• evst

Ekonomi för bröllopet?

Hej!

Funderat en del på detta med ekonomin - hur olika man resonerar. Vi bestämde oss ganska hastigt o lustigt i våras att gifta oss i november, då var redan vår sommarsemester bokad och delvis betald. Då semesterresan var ganska dyr, har vi inte kunnat lägga undan några pengar före sommaren.

Vi har redan bokat allt för bröllopet, vi räknar med att festen kommer att gå på ca 70-75 000 kr inklusive allt (lokal, mat, personal, dryck, dj mm). Vi tänker oss ganska låga kostnader för allt annat - klänning, bukett, ring, hans kläder mm.

Vi kommer inte kunna lägga under så mycket till nov som bröllopet kostar, utan har tänkt ta ett banklån på den summa som behövs då det är dax.

Hur resonerar ni kring ekonomin inför bröllop - spara länge för att ha råd med det ni vill ha, ta lån för att få råd med det ni vill ha eller ha ett budgetbröllop för att slippa låna? Eller får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar?

Bara nyfiken!

• Svar på tråden Ekonomi för bröllopet?
  • Stardusty

Vi ville verkligen gifta oss ett speciellt datum när vi väl förlovade oss och då jag precis hamnade mellan två jobb blev ekonomin lite trytande. Så valet var att dra ner på kostnaderna eller byta datum och valet blev dra ner. Såhär i efterhand ser jag inget som hade blivit bättre om vi hade haft mer pengar, tyckte allt blev superlyckat! Det enda jag hade gjort annorlunda skulle vara att ta in catering som skötte allt istället för att vi + min familj gjorde all mat + tårta.
    Vi sparade så mycket vi kunde men tog inga lån. Fick bidrag av mina föräldrar genom att de gjorde maten tillsammans med oss.

• lecaroline

Red Scarlet skrev 2009-08-13 14:54:38 följande:

Hur kan man inte ha koll på hur mycket man har lagt ner/lagt ut bara för att man köper vissa saker eftersom?
    jag satt och skrev ner efter min köp så att vi hade koll på hur mycket vi faktiskt betalat.. Hur lätt som helst!!
  • Mrs Opp

Vi betalar allting själva och sparar pengar för att kunna göra det. Vårt bröllop, eller rättare sagt festen efteråt blir en enkel och intim sak så kostnaderna är lyckligtvis inte så höga. Jag hade personligen inte heller lånat pengar till detta, håller med snäckan där om lån utan säkerhet. Men alla är vi ju olika!

Vi kommer att köpa en hel del eftersom. Jag älskar att pyssla och vill inte skjuta upp allt tills dagarna före.

• Red Scarlet
    lecaroline skrev 2009-08-13 15:23:34 följande:
    Red Scarlet skrev 2009-08-13 14:54:38 följande:
    jag satt och skrev ner efter min köp så att vi hade koll på hur mycket vi faktiskt betalat.. Hur lätt som helst!!
    Jo så gjorde vi också...
  • mammab

vi kommer spara. tycker inte man ska låna till ett bröllop och fest.

hinner vi inte få ihop det vi behöver fram tills dess så får vi helt enkelt skjuta fram det. inte mer med det egentligen..

• KatjaB

själv skulle jag aldrig ta ett lån för att gifta mig, lika lite som jag skulle ta ett lån för att åka utomlands eller något annat som inte har något värde.
    Tycker någonstans att konsumtionen blir lite väl hysterisk då. Det handlar väl ändå om att man vill dela sitt liv med den man älskar, och om man inte har råd med värsta lyxlivet annars så har jag lite svårt att förstå varför man ska satsa så mycket pengar på en enda dag. Men det är ju min personliga åsikt, alla gör ju som de vill.

Vi sparar varje månad och allt som går att sprida ut under året handlar vi när vi kommer över saker som vi vill ha, istället för att panikhandla allt månaden innan och då kanske även ångra sig att man inte köpte något man sett tidigare. Det är ju precis samma pengar i slutändan, det är ju bara hur man själv väljer att göra. Men skriver man upp o har koll på budgeten så springer det inte iväg mer än vad det skulle gjort om man köpt allt precis innan.
    Det jag handlat hittills har jag lagt in i vår bugdet o har koll på varenda krona som går till bröllopet.

• Clea

Vi har en budget på 70 000-80 000 kr. Föräldrar bidrar med 30 000 av dessa. Vi tar inga lån utan har sparat. Vi räknar med ca 80 gäster o festen har vi i bystuga med catering.
    Att låna till vårat bröllop var/är inte aktuellt. Huslån räcker! =)

• lillalyckan

Vi har valt att lägga vårt bröllop först 2011. För att då har vi kunnat spara ihop så mycket pengar som vi vill lägga (Runt 120-150.000 Då räknar vi med att kunna göra en ordentlig resa och få se allt man vill se. Detta utan att lägga undan särskilt mycket pengar varje månad. Visst hade vi kunnat lägga undan mycket mer under en kortare tid men detta blir perfekt för oss. Personligen skulle jag (som så många andra här) inte vilja låna till en sådan sak som en fest. Men som sagt, det är upp till var och en, whatever works for you, så att säga. Har också sagt att vi inte tar emot bidrag från föräldrarna (om de nu skulle erbjuda sig).

• Red Scarlet

Om man inte har några huslån, billån, studielån osv tycker jag inte att det spelar någon roll om man väljer att ta lån för bröllop. Det är bara att det anses som lite 'fult' att ta lån för att 'unna sig' något fort, även om man i allra högsta grad kommer att kunna betala tillbaka lånet fort. Det är klart att låntagandet avspeglar konsumtionssamhället och jag uppmuntrar inte låntagande i tort, men jag tycker att det är mycket värre att ta lån på en bil eller dylikt. Billån är ingen investering alls Att man skulle få ett 'lyxbröllop' bara för att man lånar behöver ju inte heller stämma, allt kostar!

För övrigt kan det faktiskt vara så att brudparet av olika skäl inte KAN vänta 3-5år på att gifta sig (det kan vara barn på väg, sjukdom i familjen osv). Jag tycker dock inte att man ska ta ett lån om man inte har goda inkomster och möjligheter att betala tillbaka inom en kortare framtid.

• KatjaB

nja, alla är ju inte av åsikten att man måste gifta sig innan man får barn, själv har jag två bastarder i så fall här hemma

• Red Scarlet
    KatjaB skrev 2009-09-13 07:57:26 följande:
    nja, alla är ju inte av åsikten att man måste gifta sig innan man får barn, själv har jag två bastarder i så fall här hemma
    Jo fast jag menade att vissa vill hinna gifta sig innan barnet är fött så att de hinner få det bröllop de tänkt sig. Om man får barn är det ofta man vill vänta ett tag för att man får andra prioriteringar och bröllopet kanske skjuts på en obestämd framtid.

Själv skulle jag inte vilja skaffa barn innan äktenskap för jag är inte uppfostrad så men det är ju väldigt olika hur man är! Jag dömer inte folk som gör det och jag dömer inte folk som lånar till bröllop (säger inte att du dömer heller). Alla lever som de själva tycker fungerar bäst!
  • lillalyckan
    Red Scarlet skrev 2009-09-13 10:34:12 följande:
    Själv skulle jag inte vilja skaffa barn innan äktenskap för jag är inte uppfostrad så men det är ju väldigt olika hur man är! Jag dömer inte folk som gör det och jag dömer inte folk som lånar till bröllop (säger inte att du dömer heller). Alla lever som de själva tycker fungerar bäst!
    Håller med där, men som sagt, funkar det för brudparet att ta ett lån och båda är överens osv så ser jag inga problem, skulle bara inte vilja göra det själv. Det är väl tur att vi alla är olika!
  • Hemlig2009

Håller med i resonemanget att det beror på hur lånebilden ser ut tidigare. Sitter man med bolån inkl topplån, billlån samt ren blancokredit som är utnyttjad med 100.000 kr skulle jag inte rekommendera någon att låna till bröllop.

Men ser det inte ut som ovan utan man är sen tidigare inte så belånad så ser jag inget konstigt med att låna till ett bröllop.

• Tarantina

Jag fick tillbaka på skatten så de pengarna sattes in på ett bröllopskonto. Sen sätter vi in pengar då och då när det finns lite extra. Nu ska vi ha ett litet bröllop och räknar med att ca 30000 ska räcka. Jag skriver upp alla utgifter och kommande utgifter som vi vet om, då har jag koll på ekonomin.

• b2b09

Vi sparade tills vi hade råd. Jag skulle aldrig ta lån för att gifta mig. Då får man väl i stället göra det billigare och enklare. (enligt min mening)

• Kandy

Jag vet inte om det är så bra att starta äktenskapet med ett gemensamt lån. Då är det nog roligare att spara och planera tillsammans några år istället!

• pysselbruden

Vi bestämde oss ganska tidigt för att försöka hålla kostnaderna nere för bröllopet. Inte för att vi inte skulle ha råd annars, men för att vi helt enkelt inte ville lägga så mycket pengar på en enda dag. Pengarna för bröllopet tog vi från vårt sparkonto där vi sparat generellt och inte bara till bröllopet.

Hade vi inte haft råd med vad som i vårt tycke var drömbröllopet tror jag att vi hade dragit ner på kostnaderna. För mig var själva bröllopet inte så viktigt, utan jag hade lika gärna kunnat gift mig i rådhuset och sedan bara haft ett mingel hemma bara för att kunna få starta vårt gifta liv tillsammans.

• kärahjärtanes

Vi kör på budget bröllop, visst det kostar ju lite iaf
    - men det är kärleken som är viktigast.
    Vi kommer bara bjuda närmaste släkten, inte ha nån svindyr middag utan bara lite enklare, ingen 10 000 kr klänning osv.
    Det enda vi inte snålar på är min ring *he*he*

• KatjaB

Red Scarlet skrev 2009-09-13 10:34:12 följande:

Jo fast jag menade att vissa vill hinna gifta sig innan barnet är fött så att de hinner få det bröllop de tänkt sig. Om man får barn är det ofta man vill vänta ett tag för att man får andra prioriteringar och bröllopet kanske skjuts på en obestämd framtid. Själv skulle jag inte vilja skaffa barn innan äktenskap för jag är inte uppfostrad så men det är ju väldigt olika hur man är! Jag dömer inte folk som gör det och jag dömer inte folk som lånar till bröllop (säger inte att du dömer heller). Alla lever som de själva tycker fungerar bäst!
    jo jag förstår hur du menar och visst har man olika uppväxter som präglar en också. Jag är, precis som du uppväxt med att man ska gifta sig innan man skaffar barn, mina föräldrar var rätt konservativa en gång i tiden.
    Men det har väl snarare gjort att jag valt att gå min egen väg, så det är ju olika det där.

Men för att återkomma till ämnet så förstår jag vad du menar, många vill ju gå ner gravidkilon mm innan de gifter sig osv också
  • minimusen

Att låna till ett bröllop vore det sista jag skulle göra... Det är en dag det handlar om, den är över så snabbt! Visst är det en av de viktigaste dagarna i livet, men att låna till den och betala för den i efterhand? Nej, de pengarna kan man ha roligare för tycker jag! Bättre att spara ihop det man behöver och njuta rejält å slippa tänka på de amorteringar som kommer sen...

Svar på tråden Ekonomi för bröllopet?