• Villemoa

I vått och torrt och väntan

Kräftor är ju bara så j-a gott! Vi ska dock göra kyckling/feta/kantarellpaj till också

ingenjörsbruden skrev 2009-08-22 12:04:18 följande:
    Det där låter annars som en vanlig ranson kräftor....men det räcker INTE för mig....hehehehe men o andra sidan så äter jag i princip BARA kräftor..inte pajer o grillat osv.... Kanon o dela 2 paket med maken...han äter 3-6 kräftor sen får jag resten själv!! Moahahhahhahahaha!! Moffa moffa huvet fullt med kräftor!! .
  • Villemoa

Grattis till den nyaste frun i gänget! Hoppas ni fick en alldeles härlig dag!

HURRA för Hvidis, Batman och lillmuffins!!! Längtar också tills jag får pussa och gosa på bebis men som tur är har jag en liten större "bebis" här hemma att pussa och gosa på

Blommis; håller tummarna för att det är jättemycket folk på visningen som avslutas om några minuter!!

Jenny och Bruttan; håller tummarna för att inga indianer behagar dyka upp!

Ingis; förstår att du blev ledsen när din man tyckte du pratade för mycket. Det blir verkligen en omställning när man får barn och man har inte lika mycket tid att prata med varandra som man hade innan.
    Jag kan, liksom Blommis, prata hål i huvudet på folk! Människor som träffat mig för första gången brukar säga "...och så pratar hon jättemycket!" Take it or leave it brukar jag säga

• Villemoa

Moa föddes i mars förra året och jag tog ut FP två dagar ena veckan och tre den andra ända fram tills sommarlovet började då jag gick i tjänst. Vi har ju rätt att gå i tjänst under sommaren eftersom det är enda sättet för oss att få ut vår ferielön. Sen när 6:e augusti kom började jag ta ut FP igen (hade ett vikariat som gick ut då så när jag inte är f-ledig nu så är jag arbetslös) och då tog jag också ut två dagar ena veckan och tre dagar den andra (alltså 10 dagar i månaden) och fortsatte så ända tills Moas 1-årsdag då jag började ta ut fem dagar i veckan för att skydda min SGI.
    I och med att jag tog ut så få dagar hela första året och var i tjänst under förra sommaren, så har vi sparat massor med dagar! Har dagar kvar till juni nästa år.
    Medan jag var i tjänst var min man pappaledig så vi var båda hemma i två månader.

Man får helt enkelt räkna efter hur många dagar i veckan man har råd att ta ut så att säga. Ju fler dagar man tar ut desto snabbare går dagarna åt, det beror ju helt på vad man har råd med.

Under hela första året så är ens SGI skyddad så om man har råd behöver man inte ta ut en endaste FP-dag och på så sätt kan man ju spara dagarna längre. Regeln är ju att man har rätt att vara f-ledig 1½ år men vissa chefer kan ju godkänna att man är borta längre.

Puh..hoppas ni hängde med!! Det här med FP kan vara nog så krångligt och det händer att jag fortfarande sitter och kliar mig i huvudet!

• Villemoa

TACK!! Tyckte själv att jag svamlade rätt mycket

passionsblomman skrev 2009-08-23 20:30:02 följande:
    MYCKET bra förklarat där Villemoa!!!
  • Villemoa

Har för mig också att man som lärare klarar sig på att jobba bara en termin för att få ut full ferielön på sommaren. Jag jobbade hela höstterminen och så blev jag sjukskriven direkt efter jullovet. De första 180 (tror jag) sjukpenningsdagarna är semestergrundande och de första 120 (tror jag) f-lediga dagarna är också semestergrundande så i mitt fall förlorade jag ingen ferielön. De på lönekontoret har grym koll på detta så hör med dem Jenny den dagen det blir dags

• Villemoa

Vad om föräldradagarna förstod du inte? Står gärna till tjänst med att försöka förklara bättre Och du, känn dig inte duktigt trög! Det tog mig ett bra tag att förstå och det föregicks av blod, svett och tårar!!

Daa skrev 2009-08-23 20:52:31 följande:
    Skriver under på det jag också...
    Låter som om det var en hel del folk på visningen, Blomman. Hoppas det ger rejäl utdelning nu. *håller tummarna för veckans övriga projekt*Förstod inte alls det där med föräldradagarna *känner mig duktigt trög*.Nu har jag äntligen fått mig lite surströmming och hunnit bli charmad av mina föräldrars nya valp.
  • Villemoa

Exakt!! Två dagar betalt ena veckan och tre dagar utan och så tvärt om den andra veckan. Totalt alltså pengar för bara 10 dagar på en månad. Kanske skulle skrivit också att FP betyder föräldrapenning...

Daa skrev 2009-08-23 21:09:10 följande:
    Det där med att ta ut FP...ooh, plötsligt förstod jag vad FP betyder! Du tog ut FP två dagar först och sedan tre dagar. Då tänkte jag, de andra dagarna då? Du var alltså ledig utan betalt? (om det är så, då tror jag att jag fattar )
  • Villemoa

Men ÅÅÅÅÅH så fina ni var och vilken UNDERBAR, UNDERBAR bukett Blommis!!
    Vad härligt att höra Andbeyond att er dag var alldeles underbar!! Ha det så HIMLA BRA på smekmånaden nu!!! Många kramar

andbeyond skrev 2009-08-23 21:09:48 följande:
    Helluu! Nu är jag Fruuu! För det första: Blommis, det var verkligen INGEN fara på taket med coursagen för jag vet att du har mycket nu. Pojkarna fick göra sina egna och de verkade ha rätt kul För det andra - jag var inte nöjd med buketten, jag ÄLSKADE DEN och det gjorde alla andra också. Den var SÅ jag och SÅ fin så det var ju inte riktigt sant. Tärnbuketterna var alldeles bedårande! Tack igen söta du!Dagen var helt fantastisk och vigseln var så fin! Jag är så himla lycklig! Just hemkommen och ska nu packa upp alla grejer och packa till resan så hinner inte berätta så mkt mer nu. Ni får vänta några veckor - sorry Har inte så många bilder, lägger ut 3st som jag fått av min svåger så ni får se. Kommer mera efter resan.Hvidis: *tårögd* Så Underbart! Glad för din skull!Lycka till med plussandet medan jag är borta!Kramar!
  • Villemoa

Men det är inte så himla lätt med alla termer och förkortningar, det borde ju jag som lärare veta så lite bannor till mig
    Sov så gott!

Daa skrev 2009-08-23 21:24:07 följande:
    Alltså, av sammanhanget borde det väl egentligen inte vara helt svårt att räkna ut... (undrar hur jag kunde få FP att betyda FöräldraLedighet)Hur var det nu, jag skulle gå och sova? Tack för förklaringen iaf.
  • Villemoa

PÅ Hawaii, du har så rätt. Det är ju en ö..

passionsblomman skrev 2009-08-23 21:25:57 följande:
    Tänk, snart ärni på Hawaii...(säger man på Hawaii? eller i? Nä, PÅ väl???)
Svar på tråden I vått och torrt och väntan