• Ore

Ska din pappa följa dig in?

Maalina skrev 2009-08-17 11:18:50 följande:
    Du överdriver! Det låter som att det är skamligt att gå med sin pappa och att man har tur om man hittar någon präst som är villig att genomföra det... Jag vet ingen präst som sagt nej till detta! Men jag vet tre som sagt ja...
    Det kan mycket väl vara så, lik förbaskat är det så att alla präster som går med på brudöverlämning går emot sin arbetsgivares (Svenska kyrkans) uttalade vilja i frågan. På de flesta arbetsplatser är det INTE ok att göra så.

Till TS: Jag älskar min pappa, men inte mer än min mamma, och inte mer än vad min man älskar sina föräldrar, så för oss var det självklart att vår vigsel handlade om oss, och att våra respektive föräldrar fick sitta längst fram i kyrkan och snyfta litet tillsammans... Det hade inte känts ok att särställa en förälder. (Har massa fler argument, men ni ska slippa dem nu )
  • Ore

Jag tillhör dem som tycker att det är helt onödigt att ha brudöverlämning, med den solkiga symboliken som finns, och precis som Imma så skulle jag sitta (och har gjort så!) med en litet märklig känsla och undra varför ett i övrigt jämlikt och jämställt par valt att ha brudöverlämning. Fortfarande så förstår jag inte detta, och det är en grej som stör litet när jag minns det bröllopet - oavsett hur glad jag är för parets skull.

Övriga exempel på hur man tillmötesgår gästerna är ganska orelevanta... Om jag inte gillar brudöverlämning, så hålls det ju ingen specialceremoni för att jag som gäst inte ska ta illa upp. Alkohol, matvaror m.m. kan man erbjuda ett annat alternativ, som då fungerar bättre. Personen som inte kan simma bör väl inte gå för nära vattnet, antar jag (ren självbevarelsedrift?). Angående att de homosexuella inte får gifta sig i kyrkan så är ju inte så att de skulle ta illa upp för att någon annan gör det? Eller varför skulle de annars sträva efter att göra likadant?

• Ore
    Tess80 skrev 2009-08-19 13:55:43 följande:
    Flygande taxen skrev 2009-08-19 12:31:51 följande:
    Men det har aldrig någonsinn varit en Svensk tradition! Så därför är min önskan att Svenska kyrkan kunde införa en NY tradition, eller jag vill hellre säga "fler valmöjligheter" för brudpar som vill vigas i kyrkan, att dom antingen väljer att gå in med sin m2b eller får välja att ha brudöverlämning. För det är många som önskar att ha brudöverlämning. Och som inte har brudöverlämning pga. andra länders syn på brudöverlämning! För brudöverlämningen, som den ser ut idag här i Sverige, är ju inte detsamma som brudöverlämningen i vissa andra länder iom. att vi inte är undergivna/ägda/omyndiga eller har DERAS syn på överlämning. Det är det ju redan konstaterat! Det är inte VÅRAN historia om brudöverlämning, utan deras. Det var i Sverige jag gifte mig, där det inte finns någon svensk historia om brudöverlämning. Och man förnedrar inte någon eller gör någon illa på något sätt!Men detta är ju också bara min åsikt ;)
    Jo, visst finns det historia att kvinnan lämnades som en ägodel från en man till en annan i Sverige. Däremot har svenska kyrkan tidigt (på 1300-talet, har inte i huvudet när Sverige blev kristet...) valt att de inte vill att det ska gå till så, de vill att brudparet ska gå fram gemensamt, som en symbol för att det är av egen fri vilja de gifter sig.

Att som Tess80 vill, införa en "ny" tradition blir det ju alltså inte... Och för övrigt lever vi i en alltmer internationell värld. Eller kan vi säga att hakkorset var ju i Tyskland, det berör inte oss. Andra symboler för förtryck har inget att göra med oss? Allt som händer i andra länder påverkar inte oss? Barnslavarbete kan vi lika gärna strunta i, könsstympning, svält, nedhuggning av regnskog och allt möjligt annat berör oss inte alls, vi bor ju här i Sverige...?
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-08-19 14:40:07 följande:
    Men hallå, det är ju i den kristna kyrkan som jag talar om! Och i den har det då aldrig förekommit någon historia om att dom har haft brudöverlämning!Jag lämnar denna tråd nu för att den respekterar inte ens syn på brudöverlämning och att den är väldigt OT (vilket jag ber om ursäkt för)! Men jag kommer att sträva för att svenska kyrkan ska införskaffa brudöverlämning i Sverige! Och jag blev överlämnad när jag gifte mig, och är STOLT över det
    Fast det har förekommit i Sverige. Och lokalt inom kyrkan på olika håll i landet. Så varför skulle kyrkan plocka in en tradition som har solkig historia.

Jag kommer sträva precis emot dig, för att Svenska kyrkan ska införa ett allmänt förbud mot brudöverlämning i kyrkan. Oavsett vem som förrättar vigseln.
  • Ore
    rosarosen1 skrev 2009-08-19 15:58:42 följande:
    Det är helt otroligt vad dessa trådar ALLTID flippar ut. Jag blev "överlämnad" av min pappa. Gifte mig med min man utomhus, helt borgerlig vigsel. Det var väldigt fint, ingen hade ngt konstigt att säga om detta. Jag har varit på bröllop i kyrkan där min vän gick in med sin pappa, inga problem med det heller. Jag förstår inte vad problemet är? Man gör väl som man vill? Jag är inte kuvad på nåt sätt, blev inte tvingad av min man eller min pappa. Jag gjorde precis som JAG ville. Är så trött när vissa här inne blir helt galna när man nämner att man vill gå in med sin far. det har väl inget med kvinnorförtryck att göra? "Lämna över från en man till en annan". Jo tjena, jag har ju aldrig klarat mig själv, har varit beroende av min far fram tills jag träffade en ny man som kunde "ta hand om mig".
    Jag tycker inte det är utflippat...? Däremot är det ju bara att konstatera att folk har olika åsikter i frågan. Å andra sidan förstår jag inte varför folk tar mer illa upp om jag säger att jag är emot brudöverlämning, jämfört med om jag skulle säga att jag tycker rosor är fult. Bara för att jag tycker det är fult, betyder det ju inte att alla måste tycka det.

Däremot så finns det en hel del FAKTA kring brudöverlämning, som man inte kan bortse från. Historisk bakgrund, tillämpning på andra ställen, kvarvarande symbolik, kyrkans ståndpunkt m.m.

Och JO, brudöverlämning är en symbol för att kvinnan är underställd mannen och lämnas från en förmyndare till en annan. Jag ser den symboliken, liksom många andra, och vänder mig emot den. Även Svenska kyrkan ser den symboliken, och är emot brudöverlämning MEN har inte gett några tydliga direktiv, bara en allmän rekommendation och en förklaring av hur kyrkan anser att en vigsel ska gå till.

Och vill man göra precis som man vill, så står det en fritt. Du kan säkert bli inledd i koppel också om du vill, men inte i kyrkan... Välj en borgerlig vigsel då.

Att en blivande brud tycker att det har en annan betydelse, än vad kyrkan har spelar egentligen inte så stor roll. Vill man gifta sig i kyrkan, så får man göra det enligt den givna ordning som finns där. I det ingår löftena, en ring, minst två psalmer och litet andra grejer. Och den föreskrivna ordningen säger att brudparet går in gemensamt.

Själv tycker jag det drar åt tjänstefel att gå emot sin arbetsgivares vilja, även om det inte är en uttalad påföljd. Om min arbetsgivare säger att "såhär gör vi den här grejen på det här företaget" så gör ju inte jag tvärtom?

Alla präster som godkänner brudöverlämning gör tvärtom.
  • Ore
    Alexxxi skrev 2009-08-19 16:37:31 följande:
    Och?? Det är ens PAPPA som lämnar över en! Det är inte så att man väljer en man från gatan bara för symbolikens skull!! Och du borde veta att ÖVERLÄMNA kan tolkas på precis vilket sätt man en vill tolka det! Så löjligt att man ens tänker så när det gäller en sån liten del av själva vigseln!
    Varför inte din mamma? Eller varför har ni inte överlämning av brudgummen till bruden, från någon av hans föräldrar?
  • Ore
    Alexxxi skrev 2009-08-19 16:47:02 följande:
    För att enligt traditionen så är det pappan och det är det som är det fina i hela.Det handlar inte om nån överlämning i sig utan bara själva grejjen att pappan för stolt över sin dotter till sin blivande.Och visst, VARFÖR förs inte mannen av sin mamma? Så har det inte varit men det finns inget som säger att det inte kan bli?Men nej svenska kyrkan skulle nog INTE tillåta det heller!
    Men om det finns en tradition, så finns det ju också en anledning till att traditionen har uppkommit, och den är med största säkerhet att kvinnan tidigare ansågs omyndig och överlämnades som en ägodel från sin pappa till sin nya förmyndare - maken.

Att folk nu försöker "gullifiera" den symboliken till att vara någon slags hedersbetygelse till sin pappa, tycker jag är helt onödigt. Dansa en dans med honom på festen istället, eller något, och låt honom vara stolt då.

Alldeles oavsett symboliken, så skulle jag aldrig velat särskilja EN av fyra högt älskade föräldrar på det sättet vid vår vigsel...
  • Ore
    jojoånick09 skrev 2009-08-19 19:04:29 följande:
    det är jättebra att du är politiker och feminist -femenistbrud- även om du säkert inte menar något illa känns det som du hoppar på alla tjejerna här inne på tråden bara för att de valt den tradionella seden att gå in med sin far...visst är det kul att argumentera om vissa saker men nu har tjejerna valt detta själva. så låt dem då göra det.du kommer att gå långt med ditt sätt att diskutera och argumentera grejer men på bt är det nog känsligare att göra sånt.Det finns värre saker att hänga upp sig på än detta om ("Ska din pappa följa dig in? ")jag var helt inne på att bli överlämnad av min pappa men denna församling o präst strider mot denna sed och tycker det är dumt att följa denna tradition,vilket gjorde mig helt paff.Våran egna ärkebiskop vill gå ifrån denna sed. Men inte tycker jag det är dumt att andra gör det. Det har varit så i alla tider visst har det. det är mycket annat man kan klanka på i denna mansdominerade värld istället!
    Har inte läst sista sidan, men vill ändå svara på detta...

Du skriver om "den traditionella seden" och "traditionen" som kyrkan vill gå ifrån... Nu är det ju så att i den mån den fanns, så togs den aldrig in i kyrkan. Sedan 1300-talet har det varit tradition i Sverige (med vissa lokala undantag) att brudparet går gemensamt uppför kyrkgången. Innan dess vigdes man på kyrktrappan och gick gemensamt in i kyrkan för att fira mässa. Så traditionen finns inte inom kyrkan, och Svenska kyrkan vänder sig emot att införa den eftersom de - precis som många andra - anser att det är en ojämställd sed som inte hör hemma i dagens Sverige. De anser dessutom att det ligger en stark positiv symbolik att brudparet gemensamt går in i kyrkan, och visar att de gemensamt, sida vid sida både går in till vigseln för att manifestera att de gifter sig av egen fri vilja, och ut därifrån för att sida vid sida fortsätta med sina liv.

Så det handlar om att inte återinföra en tradition, som funnits tidigare med en negativ och högst ojämställd historik kring den och som man kommit ifrån för länge sedan.

Givetvis ska man ha rätt att gifta sig som man vill, och ha brudöverlämning om man vill det. Jag tycker fortfarande att det är fel, rent symboliskt, såvida man inte erkänner sin man som överhuvud i relationen av någon anledning? Då kan det vara passande. Men eftersom alla har en egen fri vilja, så visst. Men varför då gifta sig i Svenska kyrkan? Som är emot brudöverlämning... Man har INTE rätt att göra precis som man vill överallt, och kyrkan är ett sådant ställe.

Angående att det finns annat man kan klanka ner på i denna mansdominerade värld, visst. Men det ena utesluter inte det andra....
  • Ore
    rosarosen1 skrev 2009-08-20 12:34:26 följande:
    Min man tog mitt efternamn. Min kusins man tog hennes efternamn. Min andra kusin behöll sitt och la till sin mans namn. Seriöst, hade jag fått "kämpa" för att behålla mitt efternamn så hade jag inte velat gifta mig med min man. Han ska väl för fan inte bestämma över mig vad jag ska heta. Det var INGA diskutioner om detta, han gillade mitt efternamn bättre, och mitt efternamn är viktigt för mig.
    I frågan om namn finns det mer att läsa om det här: www.popularhistoria.se/o.o.i.s&vid=544

I korta drag: 1920 lagstadgades det om att en gift kvinna var tvungen att ta sin mans namn. 1963 ändrades lagen, så att en gift kvinna kunde behålla sitt eget namn om hon ville. Först 1982 ändrades lagen så att en man kunde ta sin frus efternamn.

Så hade ni gift er för 28 år sedan så hade han inte fått ta ditt namn. Mina föräldrar hade inte möjlighet att båda ta min mammas efternamn, t.ex.
  • Ore
    rosarosen1 skrev 2009-08-20 12:43:37 följande:
    Det sjuka är att vissa som är emot "överlämningen" här inne riktigt gör NARR av oss som tycker det är fint. Alltså ni riktigt HÅNAR oss, man ser ju det tydligt i era inlägg. Jag tycker man kan diskutera och ha olika åsikter, man får gärna bli upprörd och argumentera. Men så som vissa håller på här inne, det är riktigt TASKIGT.Tack för mig.
    Nej, det är ingen som hånar och gör narr av någon annan. Däremot ifrågasätts era argument, vilket vissa tycks uppleva som hån och någon typ av nedvärdering.

Om du tycker att rosor är den finaste blomma som finns, och jag tycker de är vidrigt fula. Nedvärderar jag dig om jag tycker det är fult. Eller om jag säger att jag tycker att rosa är en totalt gräslig färg, som jag aldrig skulle ta på mig. Är det nedvärderande mot dem som tycker om rosa? Är det taskigt? Nej, jag har bara en åsikt i frågan och uttrycker den. Sedan handlar ju det bara om "tycka om eller inte", frågan om brudöverlämning är mer komplex än så eftersom det finns symbolik bakom. Det är mer som att man skulle tala om för någon att den blomma de tänkt ha i brudbuketten betyder sorg, död eller liknande på "blomsterspråket". Man har då fått upplysningen, och kan välja annorlunda - eller välja att strunta i det.

Men jag har hittills bara råkat ut för EN person som haft bra argument för brudöverlämning, och det var en person som sa att det var så de ville ha det för i deras relation är mannen överhuvudet, och brudöverlämning vid vigseln är ett av sätten de manifesterar detta på.
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-08-20 13:26:09 följande:
    Upplysningar är bra! Men när man väl har sagt sitt om det, så borde det ju inte vara så att man fortsätter att "älta" det hela tiden och säga saker som KAN tolkas som nedsättande mot andra eller trampa på några tår på dom som vill/valt/ska ha brudöverlämning, eller hur?Och sedan borde man märka ifall folk är intresserade utav att höra på upplysningen. Det har liksom gått flera "sidor" OT av ältande med samma saker hela tiden så att man tycker att det liksom räcker nu. Vi har förstått att ni tycker så och vad det betyder osv. Hellre så kan man ju säga liknande: "bara så att ni vet, brudöverlämning har en symbolik som betyder si och så... men självklart, är det så ni vill ha det och får godkänt av eran präst så får det stå för er. Men jag gillar det inte". Punkt!Eller ännu bättre, varför inte starta en egen tråd där ni informerar folk om vad brudöverlämning betyder? På så vis så slipper ni "avbryta" tråden och gå väldigt OT för att berätta hur "illa" det är med brudöverlämning?
    jag är också intresserad av diskussion, höra argument och bedöma relevansen i detta.

Jag har för länge sedan förstått att många tar det oerhört personligt, vet inte riktigt varför??? Det finns ju så många andra saker där folk gör olika, utifrån vad som passar dem, och där andra tycker till - men som inte tas lika personligt?

Jag tänker inte säga att jag tycker brudöverlämning är ok bara för att någons präst tycker det. Jag tycker att den prästen begår tjänstefel i någon form.

Och jag tänker inte sluta debattera frågan, eftersom jag anser att den är viktig, och att den har påverkan på mig i längden. Vem vet, någon gång i framtiden kanske min son (har ingen, men hypotetiskt sett) vill gifta mig med en som är dotter till någon som blivit överlämnad och har en "gullifierad" version av vad det innebär... Det kan ju bli en viss konflikt där...

För övrigt så är det ju så att det krävs två parter för att en sak ska ältas... Jag är en del av den ena parten, du är en del av den andra. Så du har bidragit lika mycket till "ältandet".
  • Ore
    rosarosen1 skrev 2009-08-20 14:52:26 följande:
    nu gör jag det som jag inte ska göra, svara trots att jag sagt tack o hej i denna tråden.Men du förstår väl att det blivit bättre då, eftersom för 30 år sedan så fick kvinnor inte ta sina efternamn men nu får vi det, då är det väl inte lönt att gnälla om detta nu. Man kan väl inte hela tiden tänka tillbaka att det var för himla jobbigt förr. Jag lever nu, jag gör som jag vill, min bröllopsdag blev jättefin och min pappa gick fram med mig och jag är J-VLIGT stolt över detta. Jag tänker inte tillbaka på en massa lagar, symboler och paragrafer hur det var förr. Vi lever nu brudar!!Och nej, jag blir inte arg för att du säger att rosor och färgen rosa är det fulaste som finns, det tillhör väl inte min favorit heller, förstår inte varför du tar upp detta två gånger. Barnsligt att säga så bara för att min signatur är rosarosen. Dessutom handlar det om på vilket sätt det skämtades om bruöverlämning här, det skrattades och hånades. Det var så jag menade.Det var synd att du bara stött på ett bra argument för brudöverlämning, jag har hittat flera bra här inne bland stolta brudar som ska eller har gått med sin pappa.
    Ja, och tror du att det med namnen ändrades bara för att en mansdominerad regering ville det? Knappast. Det ändrades för att en jäkla massa kvinnor krävde det, ifrågasatte och kom med argument som inte kunde sägas emot.

Sett ur ett historiskt perspektiv så har vi kommit långt med jämlikheten i det här landet. Men vi är inte framme än. Och så länge det finns bakåtsträvare, som gärna "återinför" ojämlika traditioner så kommer vi inte bli mer jämställda heller.

Jag lever också nu, men bara för det skyr jag inte för att försöka göra världen till en bättre plats. För kommande generationer (mina barn och barnbarn) samt för mig själv, jag har ändå tänkt att hänga med ett bra tag till...

Varför man tar upp saker två gånger är för att en del verkar inte höra/förstå argumentet första gången. Och det är inte någon barnslig nedvärdering av din signatur, att jag väljer att ta exemplen rosa och rosor. Rosor tog jag som exempel för att en klar majoritet verkar vilja ha det i sina brudbuketter, medan jag hade solrosor istället Annars har jag faktiskt inget emot rosor alls, tycker de är fina. Som exempel på färg valde jag en jag inte gillar, och som jag ogärna klär mig i. Det råkar bli rosa. Kunde lika gärna sagt orange, för det är en färg jag ogillar precis lika starkt.

Tycker också det är synd att jag bara stött på ett bra argument, det tyder ju på att många gör en sådan sak ogenomtänkt, eller?

De argument jag hört är:
    - Jag ska ha rätt att göra som jag vill (Fel, om du gifter dig i Svenska kyrkan måste du rätta dig efter deras vigselordning och deras önskemål om hur vigseln ska gå till. Gifter du dig borgerligt så har du större valfrihet)
    - Jag vill hedra min pappa (visst, men är det lämpligt sätt att göra det. Och vill du inte hedra din mamma, och ska inte brudgummen få hedra sina föräldrar)
    - Jag vill gifta mig traditionellt (Det är inte en svensk tradition, så att gifta sig traditionellt innebär att man går fram gemensamt i kyrkan)
    - Jag vill inte att min man ska se mig innan vigseln (Nähä, har han inte sett dig förr? Hur som helst så finns det ingen anledning att kyrkan ska anpassa sin vigselordning, och frångå sina principer, för att ni - som träffas i princip varenda dag annars - nu inte kan tänka er att se varandra uppklädda och tillfixade någon annanstans än just i kyrkan med en massa publik)

Motargumentet nummer ett när man talar om historiken och symboliken kring brudöverlämning är:
    - Nej men, det betyder det ju inte nu längre. Nu är det ju bara fint och gulligt... (Säger vem? Den 13-åriga tjej någonstans i världen som kanske just i detta nu mot sin vilja och med total fasa dras fram i altargången för att gifta sig med sin 40 år äldre kusin håller nog definitivt inte med om att det är gulligt att bli överlämnad av sin pappa... Symbolik ändras inte hur som helst, och jag och många andra ser ingen som helst anledning att lägga två strån i kors för att ändra symboliken i något som inte ens behöver göras. Man kan gå fram gemensamt i kyrkan. Man kan som brud gå fram själv. Man kan stå och vänta när brudgummen går fram. Man kan komma in från två olika håll och mötas på mitten och gå sista biten själva. Kyrkan anser att det finns en stark positiv symbolik kring att brudparet går fram gemensamt, för att manifestera att de gifter sig som jämlikar, av egen fri vilja m.m. Men andra alternativ är inte per automatik uteslutna, men att överlämnas av sin pappa är inte önskvärt.)

Något argument jag missat?
  • Ore
    Nordiskbrud skrev 2009-08-20 22:15:44 följande:
    Jag resonerar som du och har i princip samma erfarenheter. I min släkt verkar det ha varit vanligt att bruden går in tillsammans med sin pappa, annat var otänkbart för mina föräldrar tex när vi berättade vilka vågor som sköljer över denna fråga om ämnet ens andas här på BT... Helt ärligt visste jag inte att kyrkan var emot detta innan jag hamnade här eftersom jag varit på flera bröllop där bruden ej gått in tillsammans med sin blivande make.Dessutom anser både min blivande man och jag att det är lite konstigt att man går in tillsammans i kyrkan, det är mer logiskt at man går in var och en för sig och sedan ut tillsammans som ett gift par. Det tycker vi är vackert och symboliskt. Så vi får se hur vi går in i kyrkan, men helst vill vi inte gå in tillsammans. (Och ja, vi är så konstiga som tycker så och jag är väldigt lite feminist...)
    Ser inte heller något ologiskt i att man går in tillsammans? Man går gemensamt vidare med sitt förhållande, in i en ny fas...
  • Ore
    sofia10 skrev 2009-08-21 10:35:53 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-08-21 10:34:00 följande:
    Jag menar att nilever kvar i det som var förr!I dagens läge är det inte så längre!
    Nej, vi bara menar att saker och ting ändrar inte betydelse bara för att man vill det.

Och att jämställdheten går framåt om man jobbar med det, kan man exemplifiera bra med t.ex. rösträtten.

Men det är inte så att vi strävar efter en tillbakagång på något vis, snarare är det något vi till varje pris vill undvika.

Det som ni som förespråkar brudöverlämning vill, är att vi ska skita fullständigt i vad brudöverlämning har för historisk bakgrund, nu ska det bara ses som en gullig hedersbetygelse och inget annat.

Det är som att jag skulle säga att vi ska se hakkorset som solsymbol, och inget annat, och jag ska därmed ha rätt att använda mig av den symbolen som jag vill.

Men eftersom den har en annan, negativ, betydelse så är det helt enkelt inte lämpligt. Den betydelsen finns kvar, och många kommer se den betydelsen och ta illa vid sig, hur högt jag än skulle försöka skrika att "nej, det är bara gulligt att jag visar hur mycket jag älskar min pappa, på mitt bröllop"...
  • Ore

Du verkar vara nöjd med jämställdheten idag. Det är inte jag. Jag blir irriterad om jag, eller någon av mina kvinnliga vänner, går miste om ett jobb för att vi är unga och förväntas föda barn och vara besvärliga genom att då vara mammalediga. Jag blir irriterad när jag förväntas nöja mig med lägre lön bara för att jag är tjej. Jag tycker inte om att jag förväntas kunna massa saker, och vara intresserad av vissa saker och ointresserad av andra bara för att jag är tjej. Jag tycker det är lika illa att killar förväntas vara intresserade av vissa saker och ointresserade av andra.

Även om vi har kommit långt, så finns det mycket mer att göra, enligt mig.

Du säger att du inte ser något förtryckande/nedvärderande i att bli överlämnad av sin pappa. Hur ser du överlag på "överlämningar" då. Ett barn som lämnas på dagis följs ända fram till dörren för att barnet inte klarar sig själv, och därmed inte kan gå själv. Kan man lämna över något man inte är ansvarig för/har fått/äger? Är inte en form av ägande/förmyndarskap inbakat i hela överlämningsproceduren, vare sig det handlar om en brud, ett barn, en sak eller något annat?

För övrigt så är jag inte så oförskämd att jag reser mig upp och går ut ur kyrkan, när jag inser att "hmm, nu ska ceremonin börja och brudgummen står framme vid altaret, och brudens pappa sitter inte längst fram i kyrkan". Och hittills har jag aldrig hört om någon som skrivit i inbjudan att de ska ha brudöverlämning, annars skulle jag nog tagit en funderare på det hela... Eftersom svenska kyrkan starkt avråder från brudöverlämning är det verkligen inget jag förväntar mig ska förekomma när jag är inbjuden till ett kyrkbröllop i Sverige.

rosarosen1 skrev 2009-08-21 11:08:19 följande:
    Jag håller med Sofia10, jag tycker oxå att en del av de som är emot "överlämningen" tänker mycket på det som var förr, hur kasst det var för oss kvinnor, vi hade inget liv och jadajada..Nu är det så att i många länder är det fruktansvärt för kvinnor idag, och det är för jäkligt och hemskt, helt klart. Det är jag helt klart medveten om.Men jag känner ändå att i Sverige fungerar det bra. Vi har kommit en lång väg. Jag har familj från både Sverige och från ett annat land i Europa och jag har ALDRIG överhuvudtaget hört denna diskussionen om "överlämning" i vår släkt. Jag är inte född igår heller, har läst historia på universitet och vet vad som hänt i vårt land och ja, även vad som har skett med kvinnors rättigheter i många länder. Men jag maler inte detta om och om igen och tycker absolut inte det är fel om man väljer att gå in med sin far. Jag tror det handlar lite om att vi är väldigt olika, vi tänker givetvis inte alls likadant, vi är uppfostrade på olika sätt, vi röstar på olika partier, vi kämpar för olika saker. För mig tex är det oerhört viktigt med djurrättsfrågor och jag engagerar mig mycket för detta. Detta är viktigare för mig än att tex kämpa för kvinnors lika lön i detta landet. Jag är absolut inte en sådan som kämpar för att "överlämning" ska bli obligatoriskt, aboslut inte. Vill bara att alla ska göra som de vill, men tycker att det är trist när man hör att det bara är en kvinnoförtryckande symbol typ. För jag tycker inte att jag visade att jag är förtryckt genom att gå med min far. Det var heller ingen annan som tyckte det var konstigt, och som jag skrev längre upp: Vi har, i släkten, aldrig pratat om det som om det skulle vara ett förtryck mot kvinnor, att gå med sin far. Inte med mina vänner heller, jag har ett stort socialt nätverk och jag har aldrig stött på ngn som skulle vara emot det där heller. för mig kändes det bara som en fin sak (och jag vet att många här inne tycker att det är ett rikigt dåligt argument) och jag ville ha det så. Jag blev ju lika mycket gift för det och känner inte på ngt sätt midre självständig, jag är glad och stolt och JAG tycker inte att det var en symbol för kvinnoförtryck. O seriöst, hade det varit ngn på mitt bröllop som tyckte så, synd för dem, man kan ju alltid välja att inte komma. Det var MIN och MIN MANS dag.
  • Ore

Glömde kommentera slutknorren. Mitt bröllop var också MIN och MIN MANS dag. Inte min, min mans och min pappas!!!

• Ore
    Niini skrev 2009-08-25 10:09:53 följande:
    Har inte talat med pappa om det, men jag misstänker att han förväntar sig få lämna över sin enda dotter. Och för mig får han gärna göra det :)
    Får jag fråga varför du tror att han förväntar sig det?

Är han från ett land där det är tradition? Annars så har han antagligen, när han gifte sig (om det var kyrkligt), gått in i kyrkan med sin blivande fru. Och då är jag nyfiken på vad som i så fall får honom att förvänta sig att du ska gå in med honom istället för med din blivande man?
  • Ore

kikki kikki skrev 2009-08-28 08:05:55 följande:

Jag har på senare år fattat vad en brudöverlämning stod för förr i tiden och det är ju hemskt.MEN nu är vi på 2000 talet och för mig så har den en annan betydelse.Jag tänker så här.En pappa eller i mitt fall min bror har haft en stor del av mitt liv. När det kört ihop sig så är det pappa/bror man ringer till och den första man kanske kontaktar när det hänt någe kul.Så för mig var det så att min bror lämnade över mig för att från den dagen så skulle min blivande man ta över den rollen.(till viss del)Och varför måste man hänga kvar i det förflutna? varför kan vi inte nu under 2000 talet starta en ny innebörd av en brudöverlämning? alla vet ju att i dag så har vi tjejer egen fri vilja.duckar nu för alla sura komenterer...ler
    Vet alla att det är jämställt? Kommer det fortsätta vara så, om vi "återinför" massa symbolik som skulle sätta män som kvinnors överhuvud?

Om saker och ting "kör ihop sig" för mig, så ringer jag i första hand maken. Även innan vi gifte oss, medan vi "bara" var sambo var det även honom jag ringde. Så den där "nya rollen" var inget som kom i samband med bröllopet. Så där hade det, i alla fall för mig, blivit totalt fel.

För övrigt tror jag inte att någon som ser en brudöverlämning tänker att "jaha, det innebär att hon har någon annan att stödja sig mot om det krisar i livet?". Det är ju också så att i alla fall min familj inte slutar ställa upp för mig bara för att jag gift mig. På det sättet är inte bröllopet varken början eller slut på någonting...

En annan aspekt, är ju varför du bara nämner din pappa/bror. Varför inte mamma/syster? Och sedan måste väl blivande maken också ha familj, behöver inte han visa att han kommer vända sig till dig när det krisar, istället för till dem?

Om inte, så är det ju även där en nedvärdering av dig, gentemot din man. Det ni manifesterar är ju att han klarar sig själv om livet krisar, men du har tidigare behövt din pappas/brors hjälp, och nu kommer du istället ha din mans hjälp.

Så alldeles oavsett det förflutna, så tolkas det man gör (och inte gör). I många fall sätts det också i ett historiskt perspektiv...
  • Ore

kikki kikki skrev 2009-08-28 11:12:00 följande:

Till oreNär jag skrev mitt inlägg utgick jag från mig själv och jag har ingen pappa och ingen kontakt med min mamma.och naturligtvis så ringer också jag min blivande nu innan bröloppet ...det jag menade var mer tänkandet att det var innan jag träffade min blivande.sen TROR jag att våra blivande inte ens tänker på allt vi brudar tänker på och att dom mer eller mindre struntar i hur det går till bara vi brudar blir nöjda och att dom kommer levande ur vigsel.....ler....Visst skulle man kunna hedra sin mor eller syster också och låta dom synas i kyrkan på olika sätt.Sen tycker jag att var och en ska göra som dom själva vill och till vilka andledningar dom vill.jag utgår från att dom skom kommer till ens brölopp känner brudparet så pass väl för att veta att dom vigs frivilligt och inte behöver tänka att hon blir tvingad
    Fast nu får man ju inte göra som man själv vill, i Svenska kyrkan, per automatik. Man måste ju följa gudstjänstordningen, och i den så är det ju egentligen så att brudparet ska gå in gemensamt, och avsteg från det måste godkännas av prästen.

Tror du verkligen att det kommer framgå att brudöverlämningen i ditt fall symboliserar hur det var innan du träffade din blivande man?

Angående att hedra kvinnliga släktingar på brudens sida, samt även släktingarna på makens sida, under vigseln, så är det väldigt många som har argumentet att "jo, så skulle man kunna göra men..." (underförstått: ...jag vill inte ha det så). Varför inte? Om ni brudar som är för brudöverlämning nu står för det "moderna och nytänkande" synsättet i den här tråden. Varför måste ni envisas med att använda er av en gammal solkig tradition och kalla den för något annat? Varför inte vara just nytänkande, och skapa en egen tradition med egen betydelse? ELLER acceptera att i den traditionella brudöverlämningen finns det en negativ, tråkig symbolik och historik, som det inte finns någon anledning att klamra fast vid.

Och att du tror att de flesta blivande makarna inte bryr sig så mycket, bara de kommer ur vigseln levande...?

Ursäkta???

Jag hade INTE gift mig med en kille som tyckt att brudöverlämning är ok. Never, ever.

Många tjejer verkar leva i illusionen att det är jämställt idag... Tyvärr måste jag upplysa att så är inte fallet. Vi har kommit så pass långt att de flesta vet att det inte är okej att det inte är jämställt. Men de vill ändå inte lägga två strån i kors för att det ska bli mer jämställt, många gillar läget som det är, och det här med jämställdhet är bara "så man säger för att det ska vara så", en slags polerad yta. Jag möter dagligen skepsis, särbehandling och liknande i mitt yrke, för att jag är en ung, välutbildad tjej i en starkt mansdominerad bransch. Visst är det mycket bättre i Sverige, än i många andra länder. (I övriga europeiska länder är det ännu lustigare att jag som ung kvinna har den rollen jag har). Men även om folk vet att de måste tycka att det är ok, så gör de det inte innerst inne.

På samma sätt tror jag att många killar inte har några problem med att få sin brud överlämnad till sig. Någonstans känner han sig som överhuvud, beskyddare, bestämmare osv... Och en brud som då blir överlämnad godkänner ju detta, indirekt. Hon tycker det är helt okej att han har det ansvaret... Finns säkert många tjejer som tycker att det är så det ska vara också. Även här sitter bara jämställdheten på ytan. Man vill ha lika lön, delat ansvar för tvätt, städning och annat hushållsarbete, men fortfarande är det mannen som ska klippa gräs, fixa med bilen och byta glödlampor...
  • Ore
    Nordiskbrud skrev 2009-08-30 10:57:26 följande:
    En sak jag funderat över är att många här som är emot brudöverlämning är bara emot det ifall det sker i den svenska kyrkan. De som gifter sig borgerligt går ni inte lika hårt åt alls - trots att symboliken måste anses vara den samma (förutom att det då inte ingår i någon gudstjänstordning...). Förstår faktiskt inte denna dubbelmoral. Och nej, det är inte påhitt eftersom det mest pratas om det "farliga" i att det sker just i kyrkan och "rådet" ofta kommer att de som vill praktisera "brudöverlämning" då ska välja borgerlig vigsel eller ett annat samfund som tycker att detta är okej. Eftersom motståndarna måste anses vara emot just fenomenet i sig förstår jag inte heller varför det skulle gör det mer legitimt eller varför det är mer okej i fall en person som kommer ifrån en bakgrund där bruden går in med sin far också gör det under en vigsel i svenska kyrkan. Eller varför det är mer okej att någon som reflekterat över det väljer detta osv. Är man emot så är man väl mot hela grejen, oavsett om det sker under en vigsel i Sverige, USA, Norge, Armenien, England, Somalia, Peru, en liten by i afrika eller vart de nu sker???Börjar lukta lite dubbelmoral i frågan.....
    Ja, jag är emot symboliken som helhet. Vare sig den sker i kyrkan eller borgerligt.

För mig är det dock mer störande om någon har brudöverlämning i Svenska kyrkan, eftersom de är uttalat emot fenomenet. Därmed anser jag att alla präster som godkänner brudöverlämning, i någon mån "begår tjänstefel". Om min chef instruerar mig att jag ska göra en sak på ett visst sätt, så gör jag så. Det är inte upp till mig att bestämma undantag. Så borde det vara även i kyrkan. I t.ex Stockholms stift vet jag att biskopen har förstärkt denna instruktion, och själv uttalat sig i frågan.
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?