dekoration? En massa ljus måste det bli i mörkret i af. Dessutom funderar jag på att ha annat än champagne/bubbelvin till brudskålen som en udda detalj. Skulle va kul med någon höstig/vintrig drink istället. Någon som har ett bra recept?

• Svar på tråden 7/11 Tips budgetdukning. Höst eller vinter?
  • Flygande taxen

Vi ska ha bröllopsfest den 17:e oktober. Har också tänkt duka med massa ljus.
    Det som jag gör, ang. dukningen, för att försök hålla budgeten nere är att jag köper massa små ljuslyktor billigt på loppis :)

Har tänkt duka och dekorera i rött och svart, och nu när julen känns verkligt långt borta, så säljer folk bort röda ljuslyktor jättebilligt! Köper dom för några kr styck.
    Bryr mig inte i att de inte matchar eller att någon kanske är kantstött, för jag har tänkt placera dom i lite större grupper i mitten på borden. Då gör det inget att alla kanske är udda. Tror inte heller att det märks ifall nån är kantstött :)

Sen dämpar jag mitt eget dåliga samvete litegrann också, känns inte lika ondöigt att köpa nåt för endast en kväll, när man vet att det redan använts många gånger tidigare.

Har också tänkt "budgetpynta" med typ stora röda och svarta hjärtan som jag klipper ut i färgad kartong och hänger upp på väggarna. Och om det fortfarande finns röda höstlöv ute så kanske jag tar in såna och stör på borden.

Ett alternativ till bubbelskålen kanske kunde vara nån slags varm drink, när bröllopet ändå är så pass sent på året och det börjar bli kallt. T.ex. irish coffé, nån slags varm choklad-drink etc.

• nano86

OM man gillar loppis/antika/äldre saker (som jag gör ) så tror jag att det blir jättevacker med en massa udda ljusstakar och ljuslyktor/värmeljushållare. Att kunna duka borde i lite olika stil, ett bord med ljusstakar i trä kanske, och ett i med fina i mässning (kostar ju nästan ingenting på loppis) och ett med färglada i kermaik kanske.

• Önskebrunnen

Hej
    Om jag gift mig på höst/vinter hade jag nog plockat kottar,kvistar,lingonris, mossa mm att dekorera med ev.konstgjorda bär/blommor.Kan ju sprejas med färg om naturfärger inte är det man vill ha.Och ljus!!
    Själv gifte jag mig på sommaren men hade ändå konstgjorda blomrankor och lite vanliga blommor.Och ljus. För vi var tvugna att duka dagen före.

• nano86

Just glömde ju att säga vad jag ska ha *snurrig*

Vi ska ha lila ljus (vanliga "tunna höga") ljusstakar som finns i lokalen vi hyr (vanliga små i glas) och sen ska jag använda våra julgranskulor som råkar vara i lila och silver ev, blir det bruna också. Vi ska gifta oss 28/nov.

• evst

Hej nano86 - vi gifter oss också 28 nov! Kul att se någon mer med samma datum

Gillar man dekor så tycker jag höstdekor dvs höstlöv, kottar mm funkar bra även i november.

Själva skall vi bara ha vita dukar och vita ljus, dvs ingen dekor.

• Maalina

Har ett supergott recept på en vinterdrink som är min favorit! Älskar den!

Glöggdrink med fläder
    1 glas

Ingredienser
    3/4 dl vit glögg
    3/4 dl fläderblomssaft, utspädd
    1 klyfta lime
    isbitar

Tillagning
    Blanda glögg och fläderblomssaft. Lägg i en klyfta lime och toppa med is.

(www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=38819)

• Linum

Plocka stenar, kastanjer (är fina i september), mossa.

Fint att dekorera med.

• FiaLottaoälsklingen

beroende på väder och vind men finns det rönnbär kvar som är fina så är det kalasfint att duka med och det verkar vara ett riktigt rönbärsår i år. Annars som redan nämnt, kottar, mossa(skaka ordentligt och låt ligga ett par dar så alla kryp försvinner!) och grenar skapar tillsammans med ljus en riktigt mysig atmosfär

• soon honeymoon

Tack för era svar! Jag tycker också att det är läckert med ljus i alla former och storlekar, gärna i olika vaser och ljuskoppar. Något som är superfint är grankvistar i en genomskinlig vas. Innan era inlägg kände jag att det kanske skulle bli för vintrigt. Men det kanske funkar? För er som gifter er i slutet av november ÄR det ju vinter (i af här i Norrland) så det är mitt tips till er!

• Uttan

Ett tips är att plocka löv och lägga i press i tjockare böcker. Sen spreja lim på dem och strö glitter på. Oerhört fint med ett band av dessa i mitten med ljus i olika höjder ovanpå. Om det är kallt ute (beror såklart delivs på väder samt var man bor) så är ljuslyktor i is jättefint vid ingången.
    Jag & min sambo ska gifta oss i december 2010 och tänker köra vitt, silver och rött tema. Då tänker vi köpa vinrött tyg (sammetsliknande vill jag tro) och klä borden i. Sen ljus och lyktor i silver/vitt på borden.

• grönklänningmedsvartspets

frostade äpplen är jättefint. kanske lite för vintrigt men det är ju smaken som avgör.

äpplen i valfri färg
    äggvitor
    strösocker

lägg äggvitor i en skål(modell vanlig frukostskål blir bra) snurra äpplena i vitorna och rulla sen i sockret:)

Busenkelt och jättefint.

• soon honeymoon

Igen, tack för tipsen! Måste nog vänta in väderleken. Det är ju lite avgörande om det hunnit komma snö, då är höstlöv kanske lite passé? Jag har köpt cellofanpåsar på Panduro som jag ska använda till presenten till gästerna, någon som har en idé vad man kan fylla dem med som gärna matchar dukningen....

Svar på tråden 7/11 Tips budgetdukning. Höst eller vinter?