• mandabubbla

    Oroar mig för svägerskans dotter

    Det är ett drygt år tills jag o min m2b ska gifta oss, men jag funderar redan nu på de praktiska lösningarna till problemen som jag redan nu vet om.

    Det jag funderar mest över är detta med barnen. Det finns ju redan massor av trådar i ämnet, men mitt problem rör egentligen bara ETT av alla barn i släkten.

    Jag är äldst av mina syskon och ingen på min sida av släkten kommer ha med sig barn som är under 15 år. Dessa barn är naturligtvis välkomna eftersom jag kommer ihåg att jag själv tyckte det var trevligt med bröllop i den åldern.

    Dock har min svägerska tre döttrar, varav den mellersta är en riktig mardröm (i mina barnlösa ögon sett). Speciellt i stora sammahang; fester, middagar etc. så är det alltid hon som hörs och syns mest. Hon är helt enkelt outröttlig och sitter aldrig stilla!
    Tjatar, skriker, hoppar och stampar i golvet utan att föräldrarna säger till.

    Jag vill gärna ha barn och ungdomar med på mitt bröllop, men jag vill ogärna ha med ett barn som beter sig på ovanstående vis.
    Och naturligtvis kan jag ju inte bara bjuda två av hennes tre barn, och jag vill heller inte ha ett barnlöst bröllop pga av ETT bångstyrigt barn.

    Till saken hör att min svägerska lätt blir sårad och så fort man nämner hennes barn, eller ex. kramar hennes barn utan att man frågar först blir hon otroligt stött och tror att man försöker framställa sig själv i bättre dager jämte henne.

    Hur löser jag det här?

  • Svar på tråden Oroar mig för svägerskans dotter
  • BlomAnna

    Usch vad svårt...man kan ju hoppas att din svägerska ser ert bröllop som en chans att vara barnfri en kväll och väljer att inte ta med sig barnen alls...men det är förstås inget man kan räkna med.

    Annars tror jag kanske att det bara är så att man får säga till om barnet inte uppför sig när det väl händer. Svårt att göra något i förväg...En ide kan ju dock vara att man ordnar det så någon som är lite äldre är "barnvakt" under kvällen och roar barnen med lekar mm då kanske de håller sig sysselsatta på annat håll.

    Jag tror man har en tendens att oroa sig alldeles för mycket i onödan (jag är likadan med ett problem i min släkt). När väl dagen kommer tror jag inte man kommer tänka på vuxna som inte verkar kunna hålla sams eller ungar som inte kan uppföra sig.

    Det är ett år kvar till bröllopet, ett år gör mycket på ett barns utveckling och om ett år kanske hon inte alls beter sig som hon gjort innan.

    vet inte om du belv så mycket klokare av mitt svar...

  • Tessthemess

    Ojdå... knepigt det där.

    Ett alternativ är att ni gör som ovan och har barnvakt och lekar för barnen lite separat. Kanske kan barnen till och med äta i ett lite mer enskilt rum eller så... där dom kan leka av sig samtidigt... fast ändå nära sina föräldrar (om du förstår vad jag menar)?

    Ett annat alternativ är ju att barn får vara med i kyrkan men att dom sedan inte är med på självaste middagen/festen, men detta funkar ju bara om bröllopet är i samma stad som familjen bor och att dom då kan köra hem/ få barnen hämtade från kyrkan och till barnvakten. Helt ärligt så tror jag dock inte att kyrkan är så jättekul för barn.

  • mandabubbla

    tack för era svar!

    vad skönt att ni rek. barnvakt på festen för det är något som jag själv också tänkt på!

    Jag vill gärna ha festen utomhus om vädret tillåter, och då kan man ju göra det lite roligt någonstans i en dunge för barnen där de kan leka och klättra på ''äventyrsstigar'' och liknande?

    Eller om det blir inomhus, placera barnen i ett rum eller lite avskilt på sidan om.

    Min dröm skulle ju vara att göra även barnen delaktiga under den här dagen så att bröllop blir något som de kan uppskatta och tycka är trevligt på framtida bröllop.
    Dessutom tänkte jag att man kanske kan ge barnen lite uppgifter under dagen/aftonen. När barn känner sig behövda och delaktiga brukar de väl inte pocka på uppmärksamhet lika mycket?

    Någon idé på uppgifter? Blomflickor - kasta blommor längs gången, dela ut kakor under minglet... Andra idéer?

  • Tessthemess

    Dela ut program innan vigseln? Det kan ju få dom att känna sig lite viktiga... :) Måla en tavla till brudparet i ett separat rum under festen kanske? Det håller dom lite aktiverade precis runt maten där.

  • mandabubbla
    Tessthemess skrev 2009-08-16 17:40:45 följande:
    Måla en tavla till brudparet i ett separat rum under festen kanske? Det håller dom lite aktiverade precis runt maten där.
    Gud vad smart!! Motiverade barn kan ju måla i en evighet!
    Jättebra förslag!!
    Tack!
  • Tessthemess

    Ja, barn kan ju lätt bli uppslukade av det dom gör. Jag tror det viktigaste är att ni ser till att dom får en separat del med barnvakt och att dom där känner sig såpass speciella att dom inte hela tiden vill till dom vuxna. En annan sak som är bra är en liten tipsrunda för barnen. Med lätta och roliga barnfrågor. Sedan kan dom vinna ett litet pris. Ett första pris för det vinnande paret och resten får likadana pris. Det kan ju vara tex godispåse och vinnarna i tipsrundan får både en gosidpåse och ett diplom liksom. En annan grej som kan vara bra är att dom får se film eller något.

  • 090208

    Prata!! Om du oroar dig redan nu, fy vad hemskt. Är väl mer föräldrarnas fel kan jag tycka. Men usch vad hemskt för er att behöva oroa er för hennes beteende på dagen.

  • passionsblomman

    Se till att ha en "barnansvarig" med tillräckligt med skinn på näsaför att faktiskt styra upp ungen. Tveklöst vad jag skulle gjort.

    Barn är inte dumma, de fattar när det är lägge att kamma till sig. Jag kan komma och hjälpa dig...

  • 090208

    Håller med ovanstående. Om det blir många barn så är det nog skönt med nån som har koll på alla kidsen.
    Men hey, hur gammal är hon..? (har jag helt missat...)

  • Aeternum

    Jag vet hur det är att vara FÖRÄLDER till ett barn med, som hon verkar ha, uppmärksamhetsstörning/koncentrationssvårigheter. Man både vill lämna barnet hemma samtidigt som man så gärna vill att det ska vara med.
    Kan du (alt både du & din M2B) inte prata med din svägerska (är det din M2b syster?) om er oro? Hon känner ju trots allt sitt barn bäst & kanske har tips på hur ni kan lösa det hela på ett smidigt sätt. Förklara att det inte alls handlar om att ni inte vill att barnet inte kommer utan bara att ni är oroliga att det ska uppstå jobbiga situationer... Kanske reagerar svägerskan så just för att hon själv VET att hennes barn är jobbigt? Och känner stressen från alla andra att hon "misslyckats" som förälder? Jag tycker såklart det är jättetråkigt att andra upplever mitt barn som jobbigt, samtidigt som jag tycker det är skönt att prata öppet om det för då vet alla & kan också lättare förstå att det inte spelar någon roll hur mycket man än tjatar eller säger ifrån. Hemma gör vi såklart det, men i andra miljöer än hemma kan det nästan bara bli värre om vi säger ifrån då han själv VET att han gör fel, & tycker att det är jobbigt & just för att han inte VILL göra fel gör han ännu mera tokigheter om man skäller på honom...

    Annars kan jag bara instämma i allt vad övriga skrivit; försök komma på något som fångar hennes uppmärksamhet under kvällen så kommer hon nog inte att "störa". Vår pojke tex behöver ha med sig egna leksaker/en film etc för att inte hela tiden "störa" oss vuxna när vi är bortbjudna. Alt. att han känner sig uppmärksammad & behövd... Alltså att just HAN fått en speciell uppgift som ingen annan har...
    Hur gammal är flickan? Kanske hon kan få en särskild uppgift för bröllopet/festen?
    Oops, blev långt...
    Lycka till iallafall!

  • mandabubbla

    tack så mycket för era förstående svar! har läst andra trådar som handlar om barn, och det verkar vara en känslig fråga just i samband med bröllop.
    Men som jag sagt, jag vill ju gärna ha med barn på bröllopet!

    Flickan är 6 år och kommer alltså vara 7 år när det är dags. Som BlomAnna skrev så hinner det ju hända en hel del på det året, och hon kanske inte alls kommer vara på samma sätt när det är dags.

    Passionsblomman; ja, det känns ju faktiskt som det bästa alternativet att se till att det finns någon vänlig själ på festen som är just barnansvarig. Vill ju gärna att föräldrarna ska kunna slappna av också och kunna ha roligt utan att bli avbrutna av ''mamma, mamma!!'', ''pappa, pappa!!''. Och speciellt senare när det blir alkohol att barnen inte behöver vara mitt där det händer, utan kan gå och mysa med en film eller så.

    Aeternum: Det allra bästa vore förstås en mix av barnansvarig och att prata med min M2B's syster. Och det kanske är som du säger, att hon tar illa upp för att hon är väl medveten om att hennes dotter är en handfull.

    Och vill bara påpeka att varken jag eller m2b ogillar dessa barn - tvärtom!! Det är ju därför vi vill att de ska vara med och fira tillsammans med oss!


    Tack igen för era kloka svar!

Svar på tråden Oroar mig för svägerskans dotter