Ekonomi för bröllopet?
Jag skulle personligen ALDRIG låna för ett bröllop. Överhuvudtaget lånar jag inte till något som inte har ett bestående värde, på något sätt. Dvs jag skulle aldrig ta lån för att köpa en bil heller...
Men men, vet man att man kan betala tillbaka lånet relativt fort så är det ju mer "istället" för sparande. Eftersom man aldrig vet om man blir arbetslös, långtidssjukskriven eller liknande, så skulle jag inte vilja vara bunden vid ett lån någon längre tid.
Angående ekonomi så la vi 70-75 000 på vårt bröllop. För oss är det typ 4 månaders möjligt sparande (då vi inte köper jättemycket kläder, gör någon dyr resa eller köper några dyra prylar men annars lever som vanligt). Så det var inga problem. Hade vi behövt spara längre, så hade ju avvägningen blivit "gifta sig snart och med budgetbröllop" eller "senare och dyrare". Våra föräldrar bidrog, men det var inget vi räknat med.
Vi hade ca 100 inbjudna gäster, och ville ha ett "prisvärt" alternativ. För oss innebar det hitta lokal, och fixa dukning själva. Mat från cateringfirma, alkohol från Tyskland, inhyrd serveringspersonal. I övrigt gjorde vi en hel del annat själva, men mer för att få det personligt än för att spara pengar på det... För jag hade lätt kunnat hitta billigare färdiga inbjudningar, än vad de jag pysslade ihop själv kostade Men jäkligt snygga blev de...