• AnnaMartin

Val av tärna?

De är än så länge dryga året kvar tills jag ska gifta mig men har sedan en tid tillbaka funderat på vem/vilka som ska bli min tärna.

Har flyttat en hel del i mitt liv vilket inneburit att jag av natuliga skäl inte har någon vän som följt mig genom hela livet (och som jag idag umgås mycket med). Ska bjuda två vänner(som jag känt sen jag var 6 år ungefär) på bröllopet men de känns inte naturligt att ha någon av dem som tärnor eftersom vi umgåts väldigt sparsamt de senaste åren. Utan de som jag har i tanken är en vän som jag studerade med (känt i fem år ungefär) men som idag bor 50 mil ifrån mig. Vi pratar relativt ofta med varandra men ses desto mer sällan. De andra två, är två vänner som jag lärt känna i den här nya staden jag nu bor i. Den ena jobbar jag med så henne träffar jag och pratar med dagligen (umgås även en hel del på fritiden) och den andra umgås jag också väldigt mycket med på fritiden. De som känner mig bäst idag är de två sistnämna men de känns samtidigt lite konstigt (och sorgligt) att min tärna/tärnor är människor som jag bara känt i dryga två år. Eller är de inget problem?

Så frågan är vilken/vilka av dessa tre jag ska välja. Lättast hade så klart varit att välja alla tre, men eftersom de är brudparet som står för klänning osv känns de aningen för dyrt. Sen känns de inte heller rätt med tanke på att min man bara ska ha en bestman.

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Val av tärna?
  • BlomAnna

Jag skulle välja den som det kändes bäst att ha som tärna, helt enkelt följa mitt hjärta. Tärnan är ju lite av ditt stöd under dagen och därför är det viktigt att det verkligen känns jätte bra och att man har en bra relation, om ni sen känt varandra sen ni kravlade rnt i blöjor eller bara ett år spelar ingen roll. Det är din och din m2b:s dag och det är för er det ska kännas rätt.

Angående att betala klänningen så är et faktiskt enligt tradition så att det anses vara ett hedersuppdrag att bli vald till tärna och därför betalar man ofta kläderna själv....om man ska ha något extremt kanske man ska betala det men ska man ha en vanlig klänning tycker jag nog tärnan kan betala det. Hon måste ju ändå ha kläder på sig
    Vi har inte gjort upp hur vi ska göra med tärna och bestman men jag tror att min tärna kommer att köpa sin klänning själv men jag kommer heller inte ställa några krav att den ska vara si eller så (litar på hennes smak)

Vet inte om detta vägledde dig något men följ ditt hjärta så blir det bra

Kram

• tågjäntan

Vi hade varken tärna eller marskalk (bestman) eller brudnäbar. en av anledningarna var att vigseln var ltie annorlunda. Samtidigt hade vi inte haft råd. Plus att jag kände lite som dig - jag har bott på så många ställen och nu hade jag ingen direkt "best friend".

Jag lekte med tanken att om jag känt att någon hemskt gärna hade velat vara det hade jag sagt att i så fall få ni betala klänningen själv, för vi ha inte råd.

Personligen tycker jag inte att man behöver ha varken det ena eller andra. Om man inte har det kan man ändå välja någon eller ett par stycken som speciellt finns till hands under dagen. Jag hade itne valt ut någon. Min syster var med hos frisören och fotgrafen, men det var mer för att det var de som körde mig och oss.

Kuriosa i sammanhanget; från början var tanken att min syster skulle ha hållit i brudbuketten. 45 min innan vigseln kommer hon och jag på att hon har sådan hosta att det nog inte är lämpligt. I stället fick ajg ringa min bror som fick göra det. han sa: Vad/hur ska jag göra då?!? Prata med prästen sa jag. Det gick hur bra som helst.
    Så här efteråt känns det lite roligt att det var brorsan som fick hålla brudbuketten under vigselakten.

• Moirie

En tanke... tärnorna kommer finnas med på många foton i fotoalbumet och vara något förknippat med minnen från bröllopsdagen. Är det inte bättre att välja tärnor som man har mer aktiv kontakt med och som det är mer troligt att man fortsätter ha kontakt med, än någon som man kände väl för många år sedan? Jag tror inte riktigt på att belöna gamla men i stort sett avsomnade vänskaper med tärneuppdrag. Välj de som är viktigast för dig just nu istället! Väljer du tärnor som bor nära så blir det lättare att koordinera med klädprovning och annat, och de kan (om du och de vill) vara mer aktiva i planeringen än kompisen som bor långt bort.

• Piien

För mig var valet enkelt, en vän som jag ser som en syster (har känt henne sen vi var 5 år, även om vi hade sämre kontakt under några år) och en vän som jag känt sen i 9:an. Lite dumt bara att den ena är i Thailand och kommer inte hem förrens i april, och den andra flyttar utomlands för att plugga och kommer inte hem förrens i början på juli! Tur att jag har min fina mamma som stöd i alla fall :)

• AnnaMartin

Tack för svaren!

Har kommit så långt att jag bestämt att det blir en av tjejerna som bor här i staden, vill ju ha en tärna som kan hjälpa mig med att välja, tycka och tänka, och de blir ju lite svårt när man är över 50 mil ifrån. Sen vem de blir eller om de blir båda avvaktar jag några månader med, de kommer troligtvis växa fram.

Ang klänning så har vi en färgkod som vi vill att tärnan/tärnorna ska följa men jag tror nog (om inte traditionen kräver) att tränan får köpa sin klänning sjävl (eventuellt ger vi ett bidrag, så får hon lägga på så mycket hon vill).

Svar på tråden Val av tärna?