Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

Ekonomi för bröllopet?

Ett bra tips är att betala av lite eftersom, det finns ju mycket saker som kan betalas längre tid i förväg så har man det gjort. Vi tog några saker varje månad. En annan grej är att ta med ALLT i budgeten, folk fasas över att vår budget hamnade på 160 000:-, men då fanns ALLT med från start till mål: porto till frimärke, efterbeställningar på foton/förstoringar, taxiresor under bröllopsdagen, taxi till flygplats för bröllopsresa, kostnad för pass till resan, läkemedel osv osv. Allt finns med. Skulle jag räknat bort alla 'småsaker' som inte hör till de stora posterna för bröllopsbudgeten (klänning, lokal, mat osv) skulle vi kanske kunna dra av 20 000-30 000:-.

• Red Scarlet

Jag tyckte att det var lättare att betala lite eftersom, inte att jag köpte onödiga saker lååång tid i förväg men vissa sparar lite eftersom till ett bröllop. Om man vet att man ska gifta sig om 12månader kanske man inte har sin budget på 50 000:- i fickan just då, men VET att man kan spara ihop till den på ett år (får spara ca 4000-5000:-/mån). Vi sparade ihop till vår summa och köpte samtidigt vissa saker (som går att köpa i förväg) eftersom för våra 'vanliga' pengar, vilket gjorde att vi hade mer pengar när det var dags än vad vi trodde. Oftast är saker dyrare än vad man hade tänkt också och jag har varit tvungen att revidera budgeten många många gånger om när jag väl betalat summan. Så har man jättesnäva gränser för sin budget är det ju bra att få lite avbockat i tid, så man inte får en chock sedan när det är dags att betala och pengarna inte räcker.

Min klänning väntade i 8månader på mig att få användas, men så är jag en tidspessimist också som har ALLT klart i god tid. Men det var bara som jag resonerat och de råd vi fått! Fungerade bra för oss!

• Red Scarlet
    Snäckan4 skrev 2009-08-13 14:45:22 följande:
    Jag ser inte heller riktigt vitsen med att betala allt eftersom, det innebär ju bara att man inte har det samlat hur mycket man egentligen har lagt ner. Jag har hellre lättare koll på hur mycket man har lagt ut...
    Hur kan man inte ha koll på hur mycket man har lagt ner/lagt ut bara för att man köper vissa saker eftersom?
  • Red Scarlet
    lecaroline skrev 2009-08-13 15:23:34 följande:
    Red Scarlet skrev 2009-08-13 14:54:38 följande:
    jag satt och skrev ner efter min köp så att vi hade koll på hur mycket vi faktiskt betalat.. Hur lätt som helst!!
    Jo så gjorde vi också...
  • Red Scarlet

Om man inte har några huslån, billån, studielån osv tycker jag inte att det spelar någon roll om man väljer att ta lån för bröllop. Det är bara att det anses som lite 'fult' att ta lån för att 'unna sig' något fort, även om man i allra högsta grad kommer att kunna betala tillbaka lånet fort. Det är klart att låntagandet avspeglar konsumtionssamhället och jag uppmuntrar inte låntagande i tort, men jag tycker att det är mycket värre att ta lån på en bil eller dylikt. Billån är ingen investering alls Att man skulle få ett 'lyxbröllop' bara för att man lånar behöver ju inte heller stämma, allt kostar!

För övrigt kan det faktiskt vara så att brudparet av olika skäl inte KAN vänta 3-5år på att gifta sig (det kan vara barn på väg, sjukdom i familjen osv). Jag tycker dock inte att man ska ta ett lån om man inte har goda inkomster och möjligheter att betala tillbaka inom en kortare framtid.

• Red Scarlet
    KatjaB skrev 2009-09-13 07:57:26 följande:
    nja, alla är ju inte av åsikten att man måste gifta sig innan man får barn, själv har jag två bastarder i så fall här hemma
    Jo fast jag menade att vissa vill hinna gifta sig innan barnet är fött så att de hinner få det bröllop de tänkt sig. Om man får barn är det ofta man vill vänta ett tag för att man får andra prioriteringar och bröllopet kanske skjuts på en obestämd framtid.

Själv skulle jag inte vilja skaffa barn innan äktenskap för jag är inte uppfostrad så men det är ju väldigt olika hur man är! Jag dömer inte folk som gör det och jag dömer inte folk som lånar till bröllop (säger inte att du dömer heller). Alla lever som de själva tycker fungerar bäst!
Svar på tråden Ekonomi för bröllopet?