• evst

Ekonomi för bröllopet?

Hej!

Funderat en del på detta med ekonomin - hur olika man resonerar. Vi bestämde oss ganska hastigt o lustigt i våras att gifta oss i november, då var redan vår sommarsemester bokad och delvis betald. Då semesterresan var ganska dyr, har vi inte kunnat lägga undan några pengar före sommaren.

Vi har redan bokat allt för bröllopet, vi räknar med att festen kommer att gå på ca 70-75 000 kr inklusive allt (lokal, mat, personal, dryck, dj mm). Vi tänker oss ganska låga kostnader för allt annat - klänning, bukett, ring, hans kläder mm.

Vi kommer inte kunna lägga under så mycket till nov som bröllopet kostar, utan har tänkt ta ett banklån på den summa som behövs då det är dax.

Hur resonerar ni kring ekonomin inför bröllop - spara länge för att ha råd med det ni vill ha, ta lån för att få råd med det ni vill ha eller ha ett budgetbröllop för att slippa låna? Eller får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar?

Bara nyfiken!

• Svar på tråden Ekonomi för bröllopet?
  • Fides spes caritas

Får jag lägga till en fråga?

Jag undrar över de som sparar till bröllopet, sparade/sparar ni ihop hela summan och utgick ifrån det? Eller betalde ni längs vägen?

• Snäckan4

Det är ju väldigt olika hur man bestämmer sig för att göra. Min personliga åsikt är att jag aldrig skulle låna till bröllopet, precis som jag aldrig skulle låna till att åka på resa mm, dvs inga lån om det inte finns en säkerhet bakom. Det är ju dessutom ganska hög hyra på s.k. konsumtionslån där banken inte får någon säkerhet. Jag tycker att har man inte råd så ska man heller inte konsumera. Då får man vänta med att gifta sig tills man har sparat ihop tillräckligt eller så får man dra ner på budgeten, vilken inte alls behöver betyda att bröllopet blir mindre fint eller minnesvärt. Detta är alltså min åsikt, jag förstår att alla inte håller med mig men det är så jag har blivit uppfostrad. Man köper inte om man inte har pengar till det själv.

• Snäckan4

De största posterna kommer ju i slutet när mat, sprit, lokal och musik ska betalas så det är svårt att betala pö om pö. Vi räknade på hur mycket vi skulle hinna spara ihop varje månad fram tills bröllopsdagen och gjorde budgeten utifrån det.

Fides spes caritas skrev 2009-08-13 13:25:57 följande:

Får jag lägga till en fråga?Jag undrar över de som sparar till bröllopet, sparade/sparar ni ihop hela summan och utgick ifrån det? Eller betalde ni längs vägen?
  • konstigabaralillajag

Vi kommer inte låna eller få ekonomisk hjälp av föräldrar. Vår budget styr bröllopet/festen. Har kommit undan med mycket tjänster-gentjänster till vårt, vilket jag tycker är jätteskönt.

• Snoddasen

Håller med snäckan4, jag personligen skulle inte ta lån för att bekosta bröllopet. vi har sparat pengar i ca 1,5-2 år och har en budget på ca 80-85000 kr. hade vi inte haft möjlighet att spara så mycket pengar hade vi antagligen väntat med att gifta oss tills vi hade fått ihop tillräckligt.

vi sparade ihop största delen av pengarna först för att kunna veta ungefär hur mycket vi hade att gå på. därefter gjorde vi en budget och började shoppa loss :)

• Flygande taxen

Till viss del skulle jag kunna tänka mig att ta lån för ett bröllop. Men å adnra sidan så är de summorsom jag anser vara rimliga att lägga ner på en sån fest betyyydligt mycket lägre än vad andra tydligen lägger ut.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta ett lån i 100 000 krs-klassen för ett bröllop. Däremot kunde jag nog tänka mig att ta ett lån på kanske 20 t.o.m. 30 000 kr för ett bröllop.

Vi ska ha en väldigt liten fest och jag bestämde maxbudgeten till 20 000 kr (eller egentligen 2000 ?). Vi gifte oss tidigare i år, så det går inga utgifter till nåt sånt. Klänningen köpte jag i vårast och vi köpte heller inga nya ringar utan putsade upp förlovningsringarna och la till datumet för bröllopsdan.
    Klänningen kostade ju förvisso 800 kr, ungefär, och den räknar jag inte heller i budgeten till festen. Så säkert kommer hela kalaset att gå på mer än 20 000 iaf, när man ser till det stora hela.

Annars så har vi sökt efter billiga alternativ, både gällande mat och lokal. Båda två av oss avskyr dansband, så det blir itne till att betala för nåt sånt (vilket är rätt så vanligt på bröllop här var jag bor). Inte heller ids vi slösa pengar på en dj, då man kan fixa bra spellistor själv på datorn.
    Tycker också att det känns himla onödigt att satsa massvis med pengar på t.ex. inbjudningskort, dekorationer m.m. för du kommer ju inte att ha använding för sakerna mer än en gång.
    Sen kommer vi också att försöka köpa in vin, bubbel etc. lite nu som då, av pengar ur vår vardagskassa. Så visst blir det kostnader ändå, men inte så att man behöver ha stora mängder sparade pengar, eller ta ett lån.
    Räcker inte pengarna till att bjuda folk på tillräckligt med dricka sen, så kommer vi hellt kallt att meddela innan bröllopet att om nån verkligen vill supa (dvs. dricka mer än nåt vinglas till maten och likör till kaffet, som vi bjuder på) så är det "eget dricka med" som gäller. Går helt bra tycker jag, då det ända bara är den närmaste släkten och de närmaste vännerna som bjuds.

En "vanlig" fest för ca 45 pers. kostar knappast mer än 20 000, så därför förtår jag itne varför kostnaderna måste skena iväg så himla bara för att det är ett bröllop. Men det är ju bara min syn på saken.

Japp. Och eftersom jag saknr förmågan att fatta mig kort, så kan jag inte säga att det var min åsikt i korthet. Det var min åsikt, i långhet :)

• evst

Kul att läsa om hur ni andra resonerar! Det är helt klart olika hur man tänker

Själv har jag en gång gift mig till just ett budgetbröllop, där vi snålade med allt och fixade och trixade, bad om hjälp av vänner o bekanta. Jag vill inte göra det igen, så känner jag.

För mig är det enormt viktigt att festen blir trevlig och att ingen skall behöva lyfta ett finger för den, mer än personalen vi betalar. Vi betalar för att vår personal skall sköta allt, vi och våra gäster kommer bara dit och har en trevlig kväll.

Allt runt omkring bröllopet, kläder, bukett, inbjudningskort mm har vi skurit ner till ett mininum. Jag tänker köpa en lite finare klänning till hösten då affärerna får in vinterns festkläder, buketten kommer att bestå av 10 rosor i olika färger som jag köper lösa, skor har jag redan, jag fixar hår och makeup själv, vi har inbjudningar men inga andra tryckkostnader än dessa (700 kr), vi skall också bara ha nya datum i förlovningsringarna. Fotografen är den enda kostnaden utöver festen, kommer nog att kosta ca 3500 kr totalt, samt en hotellnatt efter bröllopet, ca 1600 kr.

• maj2010
    Snäckan4 skrev 2009-08-13 13:30:20 följande:
    De största posterna kommer ju i slutet när mat, sprit, lokal och musik ska betalas så det är svårt att betala pö om pö. Vi räknade på hur mycket vi skulle hinna spara ihop varje månad fram tills bröllopsdagen och gjorde budgeten utifrån det.
    Precis så har vi också gjort. Vi gifter oss i maj nästa år och började spara på ett särskilt konto i vintras. Det enda som är inköpt hittills är min klänning och lite papper till inbjudningskort. Vi fortsätter spara i samma takt och betalar saker allt eftersom de köps in. Men som sagt, den stora smällen kommer ju efteråt, när själva festen ska betalas.
  • maj2010

Och vi får inga ekonomiska bidrag från våra föräldrar. Däremot har min sambos syster sagt att hon vill betala för ett liveband på festen som bröllopspresent åt oss. Inte illa!

• Red Scarlet

Ett bra tips är att betala av lite eftersom, det finns ju mycket saker som kan betalas längre tid i förväg så har man det gjort. Vi tog några saker varje månad. En annan grej är att ta med ALLT i budgeten, folk fasas över att vår budget hamnade på 160 000:-, men då fanns ALLT med från start till mål: porto till frimärke, efterbeställningar på foton/förstoringar, taxiresor under bröllopsdagen, taxi till flygplats för bröllopsresa, kostnad för pass till resan, läkemedel osv osv. Allt finns med. Skulle jag räknat bort alla 'småsaker' som inte hör till de stora posterna för bröllopsbudgeten (klänning, lokal, mat osv) skulle vi kanske kunna dra av 20 000-30 000:-.

Svar på tråden Ekonomi för bröllopet?