rosarosen1 skrev 2009-08-20 14:52:26 följande:
nu gör jag det som jag inte ska göra, svara trots att jag sagt tack o hej i denna tråden.Men du förstår väl att det blivit bättre då, eftersom för 30 år sedan så fick kvinnor inte ta sina efternamn men nu får vi det, då är det väl inte lönt att gnälla om detta nu. Man kan väl inte hela tiden tänka tillbaka att det var för himla jobbigt förr. Jag lever nu, jag gör som jag vill, min bröllopsdag blev jättefin och min pappa gick fram med mig och jag är J-VLIGT stolt över detta. Jag tänker inte tillbaka på en massa lagar, symboler och paragrafer hur det var förr. Vi lever nu brudar!!Och nej, jag blir inte arg för att du säger att rosor och färgen rosa är det fulaste som finns, det tillhör väl inte min favorit heller, förstår inte varför du tar upp detta två gånger. Barnsligt att säga så bara för att min signatur är rosarosen. Dessutom handlar det om på vilket sätt det skämtades om bruöverlämning här, det skrattades och hånades. Det var så jag menade.Det var synd att du bara stött på ett bra argument för brudöverlämning, jag har hittat flera bra här inne bland stolta brudar som ska eller har gått med sin pappa.
Ja, och tror du att det med namnen ändrades bara för att en mansdominerad regering ville det? Knappast. Det ändrades för att en jäkla massa kvinnor krävde det, ifrågasatte och kom med argument som inte kunde sägas emot.
Sett ur ett historiskt perspektiv så har vi kommit långt med jämlikheten i det här landet. Men vi är inte framme än. Och så länge det finns bakåtsträvare, som gärna "återinför" ojämlika traditioner så kommer vi inte bli mer jämställda heller.
Jag lever också nu, men bara för det skyr jag inte för att försöka göra världen till en bättre plats. För kommande generationer (mina barn och barnbarn) samt för mig själv, jag har ändå tänkt att hänga med ett bra tag till...
Varför man tar upp saker två gånger är för att en del verkar inte höra/förstå argumentet första gången. Och det är inte någon barnslig nedvärdering av din signatur, att jag väljer att ta exemplen rosa och rosor. Rosor tog jag som exempel för att en klar majoritet verkar vilja ha det i sina brudbuketter, medan jag hade solrosor istället
![](https://www.brollopstorget.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Annars har jag faktiskt inget emot rosor alls, tycker de är fina. Som exempel på färg valde jag en jag inte gillar, och som jag ogärna klär mig i. Det råkar bli rosa. Kunde lika gärna sagt orange, för det är en färg jag ogillar precis lika starkt.
Tycker också det är synd att jag bara stött på ett bra argument, det tyder ju på att många gör en sådan sak ogenomtänkt, eller?
De argument jag hört är:
- Jag ska ha rätt att göra som jag vill (Fel, om du gifter dig i Svenska kyrkan måste du rätta dig efter deras vigselordning och deras önskemål om hur vigseln ska gå till. Gifter du dig borgerligt så har du större valfrihet)
- Jag vill hedra min pappa (visst, men är det lämpligt sätt att göra det. Och vill du inte hedra din mamma, och ska inte brudgummen få hedra sina föräldrar)
- Jag vill gifta mig traditionellt (Det är inte en svensk tradition, så att gifta sig traditionellt innebär att man går fram gemensamt i kyrkan)
- Jag vill inte att min man ska se mig innan vigseln (Nähä, har han inte sett dig förr? Hur som helst så finns det ingen anledning att kyrkan ska anpassa sin vigselordning, och frångå sina principer, för att ni - som träffas i princip varenda dag annars - nu inte kan tänka er att se varandra uppklädda och tillfixade någon annanstans än just i kyrkan med en massa publik)
Motargumentet nummer ett när man talar om historiken och symboliken kring brudöverlämning är:
- Nej men, det betyder det ju inte nu längre. Nu är det ju bara fint och gulligt... (Säger vem? Den 13-åriga tjej någonstans i världen som kanske just i detta nu mot sin vilja och med total fasa dras fram i altargången för att gifta sig med sin 40 år äldre kusin håller nog definitivt inte med om att det är gulligt att bli överlämnad av sin pappa... Symbolik ändras inte hur som helst, och jag och många andra ser ingen som helst anledning att lägga två strån i kors för att ändra symboliken i något som inte ens behöver göras. Man kan gå fram gemensamt i kyrkan. Man kan som brud gå fram själv. Man kan stå och vänta när brudgummen går fram. Man kan komma in från två olika håll och mötas på mitten och gå sista biten själva. Kyrkan anser att det finns en stark positiv symbolik kring att brudparet går fram gemensamt, för att manifestera att de gifter sig som jämlikar, av egen fri vilja m.m. Men andra alternativ är inte per automatik uteslutna, men att överlämnas av sin pappa är inte önskvärt.)
Något argument jag missat?