Inlägg från: Snäckan4 |Visa alla inlägg
  • Snäckan4

Ekonomi för bröllopet?

Det är ju väldigt olika hur man bestämmer sig för att göra. Min personliga åsikt är att jag aldrig skulle låna till bröllopet, precis som jag aldrig skulle låna till att åka på resa mm, dvs inga lån om det inte finns en säkerhet bakom. Det är ju dessutom ganska hög hyra på s.k. konsumtionslån där banken inte får någon säkerhet. Jag tycker att har man inte råd så ska man heller inte konsumera. Då får man vänta med att gifta sig tills man har sparat ihop tillräckligt eller så får man dra ner på budgeten, vilken inte alls behöver betyda att bröllopet blir mindre fint eller minnesvärt. Detta är alltså min åsikt, jag förstår att alla inte håller med mig men det är så jag har blivit uppfostrad. Man köper inte om man inte har pengar till det själv.

• Snäckan4

De största posterna kommer ju i slutet när mat, sprit, lokal och musik ska betalas så det är svårt att betala pö om pö. Vi räknade på hur mycket vi skulle hinna spara ihop varje månad fram tills bröllopsdagen och gjorde budgeten utifrån det.

Fides spes caritas skrev 2009-08-13 13:25:57 följande:

Får jag lägga till en fråga?Jag undrar över de som sparar till bröllopet, sparade/sparar ni ihop hela summan och utgick ifrån det? Eller betalde ni längs vägen?
  • Snäckan4

Jag ser inte heller riktigt vitsen med att betala allt eftersom, det innebär ju bara att man inte har det samlat hur mycket man egentligen har lagt ner. Jag har hellre lättare koll på hur mycket man har lagt ut...

Ore skrev 2009-08-13 14:35:23 följande:
    Angående att "betala allt eftersom" förstår jag inte poängen. Visst ska man köpa om man hittar saker till ett bra pris. Kollar man ut vad man vill ha långt innan, kanske man kan utnyttja någon rea, extraerbjudande eller liknande? Eller att man köpt ring innan guldpriset helt plötsligt skjuter i höjden, eller passar på att köpa något från USA när dollarkursen är låg etc. Annars så tjänar man inget på att ligga ute med pengar, det är bara känslan att man inte betalar så mycket för att kostnaderna blir så utspridda. Å andra sidan, krisar det till sig rejält kanske man är gladare att ha pengarna kvar på kontot än att man har en brudklänning hängande i garderoben ett halvår innan vigseln?
  • Snäckan4

Oj, om ni bor i Stockholm och inte har något lån till huset känns det som ni borde kunna betala bröllopet utan att låna! : - )

evst skrev 2009-08-13 14:40:07 följande:
    Vi resonerar lite som du, att lånet på en del av kostnaden för bröllopet (kanske hälften) är istället för sparande, före våren 2010 kommer det ju att vara tillbakabetalt Lite får vi därmed lida för att vi var spontana.... Vi har heller inga lån på varken huset eller bilen och bor ändå i sthlm där huspriserna är astronomiska, så det känns som att ett konsumtionslån under 4-5 månader är "OK". Hade vi däremot redan haft en massa lån, hade jag nog inte velat låna till bröllopet också.....
Svar på tråden Ekonomi för bröllopet?