Till viss del skulle jag kunna tänka mig att ta lån för ett bröllop. Men å adnra sidan så är de summorsom jag anser vara rimliga att lägga ner på en sån fest betyyydligt mycket lägre än vad andra tydligen lägger ut.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta ett lån i 100 000 krs-klassen för ett bröllop. Däremot kunde jag nog tänka mig att ta ett lån på kanske 20 t.o.m. 30 000 kr för ett bröllop.
Vi ska ha en väldigt liten fest och jag bestämde maxbudgeten till 20 000 kr (eller egentligen 2000 ?). Vi gifte oss tidigare i år, så det går inga utgifter till nåt sånt. Klänningen köpte jag i vårast och vi köpte heller inga nya ringar utan putsade upp förlovningsringarna och la till datumet för bröllopsdan.
Klänningen kostade ju förvisso 800 kr, ungefär, och den räknar jag inte heller i budgeten till festen. Så säkert kommer hela kalaset att gå på mer än 20 000 iaf, när man ser till det stora hela.
Annars så har vi sökt efter billiga alternativ, både gällande mat och lokal. Båda två av oss avskyr dansband, så det blir itne till att betala för nåt sånt (vilket är rätt så vanligt på bröllop här var jag bor). Inte heller ids vi slösa pengar på en dj, då man kan fixa bra spellistor själv på datorn.
Tycker också att det känns himla onödigt att satsa massvis med pengar på t.ex. inbjudningskort, dekorationer m.m. för du kommer ju inte att ha använding för sakerna mer än en gång.
Sen kommer vi också att försöka köpa in vin, bubbel etc. lite nu som då, av pengar ur vår vardagskassa. Så visst blir det kostnader ändå, men inte så att man behöver ha stora mängder sparade pengar, eller ta ett lån.
Räcker inte pengarna till att bjuda folk på tillräckligt med dricka sen, så kommer vi hellt kallt att meddela innan bröllopet att om nån verkligen vill supa (dvs. dricka mer än nåt vinglas till maten och likör till kaffet, som vi bjuder på) så är det "eget dricka med" som gäller. Går helt bra tycker jag, då det ända bara är den närmaste släkten och de närmaste vännerna som bjuds.
En "vanlig" fest för ca 45 pers. kostar knappast mer än 20 000, så därför förtår jag itne varför kostnaderna måste skena iväg så himla bara för att det är ett bröllop. Men det är ju bara min syn på saken.
Japp. Och eftersom jag saknr förmågan att fatta mig kort, så kan jag inte säga att det var min åsikt i korthet. Det var min åsikt, i långhet :)