• evst

Ekonomi för bröllopet?

Hej!

Funderat en del på detta med ekonomin - hur olika man resonerar. Vi bestämde oss ganska hastigt o lustigt i våras att gifta oss i november, då var redan vår sommarsemester bokad och delvis betald. Då semesterresan var ganska dyr, har vi inte kunnat lägga undan några pengar före sommaren.

Vi har redan bokat allt för bröllopet, vi räknar med att festen kommer att gå på ca 70-75 000 kr inklusive allt (lokal, mat, personal, dryck, dj mm). Vi tänker oss ganska låga kostnader för allt annat - klänning, bukett, ring, hans kläder mm.

Vi kommer inte kunna lägga under så mycket till nov som bröllopet kostar, utan har tänkt ta ett banklån på den summa som behövs då det är dax.

Hur resonerar ni kring ekonomin inför bröllop - spara länge för att ha råd med det ni vill ha, ta lån för att få råd med det ni vill ha eller ha ett budgetbröllop för att slippa låna? Eller får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar?

Bara nyfiken!

• Svar på tråden Ekonomi för bröllopet?
  • evst

Kul att läsa om hur ni andra resonerar! Det är helt klart olika hur man tänker

Själv har jag en gång gift mig till just ett budgetbröllop, där vi snålade med allt och fixade och trixade, bad om hjälp av vänner o bekanta. Jag vill inte göra det igen, så känner jag.

För mig är det enormt viktigt att festen blir trevlig och att ingen skall behöva lyfta ett finger för den, mer än personalen vi betalar. Vi betalar för att vår personal skall sköta allt, vi och våra gäster kommer bara dit och har en trevlig kväll.

Allt runt omkring bröllopet, kläder, bukett, inbjudningskort mm har vi skurit ner till ett mininum. Jag tänker köpa en lite finare klänning till hösten då affärerna får in vinterns festkläder, buketten kommer att bestå av 10 rosor i olika färger som jag köper lösa, skor har jag redan, jag fixar hår och makeup själv, vi har inbjudningar men inga andra tryckkostnader än dessa (700 kr), vi skall också bara ha nya datum i förlovningsringarna. Fotografen är den enda kostnaden utöver festen, kommer nog att kosta ca 3500 kr totalt, samt en hotellnatt efter bröllopet, ca 1600 kr.

• evst
    Ore skrev 2009-08-13 14:31:27 följande:
    Jag skulle personligen ALDRIG låna för ett bröllop. Överhuvudtaget lånar jag inte till något som inte har ett bestående värde, på något sätt. Dvs jag skulle aldrig ta lån för att köpa en bil heller... Men men, vet man att man kan betala tillbaka lånet relativt fort så är det ju mer "istället" för sparande. Eftersom man aldrig vet om man blir arbetslös, långtidssjukskriven eller liknande, så skulle jag inte vilja vara bunden vid ett lån någon längre tid.
    Vi resonerar lite som du, att lånet på en del av kostnaden för bröllopet (kanske hälften) är istället för sparande, före våren 2010 kommer det ju att vara tillbakabetalt Lite får vi därmed lida för att vi var spontana....

Vi har heller inga lån på varken huset eller bilen och bor ändå i sthlm där huspriserna är astronomiska, så det känns som att ett konsumtionslån under 4-5 månader är "OK". Hade vi däremot redan haft en massa lån, hade jag nog inte velat låna till bröllopet också.....
  • evst
    Snäckan4 skrev 2009-08-13 14:47:44 följande:
    Oj, om ni bor i Stockholm och inte har något lån till huset känns det som ni borde kunna betala bröllopet utan att låna! : - )
    Fast man kan ju inte äta ett hus, eller betala med...

Nja, möjligen hade vi kunnat pynta upp allt i nov om vi inte åkt på dyr 3 veckor semester i juli...som vi betalade cash för utan att spara mer än 1 månad, men men, det var planerat sedan länge medan bröllopet var ett spontanbeslut sent i våras. Vi skulle utan problem kunna betala för festen i november med hjälp av en kredit som vi har, men kostnaden för att använda den "nödhjälpen" är högre än kostnaden för ett mindre lån, och jag tycker krediter på kort är värre än ett vanligt banklån.

Vi får väl se hur mycket vi hinner lägga undan till nov, det är ju några månader kvar!
Svar på tråden Ekonomi för bröllopet?