Ska din pappa följa dig in?
Vill bara upplysa om att det inte alls är gammaldags i Sverige där brudöverlämning aldrig har förekommit. Du är istället mycket modern som tar efter nya influenser främst från Hollywood.
Vill bara upplysa om att det inte alls är gammaldags i Sverige där brudöverlämning aldrig har förekommit. Du är istället mycket modern som tar efter nya influenser främst från Hollywood.
Min man gick in bredvid mig, hand i hand. Han är min stora kärlek i livet och jag ville dela denna viktiga stund i livet med honom och ingen annan.
Ett romantiskt tips till de som vill vara lite gammaldags:
Förr var det brudgummen som ordnade brudbuketten. (Det kanske han inte vill göra, så man kan ju beställa den själv så han slipper just det traumat. ) Men, han kan åka och hämta brudbuketten hos floristen och alltså inte låta bruden se varken den eller honom innan man ses på kyrktrappan. Där kan han lämna över den och man får en alldeles egen stund precis innan man ska tåga in.
I övrigt så kan jag tycka att vill man ha brudöverlämning så ska man inte välja svenska kyrkan som lokal för sin vigsel. De som faktiskt dagligen utövar sin religion har faktiskt förtur till att bestämma vad som ska gälla i deras kyrka i mitt tycke.
Jag tycker inte att det är OK att som brudpar komma in och diktera en massa nya seder när man nästan aldrig sätter sin fot i kyrkan i vanliga fall. Man får helt enkelt anpassa sig efter det som gäller.
Nu har ju du enligt ditt senare inlägg tydligen en annan församling än svenska kyrkan och en annan vigselordning. Det är så man får göra, det är inget konstigt med det. Jag tolkar det som att ni inte har en vigsel enligt svenska kyrkan utan enligt er egen församlings upplägg.
Är det inte extremt egoistiskt att begära att svenska kyrkan ska ändra på sina seder för att man själv tycker att något är gulligt, menar du?
Nej, jag jämför bara att du tycker att gäster som mår dåligt av symboliken är extremt egoistiska med brudpar som ska ha allt på sitt sätt. Jag tycker då att det är mer egoistiskt att gå in och ändra saker för sin egen skull när det faktiskt finns så mycket uttalat emot det, men det är bara min uppfattning.
Sedan kan jag inte för ett ögonblick tänka mig att de som tycker illa vara på något sätt skulle visa det för brudparet eller för den delen vara så plumpa att de säger något i efterhand heller.
Ja, gifter man sig borgerligt så finns det ju inga hinder om man väljer att strunta i symboliken.
Ska man prompt gifta sig i svenska kyrkan så tycker jag att man kan rätta sig efter vad som gäller där.
Skulle någon t ex springa in i en moské och tjuta "Guuuuud vilken snygg lokaaal, här vill jag gifta mig i min fina axelbandslösa klänning!"?
Skulle inte tro det - eller hur? Då kan man istället välja ett samfund där detta är OK.
Jag är ju så konstig, så jag tror till och med att man undergräver sina barnbarns möjlighet till att åtnjuta samma jämlikhet som vi genom att anamma gammal symbolik och låtsas att den betyder något annat.
De som kämpade för att vi skulle få det så bra som vi har det idag skulle vända sig i sina gravar. Är någon feminist så rynkas det på näsan bland både män och kvinnor, men faktum är att utan dessa kvinnor skulle vi inte ens ha rösträtt idag.
Det här med att ta mannens efternamn är också en relativt ny sed som efter ganska kort tid till och med blev lag! Som tur är så är den lagen borta, men många kvinnor får ändå kämpa hårt för sina efternamn, det är många som tycker att det är självklart att man ska ta mannens - "för så har det alltid varit" - istället för att förutsättningslöst diskutera båda alternativen.
Oj, nu blev det verkligen OT!
Jag tycker ju att de som väljer att spela upp symboler som manifesterar ojämlikhet på sätt och vis förtrycker mig och i framtiden mina barn.
Danmark har en annan tradition och framförallt bruden i detta sammanhang som ju kommer från Australien.
Det är mycket mer förståeligt att man följer en gammal trdition och även mycket svårare att bryta dem. Speciellt för kungliga som ju är väldigt hört knutna till etiketten.
Du ska få se att varken Madeleine eller Victoria kommer att bli överlämnade utan de kommer att gå in hand i hand med sina respektive blivande makar.
Varför jag bryr mig om detta:
*Jag vill att mina flickor i framtiden ska vara ännu mer jämlika än vad samhället tillåter idag. Att spela upp förlegad symbolik med kvinnan som handelsvara öppnar dörrar för tillbakagång i jämställdheten.
*Jag vill att Sverige ska gå i framkant och visa resten av världen hur det ska vara. Alla är lika mycket värda. Jag minns att en fransk kvinna inföe vårt EU-inträde sa: "Varför vill svenska kvinnor gå med? De kommer att få det sämre om Sverige blir mer likt resten av Europa, men jag personligen jublar och hoppas att vi får det mer likt svenska kvinnor istället."
*Jag tycker om gamla traditioner och motsätter mig Hollywoodifiering, men det argumentet är mindre viktigt och det kan jag egentligen helt bortse ifrån.
Eftersom svenska kyrkan inte vill ha brudöverlämning och det aldrig har förekommit i Sverige så törs jag med säkerhet säga att de kommer att gå in med sina respektive.
Om någon av våra döttrar ber om det så kommer både min man och jag att känna oss oerhört misslyckade. Han är en större feminist än jag.